Toto je modelový scénář, který je noční můrou železničářů i cestujících. I jeden zloděj dokáže kvůli své nenechavosti a pár metrům měděného drátu způsobit pěkný zmatek.

„Tyto typy krádeží mají bohužel stále rostoucí tendenci," konstatoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Výjimkou není ani Zlínský kraj.

Zatímco v roce 2009 způsobili chmatáci železničářům škodu za něco málo přes jedenáct tisíc korun, o rok později už se částka vyšplhala na 115 tisíc korun.

„Loni to bylo dokonce přes půl milionu," podotkl dále Halla.

Berou kovová lana i transformátory

Krade se prakticky vše. Hlavně to, co je z mědi. „Ať už to jsou lana, kabely propojky či transformátory," vyjmenoval mluvčí SŽDC.

Například minulý týden nefungovala kvůli zlodějům světelná signalizace na železničním přejezdu mezi Popovicemi a Hradčovicemi na Uherskohradišťsku.

„Zloděj tam odcizil přes patnáct metrů elektrického kabelu," upřesnil policejní mluvčí Aleš Mergental. Mnohdy jde přitom o velmi profesionální práci. Řada těchto součástek je totiž pod proudem.

„To nás vede k domněnkám, že ve velké míře jde o gangy, v nichž jsou i odborníci z řad elektrikářů," poznamenal Halla.

Zkušenosti s elektrikou museli mít i pachatelé, kteří ukradli hned dva sloupy osvětlení kolejí u Starého Města. Každý sloup měl přitom více než deset metrů a vážil přes půl tuny. Bránit se proti těmto typům krádeží však moc nejde.

„Kde je to možné, používáme jiné materiály než kov. Například transformátory už zalíváme do asfaltu. Ale co se týče mědi, tak bohužel lepší vodič zatím není," konstatoval Halla.

Právě měď je největší lákadlo, které se dá ve sběrnách dobře zpeněžit. Jenomže tady zloděj může narazit na hlídku policie. Ta totiž výkupny poslední dobou poměrně často hlídá a sleduje jejich zákazníky.

„Přináší to své ovoce. V poslední době se nám podařilo dopadnout několik pachatelů," sdělila mluvčí krajské policie Jana Macalíková.

Chudáci cestující

Dokud se však nezpřísní pravidla pro výkup kovů, budou podle Hally železnice stále obrovským centrem zájmu zlodějů. A doplácet na to budou především cestující. Jeden takový zloděj dokáže vyřadit vlak z provozu i na dlouhé hodiny.

„Například ve čtvrtek byla na deset hodin zastavena doprava mezi Chebem a Mariánskými Lázněmi. Někdo totiž ukradl dálkový kabel," uvedla poslední případ mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.