VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův výtah: Legenda a skutečnost

Zlín /FOTOGALERIE/ - Legenda praví, že slavný výtah zlínského mrakodrapu sloužil Janu Antonínu Baťovi k rychlé a účinné kontrole zaměstnanců. Není to pravda. Ve skutečnosti v něm Baťa nikdy nejel, natožpak aby z něj někoho kontroloval.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Baťův výtahFoto: DENÍK/Matej Slávik

„Pravda je taková, že výtah byl zprovozněn na podzim roku 1939, ale v té době byl pan Baťa již v zahraničí a poté již nikdy výtah nepoužil,“ vysvětlila Miroslava Štýbrová, která pracuje v Muzeu jihovýchodní Moravy a zároveň je průvodkyní ve výtahu.

Po stisknutí černého tlačítka s číslem nejvyššího patra začíná výtah stoupat vzhůru, za okny se zjevuje stále širší pohled na Zlín. „Traduje se také velmi oblíbený mýtus, že výtah byl využíván k přesouvání mezi patry a kontrolování všech zaměstnanců. Není to pravda a smysl celého projektu pojízdné kanceláře byl úplně jiný,“ vysvětlila Štýbrová.

Výtah měl sloužit zejména pro porady s vedoucími na různých patrech. „Pan Baťa ve své knize Těžké časy doslova napsal, že se jim nechtělo do toho obrovského paláce, a tak dal na radu Vladimíra Karfíka a Antonína Raymonda a nechal vybudovat pojízdnou kancelář, čímž zrychlí komunikaci s pracovníky v celé budově,“ doplnila Štýbrová.

Dalším využitím výtahu podle ní bylo, že sloužil jako místo pro zvaní vzácných návštěv firmy Baťa. „To vlastně platí dosud. Výtah, který navrhl Vladimír Karfík, je opravdovým klenotem budovy a jsou sem zváni všichni významní hosté, kteří do Zlínského kraje zavítají. Já sama jsem jich tudy prováděla několik,“ podotkla Štýbrová.

Další zajímavostí je jistě také obsah původního Karfíkova projektu, ve kterém je rozpracován návrh na totožný výtah stejné konstrukce ihned vedle pojízdné kanceláře na druhém boku budovy. Dnes se na tomto místě nachází výtah nákladní.

Ladný a příjemný pohyb kanceláře bez trhání a poskakování je další z mnoha známek luxusu tohoto nápadu, který by mohl závidět nejeden podnikatel nebo majitel mrakodrapu po celém světě.

Paní Štýbrová také prozradila zábavnou historku o skupině německých turistů, kterým se kvůli jejich počtu a váze podařilo ve výtahu při exkurzi zaseknout. „Přijel autobus Němců, všichni se nacpali do výtahu a zasekli se. Nějakou dobu trvalo, než je dostali ven,“ vzpomíná s úsměvem Štýbrová.

Výtah má i zatemnění

Kancelář projektoval Vladimír Karfík. Na konci srpna 1939 píše Jan Antonín Baťa z New Yorku a doporučuje zakoupit k pojízdné kanceláři strojovnu od firmy Otis, což se také stalo. V budově jsou umístěny dvě strojovny od této firmy, jedna u rychlovýtahu ve vstupu do budovy a druhá k pojízdné kanceláři. Při rekonstrukci objektu v roce 2003 byla původní strojovna odstavena a nahrazena moderním zařízením. Kancelář byla vybavena umývadlem s teplou a studenou vodou, napájeným z rezervoárů na střeše kabiny. Jeden rezervoár byl umístěn pod podlahou na odpadní vodu. Pravděpodobně v 60. letech minulého století byl přívod vody veden přes hadice. Telefonní aparáty značky Siemens byly napojeny na malý rozváděč slaboproudého rozvodu (65 V), umístěný uprostřed objektu, v 8. etáži. Kabely připojení si kabina „vozila“ s sebou. V kabině se nachází rovněž amplion závodního rozhlasu. Na podlaze se dochovala původní podlahovina zvaná Zlinolit, kterou vyráběla rovněž firma Baťa. Po levé straně psacího stolu je umístěn panel s ovládacími tlačítky k výtahu a na desce stolu jsou dvě ovládací tlačítka s nápisem Zatemnění, kterými se v době války ovládaly tmavě zelené rolety v obou oknech. V době války musela být okna pravidelně zatemňována ve všech objektech jako prevence proti leteckým náletům.

Autor: Marek Houser

Navštívili jste už Baťův výtah?

Ano

83 %

Ne

17 %

Hlasovalo: 6

Anketa byla ukončena

24.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
40

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.
19

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Hostákovi se nelíbilo zahřívání gum. Jinak jej svezení v závodničce nadchlo

Rozhodně si necvrnkl do kalhot. Naopak. Plnými doušky si v těchto dnech užívá krásy a tradice pro něj zcela nového zlínského regionu nový generální manažer hokejových Beranů Martin Hosták. Bývalý úspěšný hokejista a expert v úterý rád přijal pozvání a možnost svézt se na testovací zkoušce blížící se Barumky ve špičkovém závodním voze Škoda Fabia R5 pilotovaném Antonínem Tlusťákem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení