VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Gang zlodějů BMW u soudu: údajný lídr akcí vše popřel

Zlín – Roman Šváb, Patrik Bednář a Jiří Janek z Chvalčova na Kroměřížsku. Tato trojice mužů, která v pondělí 17. října stanula u zlínského krajského soudu, má mít na svědomí jedny z největších krádeží aut ve Zlínském kraji.

17.10.2011 1
SDÍLEJ:

Roman Šváb (vlevo), Patrik Bednář a Jiří Janek (vpravo) z Chvalčova na Kroměřížsku. Tato trojice mužů, která včera stanula u zlínského krajského soudu, má mít na svědomí jedny z největších krádeží aut ve Zlínském kraji.Foto: DENÍK/repro

Muži jsou obžalovaní z toho, že od září 2009 až do července loňského roku ukradli jedenáct luxusních BMW. Všem nyní hrozí až desetileté vězení.

Kromě této trojice mužů jsou obžalovaní ještě další dva, a to třiapadesátiletý muž ze Slovenska a devětadvacetiletý muž z Česka. Proti nim jsou ale vedena samostatná trestné řízení. Na Slováka je navíc vydaný mezinárodní zatykač.

Gang nekradl jen tak nějaké kousky vozů. Specializoval se výhradně na BMW řady X5 a X6. „Muži postupně odcizili celkem jedenáct aut a dalších pět se ukrást pokusili,“ uvedl státní zástupce Roman Kafka.

Majitelé většiny vozidel byli prý ze Zlína či z Kroměřížska. Muži ale také údajně odcizili také auta na Slovensku a v Německu. Osm vozů policisté už vrátili původním majitelům. Našli je převážně na Slovensku, ale také v Litvě či ve Francii.

Každý z party zlodějů sehrál přitom v krádežích svou roli. Jeden dával tipy, další rozlomoval zámek, auto nastartoval a překonal imobilizér i alarm a třetí pak s vozem odjel.

Roman Šváb, Patrik Bednář (na snímku) a Jiří Janek z Chvalčova na Kroměřížsku. Tato trojice mužů, která včera stanula u zlínského krajského soudu, má mít na svědomí jedny z největších krádeží aut ve Zlínském kraji.

Aby se muži do aut dostali, koupili si za 400 tisíc speciální elektronické programovací zařízení, které se používá v autoservisech.

Policie zatkla hlavní tři aktéry voni v listopadu. Od té doby jsou dvaatřicetiletý Šváb i stejně starý Janek ve vazební věznici. Tam byl původně i šestatřicetiletý Bednář, ale z něj se stal spolupracujícím obviněným, a tak je na svobodě. On sám jako jediný také policii podrobně popsal, jak celý gang fungoval.

Jeho výslech včera trval celé tři hodiny. Podle něj byl hlavou celé party Šváb, který má úspěšnou pokrývačskou firmu. Bednář byl jeho zaměstnancem.

„Znali jsme se delší dobu, protože jsme z jedné obce. Asi před třemi lety jsem u Švába začal pracovat. Pak jsem si od něj koupil auto a dlužil mu za něj půl milionu korun. Nabídl mi, že bych společně s ním a dalšími lidmi mohl krást bavoráky a přivydělat si tak,“ popisoval včera Bednář.

Bednář s Jankem prý fungovali jako řidiči. Šváb a Slovák, který je na útěku, byli zase těmi, kteří sháněli klienty a zajišťovali další obchod.

Dohoda byla podle Bednáře taková, že kdo si vůz vyhlédl, ten jej i odvezl do garáží a pak ke klientovi. „Zisk jsme si dělili podle toho, kolik nás do konkrétní akce šlo,“ vysvětloval dále Bednář.

Z jednoho ukradeného BMW si prý každý z aktérů přišel na zisk až sedmdesát tisíc korun. On i Janek to prý dělali kvůli penězům. Janek jej totiž potřeboval na drogy. Šváb byl ale podle Bednáře dobře finančně zajištěný. Motivem tak mohla být spíše touha po dobrodružství.

Aby se gang pojistil, nechával prý většinou odciziné vozy několik dnů odstavené na nějakém místě, aby se přesvědčil, zda nejsou vyhledávané přes satelit.

Díky technice totiž policie našla auto například v Luhačovicích či v Provodově na Zlínsku. „Pokud stálo auto na svém místě i za několik dnů, odvezli jsme jej do některé ze čtyř garáží, které jsme měli pronajaté ve Zlíně, Otrokovicích, Kroměříží a Hulíně. Odtud jsme je pak už s chorvatskými poznávacími značkami odvezli ke klientovi,“ vyprávěl dále obžalovaný u soudu.

Některé vozy se však prý mužům nepodařily nastartovat. „Měli například přídavný alarm,“ vysvětlil Bednář.

V létě loňského roku kradli podle Bednáře naposledy. „Říkali jsme si, že už toho necháme. Měli jsme podezření, že nás policie sleduje a odposlouchává,“ vysvětloval muž.

Vymysleli si proto speciální terminologii, kterou se mezi sebou domlouvali. Například jít do kina nebo hrát maty znamenalo jde se krást. Výraz netančilo se zase znamenal, že se krádež se nepovedla. Typy aut dokonce muži srovnávali s velikostí dámského přirození. Takže velká p… znamenala X6, malá p… X5.

Na BMW se muži specializovali proto, že šlo o žádaná auta a dobře se prý i prodávala.

Majitelé drahých vozidel ale většinou nepřišli pouze o své auto, ale často také o další cenné věci jako například mobily, luxusní hodiny, brýle či golfové hole.

„Já většinu těchto věcí ničil a vyhazoval. Nechal jsem si jenom ty golfové hole, které jsem pak daroval svým známým,“ vypověděl Bednář.

Jaké bylo u soudu vyjádření Švába, který byl podle Bednáře hlavním organizátorem celého gangu? Vše popřel.

Přiznal, že byl pouze u dvou krádeží, kde dělal doprovod. „Ostatní není pravda. Bednář mě do akcí zatáhl schválně, protože jsem spal s jeho bývalou ženou a dělal návrhy i jeho přítelkyni. Dělá to jen pro to, aby dostal nižší trest,“ oponoval včera u soudu Šváb. Vinu popřel také Janek. „Bednář lže od začátku,“ prohlásil muž.

Hlavní líčení opět pokračuje ve čtvrtek 20.října.

Autor: Šárka Šarmanová

17.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.

Na Barum Rally dorazilo 135 posádek, 16 se omluvilo

Ilustrační foto

Trať městské erzety Barumky si lidé mohou v pátek večer projet na kole

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Stejně jako loni i v úterý se jako první v sekretariátě Barum Czech Rally Zlín prezentovala organizátorům 47. ročníku turecká posádka Murat Bostanci – Onur Vatansever.

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení