Vyhráno ale ještě ŘSD nemá. Plánovanou dostavbu dvoukilometrového úseku mezi sídlištěm v Malenovicích až po nájezd na otrokovický obchvat totiž mohou ještě zbrzdit výkupy pozemků a případně vyvlastňovací řízení, které už v několika případech začalo.

„V současné době připravujeme podklady k žádosti o stavební povolení pro stavbu. Jejich součástí jsou i výkupy pozemků. Z celkového počtu 114 oslovených vlastníků bylo podepsáno 55 kupních smluv,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Z plochy osmapadesát tisíc metrů čtverečních se tak podařilo zatím vykoupit jen asi pětapadesát procent.

„Se všemi vlastníky jsme v kontaktu, nelze jednoznačně říct, že zbylí nesouhlasí, ale vlastníci spíš kladou podmínky,“ sdělila Vápeníková. A dodala, že ty se týkají hlavně výkupní ceny. Ty jsou určeny vyhláškou ministerstva financí a znalec je stanovil v katastru Malenovic u Zlína na 670 korun a v katastru Kvítkovic u Otrokovic na 350 korun za metr čtvereční.

„Nabídku na odkup pozemků jsme od ŘSD dostali, nicméně cena se nám zdála být nízká. Proto jsme neodpověděli a čekáme, jak se situace bude vyvíjet dál,“ sdělila jedna z vlastníků Milena Jechová ze Zlína-Malenovic.

„Já zatím s prodejem váhám. Pozemek patří naší rodině již dlouhá léta, musím se ještě s někým poradit, protože nabídnutá cena se mi zdá poněkud nízká,“ řekl další z majitelů, který si však nepřál být jmenován. Nedaleko hlavního tahu mu patří plocha o rozloze více než dvě stě metrů čtverečních.

Také statutární město Zlín je majitelem několika parcel podél hlavního tahu ze Zlína na Otrokovice, to však s prodejem nemá problém.

„V žádném případě město nebude bránit výstavbě a potřebné pozemky odprodá,“ potvrdil náměstek zlínské primátorky pro dopravu Miroslav Šenkýř.

Komplikace s výkupy pozemků potvrzuje i ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. „Už jsme s některými majiteli dokonce zahájili vyvlastňovací řízení,“ potvrdil Chudárek. Tito majitelé by tak o pozemky mohli přijít za vyvlastňovacím úřadem stanovenou náhradu.

Podle Chudárka by v nejbližší době měly být zahájeny přípravné práce pro stavbu. „Začneme s budováním inženýrských sítí a protihlukových opatření mimo hlavní trasu. Na jaře poté určitě začneme první etapu rozšiřování komunikace tam, kde jsou majetkové poměry vyřešeny,“ dodal Chudárek.

Už nyní je jasné, že výstavba s sebou ponese stejná omezení jako při budování první a druhé etapy tahu I/49. „Komunikace bude budována za provozu, protože objízdné trasy nejsou možné,“ poznamenal Chudárek.

Čtyřpruhá silnice I/49 se nyní ve zlínské části Malenovice u sídliště sbíhá do dvou pruhů, což způsobuje zácpy v západní části města. Díky rozšíření i ve zbývajícím úseku mezi Malenovicemi a Otrokovicemi by se tak řidiči dostali až do Brna po čtyřproudové komunikaci. Navíc by se tím urychlila doprava a plynulost průjezdu krajským městem, což ocení hlavně řidiči. „Někdy trvá cesta z Malenovic do Příluk i hodinu, a to je pak těžší stíhat termíny nakládek a vykládek. Takže jsem rád, jenom abychom se toho dožili,“ podotkl řidič kamionu Gabriel Rechtorovič.

Hana Trčková