Za řidičák se nejvíce platí ve Zlíně, nejméně na Uherskohradišťsku

Podle majitele autoškoly Martina Bukvice je totiž na Uherskohradišťsku více společností, které cenu stlačily směrem dolů. „Z třiceti z nich je šestadvacet minifirem, které zajišťuje majitel i učitel v jedné osobě a nikoho víc nezaměstnává,“ objasnil. Sám by se jenom touto prací neuživil. „Je to pro mě vedlejšák. Specializuji se na školení a přezkušování řidičů z povolání,“ dodal. Kurz B lze u něj pořídit už od 6 500 korun.

Podobně je tomu ve Valašském Meziříčí. „Když zdražím, nikdo ke mně nepřijde,“ uvedla majitelka Alena Janyšková, která lekce nabízí o stovku dráž. Silná rivalita se prý řeší v branži všelijak. „Jeden zvýší cenu, aby si vydělal, a ostatní schválně nasadí cenu dumpingovou,“ popsala strategii některých kolegů. Sama by uvítala, kdyby stát stanovil minimální hranici kurzu. „Jsem ráda, že mám práci, u nás v regionu je problém ji najít. Navíc mě baví. Ale o velkém byznysu se rozhodně mluvit nedá,“ sdělila.

Stejný postoj k podnikání zaujímá i Jaromír Žůrek z Hulína. „Mám to pouze jako přivýdělek a koníček, nepotřebuji se tím uživit,“ řekl Žůrek, u kterého zájemci o řidičák zaplatí 7 500 korun.

Ve Vsetíně se už ceny běžně pohybují od osmi a půl do devíti tisíc. „Přizpůsobuji je konkurenci na trhu,“ zdůvodnil majitel autoškoly Vít Chovanec. Podle Jaromíra Šebka z Kroměříže prodávají všechny autoškoly včetně něj své služby pod cenou. „Pokud si chceme udržet zákazníky, nic jiného nezbývá,“ řekl. Sám se ale od listopadu kvůli rostoucím nákladům chystá zdražit na 8200 korun.

David Chmelař z Otrokovic má cenu přibližně o tisícovku vyšší, ale láká na dvě lekce jízd navíc zdarma. „Většinou se také orientuji podle ujetých kilometrů, ne času,“ řekl. Jezdí k němu prý lidé z širokého okolí, většinou na základě předchozích doporučení.

To ve Zlíně autoškoly po lidech běžně žádají od devíti a půl do desíti tisíc korun. „Je to běžná cena. Kdo ji má o dva tisíce nižší, nemůže poskytovat výuku v plné míře,“ míní majitel tamní autoškoly Tras a člen výboru Profesního společenství autoškol ČR Zdenek Peřina. Podle něj nedodržují všechny firmy počet hodin jízd i teorie stanovených zákonem nebo nevlastní odpovídající prostory. „Stává se, že školitelé předávají informace i čtyřem lidem během jízdy najednou,“ uvedl.

Podle zákona musí každý žák autoškoly odjezdit minimálně 28 pětačtyřicetiminutových lekcí a absolvovat 11 nebo 36 hodin teorie ­ záleží přitom na individuální či řádné výuce dle vlastního výběru. Na zkoušku je potřeba obětovat 700 korun, které jdou do rozpočtu městských úřadů. Opravná jízda stojí 400, technická zkouška 200 a test 100 korun. Náhradní termíny lze absolvovat nesčetněkrát po dobu šesti měsíců s tím, že mezi zkouškami musí uplynout alespoň pět pracovních dnů.