VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přilba může zachránit život, říkají záchranáři

Zlínský kraj - Padesátka nehod, v nichž sehráli svou roli cyklisté, se stala o prázdninách jenom na Zlínsku. Devětadvacet karambolů přitom zavinili samotní kolaři. Jedenáct nadýchalo, dva cyklisté zemřeli. Černým číslům pomáhají podle policistů ve většině případů cyklisté sami.

2.9.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Pavel Polman

Dost z nich si totiž vyjede na projížďku jen tak „nalehko", bez helmy.

Pro připomenutí ještě čísla z loňského roku, kdy na silnicích v regionu došlo k téměř devadesáti nehodám s cyklisty, na vině byli osmapadesátkrát, což jsou dvě třetiny všech střetů. A kolik z nich požilo před jízdou alkohol? Třicítka.

Kolaři si ve většině případů poraní hlavu. „Nejčastěji mívají například otřes mozku. Nevyhnou se ale ani tržným ranám či zhmožděninám končetin," přiblížil krajský mluvčí záchranářů Petr Olšan s tím, že u cyklonehod záchranáři musejí řešit celou další škálu úrazů. Zdaleka ne všichni totiž jezdí s přilbami.

Jsou odpovědnější, ale úrazů neubývá

„Musím však říct, že v poslední době je na bezpečnost kladen velký důraz, proto se setkáváme s větší odpovědností cyklistů, kteří stále více používají při jízdě na kole bezpečnostní a ochranné prvky," pochválil cyklisty Olšan.

Rovnou ale poznamenal, že zranění neubývá, protože v oblibě začínají být stále více adrenalinové sporty.

I přes pozitivní slova záchranáře se každoročně do statistik zapíše nejeden případ, kdy cyklista na silnicích zahyne. Přitom k záchraně života by v mnoha případech podle policistů stačilo, aby měl mimo povinnou výbavu na hlavě přilbu.

Jak již dříve uvedla krajská policejní mluvčí Jana Macalíková, pád z kola v pětadvacetikilometrové rychlosti se už rovná skoku z výšky dvou a půl metru hlavou dolů na beton.

Mnohem horší následky ale mívá podle ní kolize kola s autem. „Pokud dojde k přímému střetu, kdy cyklista jede 15 km/h a auto 35 km/h, utrpí cyklista náraz rovnající se pádu z deseti metrů," varuje mluvčí.

Pád z kola v pětadvacetikilo-metrové rychlosti se už rovná skoku z výšky dvou a půl metru hlavou dolů na beton.

Znovu to samo o sobě napovídá o důležitosti mít na hlavě při jízdě na kole ochrannou přilbu. „Nepochybně by tak ubylo vážnějších poranění cyklistů či dokonce jejich úmrtí," doplnil Petr Jaroš, mluvčí zlínské policie. Poznamenal, že policisté během běžného výkonu služby kontrolují i cyklisty. „Kromě povinné výbavy kola (přední a zadní brzda, přední odrazka bílá, zadní odrazka červená, oranžové odrazky na obou stranách pedálů, oranžové odrazky na špicích, za snížené viditelnosti pak přední světlo bílé a zadní červené) kontrolujeme i to, jestli cyklista dodržuje předpisy a není ovlivněn alkoholem," vyjmenoval Jaroš.

„Rozhodně bychom nebyli proti, kdyby museli ochrannou přilbu používat všichni cyklisté bez rozdílu věku," shrnul policista.

Cyklisté neuniknou ve Zlíně ani kontrolám městských strážníků. Ti totiž mají speciální cyklohlídku, která nezřídka zabrousí i na cyklistické trasy a bedlivě sleduje, zda se jezdci na kolech chovají podle předpisů.

„Pokud nemají potřebné vybavení, zastavíme je a poučíme," uvedl velitel hlídkového útvaru městské policie ve Zlíně Jaroslav Vrána.

Připomněl však, že je důležité, aby cyklisté měli svá kola v bezvadném stavu. „Může se stát, že udělíme pokutu, když při kontrole zjistíme, že cyklista ohrožuje druhé nebo závažně porušuje dopravní předpisy. Výše pokuty pak může jít až do dvou tisíc korun," upozornil Vrána.

Cyklista, který jezdí bez přilby, má šanci na přežití 50 na 50

Podle statistik Besipu se stane více než polovina vážných i smrtelných úrazů na kole v důsledku toho, že cyklisté nepoužívají ochranné přilby. Ty jsou totiž povinné jen u dětí do osmnácti let. A jak se na používání ochranných helem dospělými cyklisty dívá odborník na bezpečnost v dopravě, krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík?

„Když cyklisté přilbu nepoužijí, jejich šance na přežití je padesát na padesát," varuje Patík. Podle něj by měli mít cyklisté přilbu také řádně upevněnou. Sám ji prý při jízdě na kole používá.

„Zjišťuji, že v poslední době už i starší lidé přilbu používají čím dál více. Chci je pochválit," pousmál se Patík.

„Uzákonil bych také používání reflexních prvků. Reflexní prvky jsou vidět na dvě stě metrů. Tyto věci jsou odzkoušené a mají pro bezpečnost význam," uzavřel. (zav)

Autor: Jana Zavadilová

2.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Trať městské erzety Barumky si lidé mohou v pátek večer projet na kole

Ilustrační foto
40

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Stejně jako loni i v úterý se jako první v sekretariátě Barum Czech Rally Zlín prezentovala organizátorům 47. ročníku turecká posádka Murat Bostanci – Onur Vatansever.

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení