Personální audit má pomoci na uherskohradišťské radnici zlepšit služby, zlínský magistrát na to nemá vyčleněny peníze

„Chceme vytvořit kvalitnější servis pro občany,“ uvedl tajemník Josef Botek. Znamená to, že žádosti lidí, kteří tam přijdou, budou rychleji a bez zbytečného zdržování odbaveny. V praxi kontrola specializované firmy vypadá tak, že zaměstnanci od minulé středy vyplňují dotazníky a podstupují osobní pohovory.

„V polovině listopadu potom dostaneme závěrečnou zprávu. Nyní je těžké předvídat výsledky. V každém případě podnikneme vše, co bude podnětem k efektivnější a lepší práci úředníků,“ doplnil Botek. Zlínská radnice v minulosti několikrát o objednání personálního auditu uvažovala. Momentálně však nemá k dispozici finanční prostředky na jeho zaplacení. Přijde totiž na tři sta až osm set tisíc korun. „Personální audit stejně není všelékem,“ myslí si tajemník Zdeněk Mikel.

Zlín se srovnává s ostatními

Efektivnost práce prý ale na úřadě sledují. „Nyní zejména pomocí takzvaného benchmarkingu, který srovnává naši praxi s dobrými výstupy jiných českých a moravských radnic,“ objasnil. Kroměřížský městský úřad zase zastává názor, že za náplň zaměstnanců zodpovídají vedoucí odborů. Nemají prý proto důvod nechat si audit provést. „Pokud by se ale vyskytly problémy, nebránili bychom se mu,“ prozradil mluvčí Pavel Zrna.

Naopak vsetínská radnice si nechává kontrolovat chod úřadu pravidelně každý rok. „Před třemi lety jsme získali certifikát managementu kvality ISO, takže takzvaný recertifikační audit je podmínkou pro jeho prodloužení,“ informovala tisková mluvčí Eva Stejskalová.

Krajský úřad ve Zlíně audit podstoupil před dvěma lety. Tehdy mu nezávislá agentura například doporučila sloučit odbor zdravotních a sociálních věcí. „Radu jsme akceptovali. Další změnou bylo i to, že živnostenský úřad spadl pod právní a živnostenský,“ sdělil mluvčí Patrik Kamas. Auditoři tam prý kontrolovali i to, jak spolu jednotlivé odbory spolupracují. Právě nechat si poradit je podle manažerky Kataríny Smrčekové ze specializované společnosti Price Waterhouse Coopers potřebné. „Pokud však navrhneme propuštění úředníka, mnohdy hrají velkou roli osobní vztahy. Potom ale nemá smysl vynaložit stovky tisíc na něco, čím se nehodlá nikdo řídit,“ domnívá se manažerka firmy, která se zabývá řízením lidských zdrojů.