Zarezervovat si auto v systému, sednout za volant a pak ho zase vrátit do vyznačené zóny, která pokrývá širší centrum města. Víc toho kromě podepsání smlouvy, složení vratné kauce pět tisíc korun a hrazení jízd služba nevyžaduje.

V autě je GPS, která na mapě ukazuje jeho polohu.

„Uživatel přijde k autu, k jednoduché čtečce na skle přiloží čipovou kartu. Auto se mu otevře, klíčky najde v přihrádce u spolujezdce a odjezdí, co potřebuje," vysvětluje ředitel Autonapůl Michal Šimoník, že bez karty se auto nerozjede.

V Olomouci je zatím k deseti zapojených zájemců.

V Olomouci začala fungovat služba sdílení auta, takzvaný carsharing

Olomoucké Autonapůl - červená fabia combi. Foto: DENÍK/Ondřej Zuntych

12 korun za hodinu

Do Olomouce pro začátek ve středu přivezl červenou Škodu Fabia Combi.

„Osvědčilo se nám, Je to zažitý kompromis toho, co může stačit i rodině se dvěma dětmi na delší cestu. V Praze a v Brně jsou menší i větší auta a pořizujeme i tranzit," dodává, že po podepsání smlouvy je možné sdílení využívat kromě zmíněných měst i v Ostravě, Liberci, Plzni, Pardubicích a Hradci Králové.

Ceny začínají na dvanácti korunách za hodinu a 3,9 korun za kilometr.

„Jako kombinace se vždy platí za čas rezervace a za ujeté kilometry. Je v tom všechno včetně paliva, havarijního pojištění, dálniční známky, servisu auta, amortizace," vypočítává Michal Šimoník.

Carsharing se podle něj vyplatí tehdy, pokud člověk nepotřebuje auto každý den a najezdí ročně zhruba do deseti tisíc kilometrů. Pak už je výhodnější vlastní vozidlo.

Družstvo AutonapůlPrvní český carsharing, služby nabízí od roku 2003.
V České republice je podobných organizací několik, největší vozový park má Car4Way.
Dohromady je aut více než 150, nově přichází sdílení vozidel do Olomouce.
V Evropě a Severní Americe je v systému sdílených aut zahrnuto na 2 miliony aut.

Ve Vídni sdíli 100 tisíc lidí

Olomoucké auto je potřeba stejně jako jinde vždy vrátit do Olomouce.

„Denně jsou na autech jedna dvě rezervace, další řidič by jinak měl problém. Až budou aut řádově desítky až stovky jako na západě, možná to bude jinak," zmiňuje ředitel družstva Německo, Rakousko a Švýcarsko, případně USA a Kanadu, kde je sdílení aut masovou záležitostí.

Například v Německu carsharing využívá více než milion registrovaných uživatelů, sdílená auta provozují i státní dráhy Deutsche Bahn a má podporu veřejných institucí třeba ve formě vyhrazených parkovacích míst či výhodné reklamy v MHD.

Ve Vídni počet lidí zapojených do sdílení narostl za posledních šest let z deseti tisíc na sto tisíc.

Kromě poskytování služby je smyslem sdílení šetrnost k prostředí.

„Říkáme, že chceme, aby služba byla snadná, výhodná a ohleduplná. Ohleduplná ve smyslu, že jedno sdílené auto dokáže nahradit pět až deset soukromě vlastněných.