Televizní reklamy jsou totiž oproti filmům výrazně hlasitější. To vyburcovalo Petra Krajču z Napajedel k tomu, že nepříjemným reklamním spotům vyhlásil otevřenou válku.

„Jakmile začne reklama, většina diváků musí sáhnout po ovladači nebo tu řvoucí reklamu vydržet,“ vysvětluje Krajča, který ve věci zalarmoval i Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. „Odtamtud mi odpověděli, že by se musel změnit zákon. Tak jsem se v loňském roce, společně s neteří, rozhodl oslovit spoluobčany peticí a navrhnout novelu příslušného zákona,“ vzpomíná absolvent brněnského Vysokého učení technického.

Zároveň založil proti hlasité reklamě i skupinu na Facebooku. „Jak spousta lidí ví, Facebook je sociální síť s velkým komunikačním potenciálem, na což sázíme. Peticí pak lze dobře ověřit zájem spoluobčanů a lze jí prokazatelně doložit podporu danému cíli,“ objasňuje Krajča.

Lidé ho podporují

Ten si zároveň pochvaluje, že jeho boj se u řady lidí dočkal pozitivní odezvy. „Jsem rád, že skupina Prosazení zákona o stejné hlasitosti reklamy a pořadů v televizi na Facebooku se velmi dobře chytla, má již přes třináct set členů,“ mne si spokojeně ruce otec dvou dětí.

Škoda podle jeho slov naopak je, že členové mladší osmnácti let nepřivedli starší sourozence nebo rodiče na webové stránky, kde je vyvěšeno plné znění petice. „I přesto pod ní stále přibývá počet podpisů. Aktuálně je jich už přes sedm set,“ vypočítává Krajča.

Petice je prý určena k předložení do legislativního výboru Poslanecké sněmovny. „Potřebné změny v zákoně nejsou nijak složité, takže věřím, že se nám podaří přes výbor dostat novelu do sněmovny,“ doufá Petr Krajča, který ale hned vzápětí dodává, že z vyšších míst nemá zatím žádné reakce.

Petici pochopitelně může podepsat prakticky každý. „Stačí, když zájemce zabrousí na internetové stránky www.stophlasitereklame.cz a připojí k dokumentu svůj podpis. Obratem mu přijde ověřovací e­mail s odkazem, po jehož odkliknutí dojde k přidání podpisu pod petici,“ vysvětluje postup napajedelský podnikatel.

Není velkým překvapením, že ke Krajčově iniciativě se záhy připojilo také jeho okolí. „Moji známí, přátelé i rodina reagují pozitivně a petici podepsali. Fandí nám, protože drtivé většině z nich, alespoň podle jejich slov, příliš hlasitá reklama v televizi vadí také,“ podotýká Krajča. Ten svou šanci na úspěch vidí jako značnou, jde prý jen o to ji využít.

„Musíme sesbírat co nejvíce podpisů a následně přesvědčit členy petičního výboru o nutnosti a jednoduchosti novelizace příslušného zákona. Věřím, že se rozhodnou správně a že se nám vše podaří dotáhnout do úspěšného konce,“ hledí optimisticky dopředu velký fanda jazz-rockové muziky.

Další formy protestních akcí v případě neúspěchu ale neplánuje. „Kromě petice mě ani žádná jiná momentálně nenapadá,“ uvažuje Krajča, který závěrem děkuje všem, kteří si najdou pár minut u počítače a petici podpoří.