VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Režisér Popel: Srovnávání s filmem se nebojím

Zlín /FOTOGALERIE/ - Ansámbl zlínské Malé scény připravuje další jevištní novinku. Pod režijním vedením jednačtyřiceti­letého Konráda Popela herci nastudovali drama z autorské dílny Ladislava Fukse Spalovač mrtvol.

27.10.2009 1
SDÍLEJ:

Režisér Konrád PopelFoto: Radek Valerián

Zlínští divadelníci dali inscenaci ještě podtitul. Spalovač mrtvol aneb Kabaret u Leoparda. Publiku ho představí už ve čtvrtek od 19.30 hodin v sále Malé scény.

Příběh pracovníka pražského krematoria, který se nechá zmanipulovat fašistickou demagogií a vyvraždí svoji rodinu, filmově zpracoval Juraj Herz. Do hlavní role tehdy obsadil Rudolfa Hrušínského, který ve filmu exceloval.

„My neděláme film, ale zpracovali jsme knihu. A k dramatizaci jsme přistoupili s velkou pokorou,“ prozradil Popel.

Spalovač mrtvol není zrovna titul, který by běžně divadelní scény zpracovávaly. Proč jste sáhl zrovna po něm?

Předně musím říci, že Spalovač sáhl spíš po mně, než já po něm. Nejdřív mě oslovil dnes už kultovní film, který je notoricky znám. Díky komponovanému večeru v České televizi, který se jmenoval Zlatá šedesátá, jsem slyšel vyprávění Juraje Herze. Vzpomínal, jak ho nadchla kniha, ale zjistil, že je v ní spousta nedostatků. Scénář pak mistrně zkomponoval s pomocí Ladislava Fukse. Já jsem až do té doby neznal předlohu a říkal jsem si: Že by kniha nebyla až tak dokonalá?

Alespoň tak jsem to od Herze pochopil. Tak jsem ji přečetl a zjistil jsem, že je nejenom výborná, ale také groteskní. Když se nad tím zamyslíte, i filmové zpracování je vlastně černou komedií. Má sice hororové prvky, ale rozhodně to není žádná šílená morbidnost. Je to o tématu, o kterém by se mělo mluvit, musíme o něm mluvit a nesmíme na něho zapomenout. Myslím si, že diváci v hledišti se budou bavit. Budou zjišťovat, že to není jen plytká zábava, ale groteskní záležitost. Že se sice smějí, ale téma samotné je závažné.

Určitě jste se při psaní scénáře držel předlohy. A teď mi řekněte. Jak se mohu smát, když zmanipulovaný chlap oběsí svoji manželku, zabije syna a spálí ho ve společné rakvi s nacistou…

Nebavím se o nějaké parodii nebo karikatuře. Opravdu jsou tam groteskní momenty. Je to o tom, jak Karel vnímá svět a okolí vnímá Karla. Když zavraždí svoji ženu, tak se samozřejmě nikdo nesměje. V příběhu, který končí tragicky, se dějí zvláštní věci.

Jak dlouho jste zpracovával scénář?

Asi dva tři měsíce. Já to mám na fáze. Knihu si několikrát přečtu a uložím ji v hlavě. Jsem tak trochu ze staré školy, takže si první verzi napíšu ručně. V druhé fázi svoje poznámky přepíšu do počítače a případně některé věci upravím. Pak nastane určitý časový odstup a pustím se do třetí verze.

Koho jste obsadil do hlavní role?

Coby Karel Kopferkingl se představí Petr Nýdrle. V podstatě se celá hra motá kolem něj, protože kniha je psaná jako monolog. Hlavním protivníkem Karla je Willi Reinke. Sympatizuje s fašistickým hnutím v Německu a právě on je ten našeptávač, který dožene Kopferkingla ke všem zrůdnostem.

Když jsem hovořila s ředitelkou Malé scény Renatou Švrčkovou, prozradila mi, že dlouho se Spalovači bránila. Přesvědčila ji až vaše kabaretní verze…

To je ono. Lidé se lekají, ale já si myslím, že úplně zbytečně. Víte co jsem zaslechl? Když Malá scéna nabízela představení školám, jeden učitel se prý zděsil se slovy, že představení je hrozná depka a horor. Pokud něco takového může říct, patrně knihu nečetl. Jestli viděl jen film, sám nutí své studenty číst knihy a přitom je nečte, je někde chyba. Někdo se mně ptal, zda se nebojím srovnávání s filmem. Nebojím. A opravdu doporučuji Spalovače přečíst.

