Neštěstí za stejných okolností se nedávno stalo nedaleko železniční stanice Štěpánov, kdy z jedoucího rychlíku otevřenými dveřmi vypadla tříletá dívenka a na místě zemřela.

Před deseti lety se stejným způsobem na téže trati zabil pětiletý chlapec.

„Dveře byly část cesty dokořán, otevřely se za Kolínem, mladík, který v tu dobu byl poblíž toalety, říkal, že se najednou rozlétly, když vlak nabral rychlost. Naštěstí nestál přímo u nich. Pak se lidé chodili ke dveřím dívat, fotili si je na mobily. Po vagonu se ale pohybovalo hodně dětí, byl plný, ještě, že někdo nevypadl," popsala zkušenost paní Alena.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se tento typ dveří u našich vlaků používá už od 60. let, mají ho i rychlíky, které jezdí na výše zmíněné trati mezi Prahou a Luhačovicemi.

Systém je běžný dodnes také v Německu, Francii a dalších státech Evropy, ale jen u souprav do rychlosti dvě stě kilometrů v hodině.

Souprava R 889 Jan Amos Komenský v stanici Zábřeh na Moravě.Zdroj: DENÍK/Hana Kubová

Souprava R 889 Jan Amos Komenský v stanici Zábřeh na Moravě. Autor: DENÍK/Hana Kubová

Nedovřené dveře nejdou poznat

„Pokud jsou dveře řádně zavřené, to znamená skutečně uzavřené na kliku, neotevřou se za jízdy. Navíc u většiny vlaků jsou i přímo zablokované proti násilnému otevření cestujícím," vysvětlil Petr Šťáhlavský.

Dodal, že odlišná situace může vzniknout, pokud dveře někdo pouze přivře, ale nezapadne klika.

To se pozná ovšem až z blízka, kdy je vidět, že páčka není v poloze šikmo nahoru. Protože zvenku nic poznat není, vlak může jet.

„Pokud cestující dveře na kliku zavřít neumí, neměl by je zavírat vůbec, protože tak vytváří nebezpečnou situaci, kdy se mohou za jízdy otevřít. Dveře za ním může zavřít jiný cestující, nebo to zajistí personál drah, ten může dveře zavřít i dálkově," informoval Petr Šťáhlavský.

Pokud pasažéři ve vlaku zjistí otevřené dveře, urychleně by měli kontaktovat průvodčí. Obrátit se také mohou na linky tísňového volání nebo kontaktní centrum Českých drah. Dispečeři se pak spojí a zajistí zavření dveří nebo zastavení vlaku.

Letos vyřadili sto starých vagonů

České dráhy vagóny s takzvanými klikovými dveřmi masivně vyřazují.

Například za leden až červenec letošního roku odeslali ke sešrotování sto starých vagónů, které ale z našich kolejí začaly mizet už v minulých letech.

Zhruba dvě stovky vozů se zavíráním na kliku se podařilo v poslední době modernizovat a instalovat do nich nové předsuvné dveře ovládané tlačítky.

Na Zábřežsku už jezdí moderní jednotky RegioPanter.

„U rychlíků Praha – Luhačovice předpokládáme náhradu starších vozů za moderní v jízdním řádu 2017, který začne platit od prosince letošního roku. Počet starých vozů výrazně klesl nejen v rámci celé republiky, ale také přímo na Zábřežsku," dodal mluvčí drah Šťáhlavský.