Křibská základní škola je jediná ve Zlíně, která se do organizace literární noci pustila. „U nás akci organizujeme už šestým rokem. Jsou tu děti od druhé do páté třídy. Žáčci první třídy jsou ještě příliš malí,“ vysvětlila pedagožka na prvním stupni Ludmila Ševčíková.

Vše začalo u stromu pohádkovníku

Na děti dávalo pozor devět učitelů a šest studentek střední pedagogické školy. „Večera se zúčastnil také ředitel a zástupkyně ředitele,“ doplnila pedagožka. Svůj program zahájili u stromu pohádkovníku. „Jmenuje se Fabularius Anderseni. U něj začínáme každý rok. Děti uvítáme a zazpíváme si andersenovskou hymnu na nápěvky písně Dělání, dělání. Poté odcházíme do školy, kde zahrají divadlo žáci druhého stupně. Ti však ve škole nespí,“ přiblížila odpolední dění ve škole Ševčíková. Pro své mladší spolužáky si připravili představení o Křemílkovi a Vochomůrkovi .

Milým překvapením byla pro všechny návštěva bratrance pohádkového Rumcajse. „Zdeněk Lambor z Městského divadla přečetl dětem dvě pohádky tak, že ani nedutaly. Herec má profesionální přednes,“ vysvětlila s úsměvem pedagožka.

Rumcajsův bratranec v podání herce Lambora vylosoval děti do skupin, na které dohlížely studentky ze střední školy pedagogické a sociální. „Jedná se o letošní novinku. Dívky měly na starost každá jednu ze šesti skupinek. Kantoři už jen dohlíželi a v případě potřeby poradili,“ doplnila učitelka prvního stupně. Děti během pátečního večera pracovaly ve třech dílnách. „Připravili jsme literárně dramatickou, literárněpoe tickou a literárněvýtvarnou dílnu,“ doplnila učitelka.

Letošní ročník Noci s Andersenem byl věnovaný Václavu Čtvrtkovi u příležitosti stého výročí jeho narození. Proto dostaly děti v literárně dramatické dílně za úkol vymyslet druhou část příběhu ze Čtvrtkovy knihy Kotě z Kocourkova. „Na představení měly přibližně čtyři minuty, aby se stačily vystřídat,“ vysvětlila Ševčíková.

V poeticko-literární dílně se děti věnovaly motivačnímu čtení.

„Chceme v dětech vzbuzovat zájem o četbu,“ zdůvodnila pedagožka. Na děti tak například čekal úkol zveršovat slova z Rumcajsova příběhu. Ve výtvarné části se ztvárňovala rodina řáholeckého loupežníka na motivy pohádky Jak Manka Rumcajsovi ušila novou košili.

„Měly za úkol rodinu zavést do reálné situace. Například v supermarketu, na stadionu nebo u divadla,“ přiblížila pedagožka.

Baterkový průvod

Vyvrcholením večera byl baterkový průvod. „V prvopočátcích jsme s baterkami pouze prošli ztemnělou školou. To byl pro děti velký zážitek,“ míní pedagožka. Nároky však podle ní stoupaly, a tak se časem vymyslelo i téma pochodu. „Loni jsme připravili Pátrání po tajné šifře. Letos si děti ověřily, jak naslouchaly. Všechny úkoly se totiž vztahovaly k páteční četbě,“ dodala pedagožka. Kolem půlnoci se žáci uložili ke spaní. „Před usnutím většinou ještě předčítáme,“ doplnila Ševčíková.

Zájem dětí je každý rok velký. „V mnohých třídách se pro veliký zájem musí losovat. Snažíme se, aby zde bylo kolem padesáti dětí,“ vysvětlila Ševčíková. Devítiletý Jakub se noci s Andersenem účastnil už podruhé. „Nejvíce se těším na baterkový průvod,“ prozradil Kuba. Minulý rok se mu líbilo, že si zahrál v pohádce O ježibabě. I letos se podle svých slov nejvíce těšil na představení. „Předvedeme pohádku Jak si jezevec stavěl kamna. Já hraji právě ta kamna,“ přiblížil. Svoji roli vnímá jako náročnou. „Stála na mně ještě jedna holčička, hraje komín,“ vysvětlil Kuba.

Scénku s jezevcem si pochvalovaly také žačky Míša a Martina. „Byla jsem vypravěčka a hrálo se výborně,“ usmívala se 11letá Martina. Míša ztvárnila v pohádkovém představení hasiče. „Nervózní jsem nebyla, představení jsem se zúčastnila ráda,“ uzavřela.