„Kladívko je v držáku upevněno na pevné ocelové lanko. To sice umožní okno v případě nouze rozbít, ale zároveň zabrání krádeži," vysvětlil mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) Vojtěch Cekota.

Podobnou zkušenost má i například ČSAD Vsetín. Kladívko má přitom ve voze těžko nahraditelnou funkci. Proto je součástí povinné výbavy.

„Pamatuji si, ale bylo to už velmi dávno a musím to zaklepat, stala se dopravní nehoda autobusu. Ten skončil v příkopu na straně, kde jsou dveře. Tenkrát jsme kladívko použili a cestující se díky tomu mohli z autobusu dostat," sdělil ředitel osobní dopravy Oldřich Holubář.

Pokud by přece jen někdo kladívko odcizil, hrozí mu pokuta až 15 tisíc korun. „Jednalo by se o přestupek," vysvětlil mluvčí zlínské policie Petr Jaroš. A co o kladívkách vědí samotní cestující?

„Denně jezdím autobusem, ale moc si jich nevšímám. Vím ale, že by měla rozbít sklo, kdyby se v autobusu nedaly otevřít dveře nebo tak," řekla Veronika Zedníčková ze Zlína. To další z cestujících Petr Polášek ze Zlína má jiné zkušenosti. „Většinou tam nejsou, asi je někdo ukradl nebo se už nepoužívají," uvedl.