VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejzajímavější moment Cyrana je v úvodu

Zlín /RECENZE/ - Mnohý zlínský divák si pamatuje Cyrana z Bergeracu, který byl uveden před devíti lety. Silvester Lavrík pojal svérázně klasické drama a vyložil Cyrana jako poválečného letce 50. let a do titulní role obsadil Zdeňka Julinu.

23.10.2009 16
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Matej Slávik

Původně měl však text v roce 2000 nastudovat Petr Veselý, který tou dobou opouštěl zlínské divadlo a pozici uměleckého šéfa po něm převzal právě Silvester Lavrík.

Petr Veselý se do funkce po devíti letech vrátil a s ním se na repertoár zlínského divadla vrátil i Cyrano z Bergeracu. Veselý sliboval klasické pojetí, které – narozdíl od toho minulého – bude „vstřícné“ zlínskému publiku.

V první polovině nás vítají okázalé kostýmy (Hana Knotková): spousta prýmků, nabíraných rukávů, krinolíny, barokní paruky a klobouky s péry. Do centra před zataženou oponu se spustí kýčovitá malovaná kulisa a před ni vystoupí vycpaný a „nahastrošený“ Gustav Řezníček jako populární francouzský herec Montfleury, aby přítomné společnosti přehrál monolog. Se záměrně směšnými gesty záměrně trapně deklamuje text. Ze scény jej má přijít doslova „vydupat“ opravdový umělec Cyrano z Bergeracu. Jako Cyrano vchází Rostislav Marek, a – ač nezáměrně – v gestech je podobně křečovitý jako Řezníček. Proč zrovna tento Cyrano Montfleuryho ze scény vyhání?

Veškerá oduševnělost, kterou vtiskl svému Cyranovi dramatik Rostand, se ztrácí spolu s Veselého režijní interpretací a Markovým hereckým výkonem. Rostandův Cyrano má být ironický i něžný, bodat i hladit svými slovy, jeho osobnost by měla čnít nad ostatní. Markův Cyrano ční pouze výškou své postavy, jinak zcela zaniká v povrchní společnosti hrubiánských kadetů a jemnocitných preciózek. Podobně bez výkladu zůstávají i Roxana (Kateřina Králová) s Kristiánem (Zdeněk Lambor), přestože se herci pokoušejí svým postavám vtisknout jakousi konkrétnější tvář.

Ctít autora, to předpokládá precizní vyložení motivací všech postav hry, které ve Veselého inscenaci absentuje. Režie se omezuje na přímočaré ilustrování slova akcí nebo gestem. Jestliže Cyrano odhazuje svůj klobouk v dáli, pak si Marek sundává klobouk z hlavy a překvapivě ho odhazuje v dáli.

Veselý se nejvýrazněji soustředí na mizanscény, rozestavění herců na jevišti. Bezpečně rozpoznáme, kdy v dramatu končí jeden výstup a začíná druhý, neboť herci se v tu chvíli na jevišti přeskupí. Z diagonální řady se například kadeti shoufují kolem Cyrana, který zůstává v jejich centru a z forbíny deklamuje do publika. Kadeti tak vytvářejí malebný druhý plán, jakýsi žánrový, leč poněkud bezduchý obrázek.

Z forbíny do publika herci vůbec deklamují často; jakoby rovněž ctili autora a dobu vzniku díla, kdy tato jevištní praxe byla běžná.

Stejně přímočaře popisná je i scénografie (Milan Popelka). Dva domy a mezi nimi ulice, balkón a pod ním loubí. Dávno předtím, než začne balkónová scéna, je divákovi znalému textu jasné, kam se skryje Cyrano, aby mohl Kristiánovi diktovat zamilovaná slova. A abychom nebyli na pochybách, že se celé třetí dějství odehrává v noci, spustí se nad domy obrovský bílý měsíc v úplňku, který na závěr jednání zrudne v předznamenání smrtelného nebezpečí.

V posledních dvou dějstvích nastává kostýmní i herecká změna. Vše je zmoderněno a stylizováno. Ale proč? Chce se tím snad připomenout univerzálnost lásky? V závěru posledního dějství se objevuje alej stromů, na jeho konci vidíme opět měsíc, tentokrát ještě větší. Umírající Cyrano – v aluzi na skutečného historického Cyrana, autora utopie Cesta na měsíc – měsícem prochází a mizí v jeho kruhu, aby tak dosvědčil, že celý jeho život byl pouhou iluzí.

Sepsala jsem tu spoustu výhrad k celé inscenaci. Nejzajímavějším momentem tak pro mě zůstává úvod, kdy rozsvíceným sálem hlediště vstupují herci uličkami mezi diváky na scénu. Ale zlínské publikum aplaudovalo na premiéře ve stoje a já věřím, že to bude inscenace úspěšná, že se dočká alespoň tří desítek repríz, bude užitečná pro školy, neb se jedná o klasicky zpracovanou školní látku. Asi je to otázka osobního cítění, ale přesto: nejslabším článkem zůstává herecký výkon Rostislava Marka. Cyrano bez Cyrana. A mně jenom napadá, proč Cyranem nemohl být Radoslav Šopík, který v roli Le Breta v každém dialogu Marka svou přirozeností převyšuje? A nebo, pokud to tedy má být Cyrano reloaded, proč tu šanci nedostal opět Zdeněk Julina? Ale to je jen můj malý osobní povzdech.

ZUZANA PERŮTKOVÁ

23.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.

Na Barum Rally dorazilo 135 posádek, 16 se omluvilo

Ilustrační foto

Trať městské erzety Barumky si lidé mohou v pátek večer projet na kole

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Stejně jako loni i v úterý se jako první v sekretariátě Barum Czech Rally Zlín prezentovala organizátorům 47. ročníku turecká posádka Murat Bostanci – Onur Vatansever.

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení