Zůstalo ale jen u slibů. Vůz nikdo z klientů nedostal a peníze zpět už vůbec ne. Podle tohoto scénáře v letech 2007 až 2009 „podnikal“ Pavel Torma ze Zlína.

Tyto podvody navíc páchal v době, kdy už stál před soudem kvůli naprosto stejnému trestnému činu se škodou rovněž 6 milionů. Za to si má odpykávat šestiapůlletý trest. Jenže Torma už stačil po prvním rozsudku utéct do zahraničí. Teď mu hrozí , že se jeho původní trest zase zvýší. Jeho druhý případ ve středu 7. prosince začal projednávat zlínský krajský soud.

Toyota, Acura, Hammer, Dodge či Chevrolet. To jsou značky aut, které si lidé objednali u zlínské firmy DETE. Jejím jednatelem byl Petr Nesvadba, synovec Pavla Tormy. Podle obžaloby měl ale fakticky celou společnost vést právě sedmačtyřiceti­letý Torma.

„Tvrdil klientům, že je jednatelem společnosti, anebo vystupoval pod jménem Nesvadba. Vybíral zálohy na vozy, které neměl v úmyslu vrátit. Pak předstíral, že jej například nevydali celníci či že stojí v loděnici v Německu. Schválně tajil své jméno, protože věděl, že je proti němu vedeno trestní řízení pro stejnou činnost,“ vysvětlil státní zástupce Leo Foltýn.

Mimo Tormy je však obžalovaný i jeho synovec Petr Nesvadba. Státní zástupce mu totiž klade za vinu, že schválně umožnil podnikateli jednat jeho jménem a vystupovat jako jednatel společnosti.

Osmatřicetiletý Nesvadba se však včera u soudu bránil. Co má jeho strýc za lubem, prý netušil.

„Firmu jsme založili spolu. Bylo to v roce 2004. On měl totiž know-how na dovoz aut z Ameriky a já zase prostory. Společnost fungovala do doby, než se před dvěma lety na jaře strýc ztratil. Pak se začali ozývat lidé kvůli finančním nesrovnalostem,“ začal vysvětlovat svou verzi případu bývalý městský policista.

Z počátku byl podle svých slov Nesvadba u všech obchodních jednání, ale později už se takřka o vše staral jeho strýc. To, že Torma vystupoval pod jeho jménem, mu prý nevadilo. „Dělal to asi podle vlastního uvážení,“ doplnil.

Jeho strýc prý ale dělal vše, aby jejich zákazníky uspokojil.

„Auta byla fakticky nakoupena a zaplacena, dokonce dorazila do Německa. Proč je tam ale nechal stát a nezaplatil za ně clo a DPH, to už nevím. V ten den, kdy se ztratil, totiž s sebou vzal veškeré dokumenty a vybral všechny peníze z konta,“ pokrčil rameny Nesvadba. Dodal ještě, že se rozhodně necítí být zodpovědný za trestné činy svého strýce.

„Já bych rád lidem vrátil jejich peníze, ale nemám z čeho,“ konstatoval.

S Tormou byl ještě v kontaktu v polovině roku 2009, což už bylo po vynesení původního rozsudku.

„V té době už ale komunikoval jen po e-mailu, protože ze dne na den zmizel. Ujišťoval mě, že vše bude dobré a že dělá vše pro to, aby lidé svá auta dostali. Pak už se ale odmlčel úplně. On tím podvedl i mě,“ poznamenal ještě Nesvadba. O trestním stíhání strýce se dozvěděl před pěti lety, ale prý mu to nevadilo, věřil mu a chtěl s ním podnikat dál.

Auta, která byla skutečně dovezená do Německa, tam už dnes nejsou. Torma je pravděpodobně prodal dalším lidem. Jeden z vozů skončil například ve Španělsku. Byl to Hammer, za něhož mladý Slovák složil zálohu 25 tisíc dolarů a pak dalších 200 tisíc korun.

„Hledal jsem na internetu firmu, která vozí auta z USA. Hammery tam byly daleko levnější. Narazil jsem na firmu DETE. Podepsal jsem s ní smlouvu a pak mi přišel e-mail, že auto bylo rezervováno, ať pošlu peníze. Jakmile byl vůz koupený, opět jsem dostal e-mail, že asi za týden bude v přístavu v Německu. Pak jsem uhradil přepravu a postupně CLO a DPH,“ vyprávěl svůj příběh jeden z okradených klientů.

Od té doby však dostával e-maily, že jsou problémy s celnicí.

„Známá nakonec zavolala do Německa a zjistila, že DETE má v přístavu daleko více aut, ale že za ně nejsou zaplacená cla ani daně, a proto je celníci nemohou uvolnit. Pak už mi na e-maily nikdo nereagoval. Nakonec jsem zjistil, že auto bylo prodáno do Španělska. Takže jsem přišel o vůz i peníze,“ konstatoval Slovák.

Jednání u zlínského krajského soudu pokračuje i v následují­cích dnech.