Ještě se vrátím ke kabaretu. Jak vznikla myšlenka pojmout drama touto formou?

Maloscéňáci byli přímo posedlí nějakým lehkým žánrem. Přistoupil jsem na to a žádal, aby mi poslali texty. Našli jsme asi deset titulů různých revue, ale mě nic nezaujalo. Nemám rád, když se inscenace stane jen bohapustým veselím. Je fajn, když má veselí i větší rozměr, o kterém se dá přemýšlet. A pak mi došlo, že kniha Spalovač mrtvol je vlastně kabaretní. Takže posedlost po lehkosti mě inspirovala k tomu, že jsem zdánlivě těžké téma do ní napasoval.

Co byste vy sám na inscenaci vypíchl? Je to hudba, herecké výkony, kostýmy nebo všechno dohromady?

Pojďme po textu. Je dobrý a ostatní se jím nechává nést. Já doufám, že všechno bude konzistentní. Myslím si, že jsme nasměrovaní tak, abychom vytvořili kvalitní inscenaci. Ale ještě nás čeká spousta práce.

Bylo už vůbec Fuksovo drama divadelně zpracované?

Jednou ano. Trošičku nás předběhli studenti DAMU, kteří ho dělali v Disku. Slyšel jsem, že to byla taky silná inscenace. Ale neviděl jsem ji a je to možná dobře.

Je Konrád Popel režisérem, který při zkouškách dává prostor diskusi s herci nebo musí striktně plnit jeho představy?

Je pravda, že jsem muž diskuse. A to nejen při práci. (Úsměv.) Ale většinou mám jasnou, konkrétní představu a na základě ní se může herec svobodně pohybovat. Má tedy spoustu svobody, ale ta je ohraničená mantinely. (Smích.) Pokud se překročí hranice, jsem tam od toho, abych je zvenku uhlídal. Herci nejsou loutky, které bych si naaranžoval. Jsou svobodní, ale pečlivě střežení. A je nad nimi v dobrém slova smyslu bděno. (Úsměv.)

S jakými pocity by měli lidé odcházet z divadla?

Určitě by neměli odcházet s pocitem lhostejnosti ke svému okolí a k tomu, co se děje kolem nich. Měli by být otevření a bdělí k impulsům, které jsou někdy velmi záludné a měli by být ostražití vůči pastím, které skýtá okolní svět.

Premiéra se rychle blíží. Můžete diváky pozvat?

Já nejsem specialista na krátké úderné věci. (Úsměv.) Kromě základní věty: Přijďte a nebudete litovat… mě nic jiného nenapadá. Možná bych ještě doplnil: Nebojte se a přijďte. Je to pojaté kabaretní formou, která tomu dává zvláštní rozměr.

Co vás čeká po Spalovači?

Čeká mě Terminátor. (Úsměv.) Abych byl přesný, hra se jmenuje Terminátor a já. Připravujeme se na něho s ansámblem olomoucké Tramtárie. Bude to docela bláznivá pocta kultovnímu bijáku.

Autor: Silvie Pospíšilová

27.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čerpací stanice v Napajedlích, kde vyhrožoval muž s mačetou v ruce
AKTUALIZOVÁNO
3

Opilý, polonahý výtržník vyhrožoval mačetou na benzínce v Napajedlech

Střecha opravované budovy v Tlumačově, vzplála.
18

V Tlumačově hořela střecha obecní budovy. Její rekonstrukce se komplikuje

Když se prase otočí, klec se uzavře. Hejtman nevylučuje ani trávení divočáků

Odchytových klecí se žrádlem, které mají přilákat divočáky, bude na Zlínsku kvůli africkému moru prasat zatím osm. Jedna přijde na 42 tisíc korun, na dalších osm tisíc pak fotopast, která bude umístěna poblíž.

Auto srazilo na přechodu dvě mladé dívky

Dvě dívky z Otrokovic ve věku patnáct a šestnáct let srazil na přechodu pro chodce třicetiletý řidič mazdy v pondělí odpoledne na ulici K Pasekám ve Zlíně.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Zlínští krajští hasiči mají novou "tajnou zbraň". Pomohla jim při záchraně psa

I když se hasiči ve Zlínském kraji setkávají se situacemi kdy zachraňují psy, způsob, jak se jim to podařilo v pondělí odpoledne ve Valašských Kloboukách - Mirošově, nepamatují. Slovy svého mluvčího Libora Netopila, uvízlého pejska v kanalizaci jim prý pomohla vytáhnout tajná zbraň - pravá valašská klobása.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení