„Ale chtěli bychom jezdit ještě výš, minimálně prohnat vedoucího Španěla Ponse,“ tvrdí oba členové moravské posádky.

Na skandinávskou špičku nestačili

Částečné rozpaky se mísily v jejich hodnocení i po návratu ze Skandinávie, kde obsadili v nově vzniklé kategorii produkčních vozů S-WRC solidní čtvrtou příčku. „Po první třetině trati jsme zjistili, že na bednu nepojedeme a to se špatně závodí. Potom udělal Ketomaa chybu a rázem byla od nás díra na obě strany, na třetího Sandella i pátého Kosciuszka. To je z hlediska motivace a zábavy to nejhorší, co se může stát,“ přitakal Tománek.

Ani 12 bodů za zisk čtvrté příčky tedy nemohlo zakrýt částečné rozpaky. „Zdravá sebekritika je na místě a měla by zde zaznít. Naše ztráta na čelo se každou rychlostní zkouškou prohlubovala, byť v závěru už jsme šli spíš po konečném výsledku než po dílčích úspěších a příliš jsme neriskovali,“ upozornil otrokovický navigátor.

Ačkoliv se moravská posádka představila v zemi tisíce jezer již poněkolikáté, na rovnocenné měření s tamní špičkou to stále stačit nemohlo. „Přestože jsme v předchozích dvou letech ovládli juniorskou kategorii, letos jsme přestoupili do vyšší kategorie a na skandinávské jezdce jsme prostě neměli,“ uznal Tománek.

Místo Anglie zamíří do Japonska

Jakoby vedoucí Španěl Pons něco podobného tušil a závod ve Finsku raději vynechal. Přesto první příčku udržel a na třetí dvojici z Moravy má k dobru v polovině sezony 26 bodů. „Zvolil lepší taktiku než my. Ale ještě neházíme flintu do žita. Chceme odpovědět stejným způsobem,“ vyzrazuje čtyřnásobný držitel Zlatého volantu pro nejlepšího českého spolujezdce.

V praxi to znamená využití mezery v soutěžních řádech, která umožní Prokopovi s Tománkem vyměnit s marockým týmem původně britskou rallye za japonskou soutěž. „Pro obě strany je to výhodné. Oni by se vystavili zbytečné pokutě a ztrátě bodů, my zase můžeme relativně snadno uspět, protože Japonsko je daleko a z jezdců bodujících v naší kategorii jsou přihlášení jen tři,“ vysvětluje otrokovický navigátor.

V Německu berou jen vítězství

Aby však měl tento krok svoje opodstatnění, musejí čeští reprezentanti uspět již na nadcházející Rallye Deutschland. „Pro úspěch uděláme maximum. Vydáme se do Hustopečí. V místním okolí se dají nasimulovat zhruba dvě třetiny tratě. Tři dny budeme testovat jako o život. Přijede za námi i technik z Belgie, s nímž se zaměříme na tlumiče,“ prozradil Tománek.

U našich západních sousedů se totiž bude jednat o první asfaltovou soutěž tohoto roku v seriálu mistrovství světa a posádka vozu Ford Fiesta S2000 cítí šanci.

„Naším cílem v Německu je vítězství. Kdyby nám Španěl Pons opět ujel, situace by se značně zkomplikovala. Už domácí závod v Hustopečích přitom ukázal, že na asfaltu máme mezery. Mezi Čechy jsme sice vyhráli, ale špička nám ujížděla,“ připomíná někdejší spolujezdec Romana Kresty.

Jednání o přestupu už běží

Ve svých plánech ovšem míří mnohem dál, přesněji řečeno do nadcházející sezony, která může být pro celý světový šampionát revoluční. „Stávající vozy specifikace WRC přestanou jezdit a v roce 2011 budou týmy nasazovat nové speciály. Ke změně dojde například u motorů. Nově se budou používat motory 1,6 turbo. Bereme to jako ideální příležitost k přestupu do hlavní kategorie,“ říká Tománek.

Jedním z týmů, který nové speciály nasadí, totiž bude i Ford, v jehož barvách nyní závodí.

„Do tohoto projektu bychom šli ale pouze v případě, že nám vedení stáje bude moct garantovat, že nový vůz bude připraven již na začátek sezony. Jinak by to pro nás nemělo cenu,“ upřesňuje 37letý navigátor.