Tuto práci za ně odvede semafor. Ale když se pokazí a nebo z nějakého jiného důvodu musí místo něj nastoupit policista v reflexní vestě, nastává mezi některými šoféry chaos.

„Stál jsem před policistkou, která řídila dopravu místo semaforů, a docela jsem nechápal, co to předvádí za aerobní cvičení,“ přiznal se s úšklebkem zlínský řidič Patrik Perutka. Doplnil, že aby rozpoznal, že má jet, musela na něj policistka zuřivě gestikulovat.

Tuto zkušenost potvrzují i samotní dopravní policisté. „Tím, že křižovatky policisté řídí jen občas, nemají řidiči všechny pokyny dostatečně zažité,“ potvrdil za zlínskou krajskou policii Aleš Mergental.

Někteří dokonce vůbec nevědí, co jednotlivé pokyny znamenají. „Mnozí je úplně ignorují, a ohrožují tak nejen sebe, ale i policistu a ostatní účastníky provozu,“ podotkla před časem mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Velké komplikace vznikají zejména tehdy, kdy semafory v křižovatce jedou, ale přesto musí z nějakého důvodu dopravu řídit policista. „Řada šoférů se stále řídí světly. Přitom pokyny policisty jsou nadřazené semaforu a značkám,“ upozornil dále Aleš Mergental.

Taková situace nedávno nastala v Rožnově pod Radhoštěm, kde se jel cyklistický závod Gracia. „Policistka řídila dopravu, protože křižovatkou postupně projížděli závodníci. A když ukazovala jedné řidičce, že může jet, nedbala jejích pokynů a stála. A když se jí policistka zeptala, proč nejede, když jí ukazuje, tak jí tvrdila, že na semaforu přeci svítí červená,“ zavzpomínala na jednu podobnou událost mluvčí vsetínské policie Lenka Javorková.

Takové ruční řízení křižovatky vyžaduje maximální soustředění a pozornost nejenom samotných policistů, ale zejména řidičů. Existuje velmi jednoduché pravidlo, kterým se lze řídit. „Když vidí kolmo policistova záda, musí stát,“ radí mluvčí policie v Uherském Hradišti.

A když si stále šofér neví rady, pak by měl jet pomalu, sledovat policistu a také i ostatní motoristy. A doma si znovu pročíst, co jednotlivá gesta policistů znamenají.