VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnicí D1 až do Hulína? V roce 2010

Zlínský kraj - Už za dva roky budou řidiči moci jezdit po dálnici D1 až do Hulína. Do centra Kroměříže to bude možné dokonce na konci příštího roku. Stavitelé ze sdružení firem Skanska DS a dalších společností totiž dokončují klíčové kilometry dálnice v blízkosti města. Dva úseky ze čtyř zprůjezdní pro motoristy ještě letos.

22.8.2008
SDÍLEJ:

Dálnicí D1 až do Hulína? V roce 2010Foto: Foto: repro Deník

Téměř pětadvacet kilometrů D1, která nyní končí u Vrchoslavic na Prostějovsku, začne řidičům v kraji sloužit postupně. „V plném provozu už je dálniční obchvat Kroměříže, který nyní pomůže zvládnout dopravu v době uzavření mostu Karla Rajnocha v centru města. Koncem září otevřeme čtyřkilometrový úsek mezi Kojetínem a Kroměříží, a to společně s nájezdem na D1 mezi Bojanovicemi a Kojetínem,“ informoval Leoš Verner z oddělení vnějších vztahů firmy Skanska DS.

Silničáři ovšem podle něj denně pracují na zbývajících úsecích mezi Mořicemi a Kojetínem a východně na trase vedoucí k Hulínu a Říkovicím.

Na dokončení dálnice netrpělivě čekají nejen motoristé, ale i obce, v jejichž blízkosti D1 povede. Autostráda totiž z jejich návsí a center odvede tranzitní dopravu a těžké kamiony.

Například Hulínem denně projede kolem patnácti tisíc motorových vozidel. „Dopravě v našem městě dálnice výrazně ulehčí,“ sdělil před časem starosta Hulína Roman Hoza. Upozornil však, že ačkoliv D1 a s ní související rychlostní komunikace R49 a R55 budou pro město i celý Zlínský kraj velkým přínosem, setkává se už nyní i s negativními ohlasy. „Trpí tím v souvislosti s polnostmi například zemědělci,“ uvedl Hoza. Tohoto zatížení se ještě letos zbaví například Bezměrov a Postoupky.

Pro město Kroměříž, Zlínský kraj ale i napojení na R49 a R55 je momentálně nejdůležitější otevření úseku D1 z Mořic do Kojetína. Stavitelé jej chtějí zprovoznit v listopadu 2009.

„Na trase jsme dokončili podklad a těleso dálnice, provádí se odvodnění a kanalizace, jsou rozestavěny všechny mosty a už letos budeme pokládat část cementobetonových povrchů,“ řekl projektový manažer společnosti Skanska DS Martin Fischer. V tomto úseku podle něj vzniká čtrnáct mostů a dominantní mimoúrovňová křižovatka Kojetín, která připojuje na dálnici stávající silnici I/47.

Pod některými dálničními mosty stavitelé použili ve velké vrstvě polystyren. „Takový, který se používá třeba při zateplování domů. Je to kvůli špatnému podloží, tento materiál se osvědčil například na D1 u Vyškova,“ prozradil zajímavost projektový manažer.

Podle Fišera na těchto šesti kilometrech pracuje na stavbě dálnice někdy až tři sta pracovníků současně. „Devadesát procent lidí je z našich vlastních zdrojů hlavně proto, že jsou kvalifikovaní na mostní objekty. Na zbytek si najímáme regionální subdodavatele a pomocnou sílu,“ podotkl.

D1 povede ve Zlínském kraji pouze k Hulínu, poté se dálnice stočí na sever do Olomouckého kraje. Nicméně do tohoto města se motoristé dostanou po D1 už za dva roky.

„Stavba úseku Kroměříž – Hulín – Říkovice odstartovala letos. Do konce roku na něm dokončíme násypy a zahájíme výstavbu mostů. Trasu zprovozníme koncem roku 2010,“ uzavřel Fišer.

Na této jedenáctikilo­metrové trase po Říkovice vzniknou tři mimoúrovňové křižovatky. Díky nim se dálnice napojí na okolní silnice, zejména na budoucí rychlostní silnice R55 a R49, které protnou území Zlínského kraje. Investorem těchto projektů je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Peníze na ně poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a z větší části Fond soudržnosti Evropské unie.

Základní údaje o dálničních úsecích:

D1, stavba 0134.1 Mořice – Kojetín
Doba výstavby: květen 2007 – listopad 2009
Délka úseku: 6,6 km
Cena: 2,2 miliardy Kč bez DPH

D1, stavba 0134.2 Kojetín – Kroměříž, západ
Doba výstavby: květen 2006 – září 2008
Délka úseku: 4 km

D1, stavba 0134.3 Kroměříž západ – Kroměříž východ
Doba výstavby: únor 2005 – říjen 2008 (zprov. 8/08)
Délka úseku: 3 km
Cena: 850 milionů Kč bez DPH

D1, stavba 0135 Kroměříž východ – Říkovice
Doba výstavby: duben 2008 – 10/ 2011 (zprůjezd. 11/10)
Délka úseku: 11,3 km
Cena: 4,9 miliardy Kč bez DPH

Autor: Eva Tomanová

22.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Filip Chytil se stal členem organizace New York Rangers

Když Chytil inspiruje. Dluhoš se Sedlákem skončili pod vrcholem

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Tlak musí vytvářet trenéři a okolí, říká zlínský Jelínek

O úvodní dojmy z kritizované Juniorské ligy se mohou podělit zástupci fotbalového Zlína a Slovácka. Soutěž, do které se v létě podle nařízení Ligové asociace musely oba kluby začlenit, má za sebou tři kola.

Dětství našich babiček připomíná muzeum hraček

FOTOGALERIE / Vyhozený kočárek na dvoře jedné kamarádky určený do sběru. Ten vzbudil před časem lítost u Andrey Miklasové z Hulína, slovo dalo slovo a kočárek záhy změnil majitelku. Nyní sympatickou maminku ročního chlapečka vyhledávají lidé z různých koutů naší země.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Dům U Slunce má na nádvoří novou fasádu

Historická budova domu U Slunce ve Valašských Kloboukách, v níž sídlí sociální odbor valašskoklobouckého městského úřadu a také úřad práce, absolvovala druhou část obnovy fasády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení