S Filharmonií Bohuslava Martinů spolupracujete již od roku 2013, jaká tedy spolupráce je? Zkušenosti máte s mnoha filharmonickými sbory, jak byste popsal ten zlínský?

Práce ve Zlíně mě vždycky těší. Hudebníci mají úžasnou schopnost vyjádřit škálu emocí přes jejich nástroj. Vždy se tady dá pracovat na barvě skladeb a frází a vytvořit výsledek, který se mi moc líbí. Z not udělat obraz, který potěší diváky. Zlínská filharmonie patří mezi ty nejlepší tělesa, kterými se Česká republika může pochlubit.

Úterní koncert ve Zlíně – Novosvětská – čím je mimořádný pro diváka/posluchače a čím pro vás?

Koncert je energickou a solidní interpretací Novosvětské a strhujícím výkonem mé manželky, pianistky Jany Chaudhuri, v Čajkovského Koncertu pro klavír a orchestr. Mě velmi těší, že je to oficiální začátek mého dlouholetého snu – našeho turné do Indie „S Novosvětskou do nového světa". Budeme prvním českým orchestrem po 57 letech, který do Indie jede vystupovat. 23. března jste zváni do Kongresového centra na retrospektivní večer, kde zazní částečně hudba z indického turné, budou se promítat fotografie a v druhé části vyprávět o zážitcích z turné. Překvapením bude speciální host, který Indii navštívil v roce 1961.

Vaše interpretace vychází z unikátního spojení indické a evropské kultury. Je těžké, nebo bylo těžké je snoubit, a jak to posluchač pozná?

Doufám, že do své interpretace vložím slunce, hloubku emocí a energii z mé země, které jsou běžnou součástí života v Indii. Zároveň klasická hudba je také plná emocí, takže je to přirozené spojení. Nejsem ovlivněn jen dlouholetou tradicí, moje interpretace proto vychází z hledání původního skladatelova záměru, což může být občas odlišné od zažitých tradic, které se časem na skladbách usadily. Mým záměrem vždy je hluboký zážitek a povznesení pro publikum.

Máte zkušenosti se zlínským publikem, jaké jsou?

Fantastické. Zlínské publikum je velmi zkušené, zvyklé na kvalitu. Obdivuji a těší mě jejich věková pestrost a mnoho mladých lidí v publiku. Koncerty ovlivňuje i inspirativní prostředí, v novém kongresovém sále se skvěle pracuje.

Z vašeho pohledu zkušeného profesionála, s jakými pocity by měl po koncertě odcházet divák/posluchač? Zamyšlený? Odpočatý? Povznesený? Nebo…?

Kombinace všeho, co jste zmínil plus bych přidal radost a hluboký emocionální zážitek. Spokojenost s výkonem, kterým byla hudba interpretována. Jsem rád, když diváci odchází naplněni a s další touhou si nás ještě poslechnout a přijít na další koncert.

Podporujete mimo řadu dalších charitativních aktivit také koncerty pro děti. Co může, nebo byste byl rád, aby vážná hudba přinesla právě dětem nebo mladé generaci?

Pro mladší generaci je kvalitní hudba, nejenom ta vážná, možností ovlivnit jejich osobnost, myšlení, přístup k životu a ostatním. Dobrá hudba zlepšuje kvalitu života vědomě a povědomě. Kulturní národ je pak bohatý a schopný uvnitř. Naše děti jsou naše budoucnost. Otázkou je, jak jim klasickou hudbu nabídnout co nejefektivněji, aby ji přijaly samy.

Měli by mladí hledat sami cestu k vážné hudbě, nebo doba dospěla k tomu, že vážná hudba by měla hledat cestu, jak oslovovat mladší generaci, případně přímo děti?

Obojí. Základ je dát jim příležitost k poslechu – ať doma, na ulici či v koncertním sále. Když se naučí poslouchat, zjistí, že je klasická hudba úžasným pramenem. Že je barevnější, hlubší a širší, než co slyší např. v popu. Děti by se neměly cítit nucené, ale spíše dostat příležitost objevovat svět nových zvuků a barev.

Když se ještě vrátím k našemu indickému turné, v Kalkatě obohatíme právě mladou generaci místních hudebníků tím, že jim dáme příležitost zahrát si s naší filharmonií. Oni se na tento koncert připravují již několik měsíců a bude to jejich první příležitost pracovat s profesionálním symfonickým orchestrem. Moc se na tento koncert těším!