Takové problémy přitom řeší další necelá stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Ovšem stavbě jihovýchodního obchvatu druhého největšího města Zlínska, jako dalším desíti na seznamu, by mohlo pomoci odblokování díky vládní výjimce.

Vládní koalice se totiž shodla na speciální novele zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, což znamená, že by Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemuselo dělat nový posudek. ŘSD však míní, že ten stávající, starý řadu let, je stále bez problému platný.

„Stavba je tím sice zablokovaná, my ale na jejím plánování pracujeme i přesto. Řešíme vykoupení několika posledních pozemků, sháníme vyjádření všech účastníků. Jinak čekáme, jak dění kolem posudku vlivu na životní prostředí dopadne. Myslím si, že tak za měsíc budeme moci říct, zda jsme dostali zelenou," říká pro Deník šéf zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.

Poté si chtějí hned zažádat o stavební povolení. Jihovýchodní obchvat má navázat na severovýchodní část, která byla dokončena před zhruba třinácti lety. Výrazně poté uleví přetížené kvítkovické křižovatce v Otrokovicích, kterou denně projede až třicet tisíc aut.

„Odhadujeme, že o zhruba polovinu aut by se poté doprava snížila. Řidiči by využívali obchvat. Vedení radnice proto vnímá důležitost dostavby jihovýchodního obchvatu našeho města. Po zdárném dokončení stavby se městu výrazně uleví," podotýká mluvčí otrokovické radnice Romana Stehlíková.

Jihovýchodní část má vést katastrálním územím obcí Napajedla, Pohořelice a Otrokovice. Na severu se připojí na stávající trasu R55, severovýchodní obchvat Otrokovic, dále trasa pokračuje jižně od Kvítkovic a končí severně od Napajedel před řekou Moravou.

„Už aby byl hotový a část dopravy se díky obchvatu odklonila. Jezdím denně do práce přes kvítkovickou křižovatku a někdy je to učiněná katastrofa," míní Michal Bařina z Otrokovic.