VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraji chybí peníze na dopravu. Čeká nás rušení autobusových linek?

Zlínsko - Pan Karel Jurášek bydlí v malé obci a do Zlína jezdí denně za prací. „Občas mívám i noční. A to do práce jezdím posledním večerním autobusem. Domů se vracím prvním ranním," vysvětluje Jurášek. Nedovede si představit, že by jeho noční autobus zrušili.

1.11.2013
SDÍLEJ:

Cestující u jízdního řádu. Ilustrační snímek. Foto: Josef Pintér

„Jak bych se pak dostával do práce a zpět?" ptá se. Právě taková situace mu ovšem možná od příštího roku hrozí.

Zlínskému kraji totiž teče do bot. Nemá peníze na zajištění dopravní obslužnosti obcí a měst autobusovou a vlakovou dopravou. Chybějící finanční prostředky chce získat od obcí.

„Nyní města a obce odevzdávají do společné kasy 70 korun ročně za každého občana, v následujícím roce budou přispívat o patnáct korun více, tedy 85 korun. V roce 2015 se však částka ještě zvýší, a to na sto korun," informoval radní pro dopravu Zlínského kraje Jaroslav Kučera.

Každá desátá obec odmítá zvýšení

Některým obcím se zvyšování příspěvku na dopravní obslužnost nelíbí. K plánovanému navýšení poplatku se zatím vyjádřilo 198 obcí ze všech 306 obcí, které ve Zlínském kraji jsou.

„Je pravda, že asi deset procent z nich se za těchto podmínek odmítlo na příspěvku na dopravní obslužnost podílet a zhruba 20 % obcí přijalo zvýšení poplatku pouze pro rok 2014," konstatoval Kučera.

Odmítl však uvést, o jaké obce jde s tím, že kraj s nimi ještě bude jednat a pokusí se je přesvědčit, aby spolupracovaly. Odevzdávání poplatku na dopravní obslužnost do společné pokladny, od níž drží pomyslné klíče kraj, je výhodné především pro menší obce.

„Příspěvek hradit budeme. Dříve jsme s dopravci vyjednávali o zajišťování autobusové dopravy do naší vesnice sami a platili jsme jim téměř tři sta tisíc. I když se příspěvek zvýší na stovku, pořád je to pro nás výhodné. Kraji i tak zaplatíme pouze šestatřicet tisíc korun ročně," říká Miroslav Pala, starosta obce Lipová, ve které žije 360 obyvatel.

Vadí mu prý jedině to, že neví, za jakých podmínek Zlínský kraj dopravce vybírá. Dopravci se prý totiž často neřídí potřebami lidí, kteří autobusy využívají.

„Nelíbí se mi, že některé autobusy jezdí skoro úplně prázdné. Například ve všední den k nám v 16.15 zajíždí autobus, který nemá žádný přípoj v Luhačovicích. Proto jím lidé téměř nejezdí. Za takových okolností se nelze divit tomu, že doprava je ztrátová," postěžoval si starosta Pala.

Je mu ale jasné, že kdyby Lipová odmítla příspěvky na dopravní obslužnost kraji platit, musel by dopravce některé z méně vytížených autobusů zrušit, protože by za ně nedostal zaplaceno.

„V takovém případě bychom mohli garantovat pouze základní dopravu, jako jsou autobusy rozvážející děti do škol a lidi do zaměstnání a zpět. Spoje, které jezdí v jinou dobu, bychom museli redukovat," vysvětluje radní Kučera.

Podmínky, za jakých budou autobusy a vlaky do obcí zajíždět, totiž vyjednává kraj. Stokorunový příspěvek na dopravní obslužnost chtějí platit i v nedalekých Slušovicích.

„Jsme solidární, pro nás sice není zvyšující se poplatek na dopravu příliš výhodný, ale nechceme, aby na náš nezájem doplatily malé obce, kde je převážná část spojů dotována krajem," sdělil starosta Slavičína Jaroslav Končický.

Za zvyšováním poplatků na dopravní obslužnost sice zčásti stojí rostoucí náklady na benzin a údržbu autobusů, hlavně ale kraj musí hradit dopravcům ztrátu, kterou nejsou kvůli nízkému počtu cestujících schopni vybrat na jízdném.

„Letos máme na úhradu ztráty autobusovým dopravcům rezervováno 320 milionů korun. Příští rok jim můžeme z vlastních zdrojů dát jen 290 milionů a v roce 2015 máme na pokrytí ztráty pouze 270 milionů. To je neudržitelné," přiznal Kučera.

Od navýšení příspěvku na dopravní obslužnost, který kraj vybere od obcí, si radní slibuje v roce 2014 zisk zhruba 8 milionů a v roce 2015 až 16 milionů.

Minibus nepomůže, tvrdí ČSAD Vsetín

Mezi lidmi panuje přesvědčení, že dopravci ušetří, pokud do menších vsí mimo špičku budou jezdit minibusy.

Oldřich Holubář, ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín, na to reaguje: „Pořizovací investice na nákup minibusů by se rovnala několika milionům. Provoz minibusů je sice levnější než u běžných autobusů, ale je nutné si uvědomit, že dopravce by do obcí stejně musel vysílat v době špičky velký autobus, aby nabral všechny cestující. Musely by se tedy používat oba dva autobusy. Jeden z nich by ale vždy stál půl dne v depu. A to není příliš ekonomicky výhodné."

Autor: Lenka Kašparová

1.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Záchrana psa pomocí klobásky

Zlínští krajští hasiči mají novou "tajnou zbraň". Pomohla jim při záchraně psa

V úterý vyražte na velkou autogramiádu pilotů Barumky

První přímé setkání s největšími hvězdami letošního 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín nabízí úterní autogramiáda, která od 18.30 hodin proběhne ve zlínském obchodním centru Zlaté jablko.

Při srážce aut se zranila chodkyně

V Luhačovicích bourala dvě osobní vozidla, zranila se při tom chodkyně. Nehoda se stala v pondělí 21. srpna kolem 11. hodiny dopoledne v Masarykově ulici v centru města.

Zlín posílil bratr Rihards Bukarts. Na zkoušce uspěli Freibergs i Illo

Sourozenci jsou zase spolu. Rihards Bukarts, o šest let mladší bratr Robertse Bukartse se stal novou posilou extraligových hokejistů Aukro Berani Zlín.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení