S nápadem pomoci českému exportu přišla společnost DHL, která je největším poskytovatelem služeb mezinárodní expresní přepravy a logistiky na světě, v roce 1997. Zahraniční obchod čelil v té době problémům, nacházel se v hlubokém deficitu, který přerostl až v měnovou krizi.

„Inspirovali jsme se v zahraničí, kde DHL podporovala podobné projekty. Chtěli jsme ukázat, že právě malé a střední firmy mohou české ekonomice pomoci z krize, což se nakonec i stalo. Proto jsme se od začátku projektu spojili s agenturou CzechTrade, která má podporu českých exportérů v popisu práce,“ uvedl Luděk Drnec ze společnosti DHL.

Hned první ročník soutěže se setkal s ohlasem. Přihlásilo se 183 českých firem, které celkově vyvezly zboží a služby za téměř 11 miliard korun. Loni dostala Exportní cena DHL novou podobu. Důvodem inovace byla snaha soutěž otevřít širšímu okruhu podnikatelů. „Český export za těch deset let udělal obrovský pokrok, z hlubokého deficitu se dnes pyšní přebytky. A tak se mění též Exportní cena,“ doplnil Drnec. Musela se třeba upravit kritéria obratu, protože exportéři rostli tak rychle, že jim původně stanovených 500 milionů korun ročního obratu začalo být málo.

Exportní cenu DHL nyní tvoří čtyři kategorie. V kategorii malá společnost se účastní firmy s maximálním počtem 50 zaměstnanců a obratem do 300 milionů korun. Zahraniční vlastník může ve firmě držet nejvýš 49 procent (dříve 33 %). Podmínkou je vznik firmy před 1. 1. 2003.

Soutěž pro středně velké firmy je pro podniky s počtem do 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy korun (loni 500 milionů korun). Podíl zahraničního vlastníka a vznik firmy je týž jako v předchozím případě. Exportér regionu je speciální kategorie hodnotící soutěžící na základě regionálních výsledků. Ve čtvrté kategorii exportér teritoria se účastníci hodnotí podle výsledků vývozu do vybraných destinací – pro letošní rok vybrala DHL a CzechTrade USA.