VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hned první setkání veteránů mělo vysokou úroveň

Žlutava /AKTUALIZOVÁNO, VIDEO, FOTOGALERIE/ - Hrdost, věrnost, poctivost a úcta k minulosti. Žádná z těchto vlastností nechyběla nadšencům, kteří se sešli v sobotu hodinu po poledni ve Žlutavě na Otrokovicku. Při prvním ročníku setkání příznivců historických strojů se jich u tamní sokolovny představilo na dvě desítky.

10.10.2009
SDÍLEJ:

Sobotní sraz historických strojů ve Žlutavě.Foto: DENÍK / Gabriela Dvorníková

„Jsem velmi rád, že máme v obci lidi, kteří jsou do tohoto koníčku tolik zapáleni,“ řekl hrdě starosta Žlutavy Stanislav Kolář. O zorganizování podobné akce prý v obci uvažovali několik let. „Příští rok určitě uspořádáme další sraz a v tradici budeme pokračovat i nadále,“ ujistil představitel pořádající obce.

Mimo místních sběratelů historických strojů a hlavních organizátorů akce, Vladisava Lukáška a Antonína Vičánka, obohatili setkání nadšenci například z Uherského Hradiště, Starého Města, Otrokovic či Topolné.

Doru předvedl přímo v akci

Oblečený do dobové kombinézy přijel z nedalekých Napajedel ve světě veteránů věhlasný Antonín Pavelka.

„Přivezl jsem elektromobil Dora, repliku nejstaršího dosud známého motocyklu a jednokolový motocykl,“ vyjmenoval sběratel. Všechny tyto stroje navíc předvedl v plném chodu, a na napodobenině elektromobilu v podobě kočáru po celé odpoledne vozil děti i všechny ostatní zájemce.

Cenu od pohledu hodnotného historického stroje ale neprozradil.

Auto hlídá jako ostříž

„Ještě nikdo ode mě částku v korunách neslyšel. Já jeho hodnotu totiž nepřipočítávám na peníze, ale na hodiny, které jsem mu věnoval,“ řekl o svém stroji. Elektromobil, se kterým se už podíval například do Maďarska, Polska či dokonce do Normandie, si jeho strůjce hlídá poplašným zařízením.

„A, taky blízko něho spím,“ dodal motorista.

Na sobotním setkání historických strojů ve Žlutavě na Otrokovicku nechyběla replika nejstařího dosud známého motocyklu. Její zhotovení trvalo milovníku veteránů Antonínu Pavelkovi devět set osmdesát pět hodin a v České republice byla zhotovena jako druhá. Originál stroje pochází z roku 1869 a sestrojil ho americký vynálezce Sylvester Howard Ropel.

Při zrodu dvaadevadesáti­kilové repliky byly použity podklady například z Moravské zemské knihovny v Brně, archivu Dopravního muzea Berlína a Drážďan, Státní vědecko technické univerzity v Berlíně či ze Státního muzea americké historie v americkém Washingtonu.

Doma mám dvě babičky

V sedmdesátém roce zachránil před sešrotování automobil značky Aero z roku 1934. Od té doby má Ferdinand Čaňo z Otrokovic vůz doma a poskytuje mu tu nejlepší péči.

„Je to taková moje druhá láska. Mám dvě, svoji babičku a tuto babičku,“ popsal svůj vztah k červenému veteránovi. Automobil je prý o dva roky starší než jeho zachránce.

„Hodně jsme si s ní užili, procestovali jsme celou republiku, ale byli jsme také v NDR, v Maďarku a letos dokonce ve Francii,“ vyjmenoval motorista. Do Francie však musely jeho aerovku odvézt kamiony, neboť by prý těžko obstála v dálničním provozu.

Před tím, než Ferdinand Čaňo dorazil se svým plechovým miláčkem na sraz do Žlutavy, vozil po celé sobotní dopoledne svatbu. „Jednou jsem jezdil se svatbou dokonce v Mnichově,“ zavzpomínal.

K lásce k autům vede i své vnučky

Lásku k historickému vozítku s panem Ferdinandem sdílí nejen manželka, která ho na cestách celé roky poctivě doprovází, ale také dvě vnučky.

„Ta starší osmnáctiletá má čerstvý řidičák a aerovku už si vyzkoušela,“ pochlubil se hrdý dědeček. Nic speciálního ale na řízení veterána neshledává. „Jen je potřeba pořádně šlapat na brzdy,“ dodal.

V době, kdy si pan Čaňo aerovku pořídil, velký zájem o tato auta nebyl. „Všichni chtěli spíš Spartaky a Oktávky a z nás si dělali srandu,“ vysvětlil. I přesto zůstal historickým vozům věrný, a k červenému veteránovi přibylo v průběhu let dalších pět exemplářů. Hodnota každého z nich se prý pohybuje okolo půl milionu.

Autor: Gabriela Dvorníková

10.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.

Na Barum Rally dorazilo 135 posádek, 16 se omluvilo

Ilustrační foto

Trať městské erzety Barumky si lidé mohou v pátek večer projet na kole

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Stejně jako loni i v úterý se jako první v sekretariátě Barum Czech Rally Zlín prezentovala organizátorům 47. ročníku turecká posádka Murat Bostanci – Onur Vatansever.

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení