VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čekáte na autobus nebo vlak? Promrznete

Zlínský kraj - Alena Janíková se šla v pondělí ráno před odjezdem do Zlína ohřát do čekárny vlakového nádraží v Uherském Brodě. Teploměr totiž ukazoval dvacet čísel pod nulou. Ale nepomohla si. Když sáhla na radiátor, byl studený.

3.2.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucei

„Že je v hale v zimě věčně chladno, není nic nového. Dveře se tam netrhnou. Asi bych ani nečekala, že bude topení horké. Ale studené v takových mrazech taky ne,“ kroutila hlavou Janíková.

O tom, že cestovat v mrazech vlakem či autobusem ve Zlínském kraji není žádná slast, hovoří i zkušenosti dalších lidí, kteří čekají na spoje v nevytopených čekárnách nebo v horším případě venku, protože v místě žádná není. Někdy ještě navíc mrznou i v dopravních prostředcích.

Za krátkou dobu promrzl i Libor Novák z Otrokovic čekající nedávno kolem desáté večer na autobusovém nádraží v Holešově. „Nebylo to nic příjemného. Dvacet minut jsme spolu se zhruba desítkou lidí mrzli na nástupišti, byly tehdy docela velké mrazy. Vyhřátá čekárna by se v Holešově opravdu hodila,“ postěžoval si Novák na absenci autobusové čekárny. Ta chybí podle něj například i ve druhém největším městě Zlínska, v Otrokovicích v části Baťov.

Uzavřená bývá podle Markéty Brančíkové i nádražní vlaková hala v Bystřičce na Valašsku. „To se pak člověk nemá kam schovat,“ posteskla si žena, která pravidelně cestuje z Olomouce do Vsetína. „Zima mi ale bývá i na nádražích v Olomouci nebo v Hranicích na Moravě. Přímo v prostoru čekárny je sice většinou teplo, ale jsou tam často bezdomovci, tak je tam nedýchatelno. To raději mrznu,“ poznamenala.

Většího komfortu se však v dohledné době cestující nedočkají. Nádražní haly jsou podle regionální mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové otevřená prostranství, kterým prochází větší množství lidí. Vytápět taková místa na pokojovou teplotu je proto ekonomicky neúnosné.

„Předpokládáme, že se v nich cestující zdržují na dobu nezbytně nutnou do odjezdu vlaku. U některých starších budov, kde jsou například byty, je jednotný neoddělený topný systém. Z tohoto důvodu je pak čekárna vytopena. U jiných by to ale znamenalo vytopit celou budovu, kde již například nikdo není. A přebudovat topení v takové budově by bylo krajně neekonomické,“ vysvětlila Šubová s tím, že obdobná je situace i v jiných krajích.

Dodala, že nádražní budovy, vestibuly a čekárny uzavírají ČD v případech, že již nejsou obsazeny jejími zaměstnanci.

„Otevřené prostory bez dozoru se totiž okamžitě stanou terčem útoků vandalů. Proto se snažíme intenzivně jednat s obcemi na možné spolupráci při otevíraní a uzavírání prostor, případném pronájmu třeba ke komerčním aktivitám. Pokud jsou ve výpravních budovách i bytové jednotky, hledáme cestu třeba ve spolupráci s nájemníky,“ objasnila mluvčí. Dodala, že cestující se pak mohou schovat alespoň pod přístřešek.

Ten je jim k dispozici například také v již zmíněných Otrokovicích. A s krytými prostory v místě autobusového nádraží tamní radnice v brzké době nepočítá.

„Postupně se snažíme, aby ve městě došlo ke zlepšení komfortu cestujících, což dokazuje také nedávno dokončená rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím, kde vzniklo mimo jiné i stanoviště pro zastavení autobusových linek. Rekonstrukci autobusové stanice však v současné době neplánujeme, a to především kvůli finanční situaci, která neumožňuje realizaci nových projektů,“ zdůvodnila mluvčí města Lenka Krupková.

Obdobná je i situace v Holešově. Město o zbudování autobusové haly podle místostarosty Rudolfa Seiferta neuvažuje, protože se prý stanoviště nacházejí nedaleko vlakového nádraží.

„Autobusové plánovala zrekonstruovat kroměřížská firma Krodos Servis, jež má prostory nádraží v pronájmu,“ podotkl Seifert.

Společnost ale záměr zavrhla, jelikož jí údajně holešovská radnice odmítla tamní pozemky prodat.

„Do budování objektu na cizím pozemku investovat nebudeme. Lidé se mohou schovat maximálně do malých prostor, které jsme na nádraží postavili primárně pro dispečery, řidiče a předprodej karet,“ uzavřel předseda představenstva Petr Lhotský.

Autor: Marie Šidlová

3.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Lukáškovi zjistili leukémii v pěti letech.
2

Lukášek z Uherského Hradiště bojuje s leukemií. Kostní dření můžete pomoct i vy

Kriminálka muže dopadla až v Thajsku

FOTOGALERIE / Vsetínští kriminalisté se podíleli na vypátrání muže, který se před vězením ukrýval osm let. Dvaačtyřicetiletého podvodníka zadrželi v Thajsku.

Kopeckého určitě nepotrápím, je skromný Kresta

ROZHOVOR/ - Je hvězdou rallyového sportu a o velké zpestření se postaral také na včerejší tiskové konferenci před 47. ročníkem zlínské Barumky. Luhačovický Roman Kresta ji pojede po třech letech, když se na začátku července rozhodl k návratu na tratě. „Chtěl jsem si na chvíli udělat čas sám pro sebe a také jsem cítil motivaci svézt se,“ vysvětlil 41letý řidič Škody Fabia R5.

Zastávka Školní zůstane další týdny v provizorních podmínkách

Náhradní stanoviště zastávky MHD Školní ve Štefánikově ulici ve Zlíně před budovou Kongresového centra budou muset cestující využívat nějakou dobu ještě i po skončení prázdnin, jakkoli se s tím nepočítalo. Investorovi se původní termín rekonstrukce této zastávky nepodaří dodržet.

V areálu kovošrotu v Tlumačově hořela vyřazená cisterna

Požár staré nádrže cisterny v areálu kovošrotu řešili ve středu hasiči v Tlumačově. „Podle oznamovatele došlo při rozřezávání nádrže ke vznícení zbytků asfaltu,“ popsal mluvčí krajských hasičů Libor Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení