Sami zubaři uznávají, že návštěva jejich ordinace nepatří mezi oblíbené činnosti.

„Všechny pacienty se však snažíme objednávat na preventivní prohlídku jednou za půl roku," zdůraznila zubní lékařka Agáta Navláčilová.

Od některých, zvláště těch, kteří už nemají vlastní zuby, často slýchává, že jednou za rok by to snad stačilo. Při návštěvě zubaře však nejde pouze o zuby, upozorňuje.

„Součástí preventivní prohlídky je také onkologická prevence zaměřená na pátrání po přednádorových změnách i nádorových projevech na chrupu, čelistech a měkkých tkáních obličeje a krku," doplňuje mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Oldřich Tichý.

Právě proto tyto prohlídky nabývají na důležitosti zejména u lidí vyššího věku, kteří většinou nosí protézy. Tvar kosti se totiž na rozdíl od protézy mění a to může časem způsobovat potíže.

„Pocit některých pacientů, kteří si myslí, že když už vlastními zuby nedisponují, nemají na zubním co dělat, je mylný," potvrzuje i zubní lékař Petr Čapka.

Podle něj je prevence stále ta nejúčinnější ochrana. „Snažíme se pacientům vysvětlovat, že pravidelné prohlídky jsou pro ně po všech stránkách výhodné," říká.

Za půl roku se stav nezmění natolik, aby došlo k závažnému zhoršení. Případné ošetření je pak příjemnější a také levnější.

„Bohužel u lidí stále funguje apel na jejich peněženku více než na zdraví," konstatuje dentista Petr Čapka.

Podle něj jsou však mezi pacienty i lidé, kteří si přesně hlídají datum, kdy budou mít např. nárok na novou protézu. To bývá zpravidla po třech letech. Na preventivní prohlídku má každý pacient právo dvakrát do roka.

„Máme plno, přijímat nemůžeme, bohužel"

Problém může nastat i v případě, že člověk z jakéhokoliv důvodu přijde o svého zubního lékaře a chce si najít nového. „Minimálně jednou až dvakrát denně se nám stává, že přijde někdo nový, kdo hledá zubaře," potvrdila Agáta Navláčilová. „Bohužel máme plno a nemůžeme přijímat," vysvětlila.

Podle ní je potíž v tom, že zdravotní pojišťovny neuzavírají smlouvy s novými zubaři. Ti tak mohou získat svou ordinaci téměř výhradně po těch, kteří například odcházejí do důchodu. „Máme hodně pacientů a je to znát i na objednacích lhůtách," potvrdil stejnou zkušenost také zubní lékař Petr Čapka.

Ani on si z kapacitních důvodů nemůže dovolit klientelu rozšiřovat. „V případě, že člověk nemůže najít zubaře, měl by se obrátit na zdravotní pojišťovnu a ta mu může doporučit toho, který má méně pacientů," prohlásil.

Mezi rozšířeným nešvarem mezi pacienty se stává to, že bez omluvy nedorazí na domluvený termín. „Už jsme řešili, co s tím. Znám i lékaře, kteří za to pacienty pokutují, ale my jsme se s tím neztotožnili," sdělila Agáta Navláčilová.

„Zákony bohužel neumožňují ocenit ty, kteří si péče váží a potrestat ty, kteří něco mají udělat a nesplní to," konstatoval Petr Čapka.

Jsou však i horší situace než to, že někdo nedorazí na smluvený termín. „Necítíte se zrovna dvakrát příjemně, když vám pacient při odchodu z ordinace oznámí, že má hepatitidu typu C," dodal.

Pacient měl zbraň za opaskem

„Příjemné nebylo ani, když mě pacient v ordinaci se zbraní za opaskem žádal o to, abych mu předepsal prášky na uklidnění, protože je příliš roztěkaný a je toho na něj poslední dobou v práci nějak moc," zavzpomínal.

Dle jeho slov ho také trochu mrzí chování lidí ke zdravotníkům obecně. „Když se vše daří, všichni se usmívají a jsou spokojení. Jakmile se ale stane něco nepředvídatelného, okamžitě se hledá pranýř," poznamenal lékař Petr Čapka.