Starostka LUHAČOVIC Marie Semelová: „Léčí se u nás dýchací cesty, ale ta doprava…"

Kvůli zdravotním obtížím nemůže prý pít mineralizované vody ve větším množství. Ale přiznává, že prameny hostí i návštěvy na radnici.

„Nejblíž máme Aloisku, je kousek nad radnicí, takže stačí jen vyběhnout," říká starostka lázeňského městečka.

Velkým přínosem je podle ní pro Luhačovice znovu zpřístupněný Nový Jubilejní. Tento pramen je chuťově odlišný od ostatních. Je velmi lahodný a osvěžující, dodává starostka.

Luhačovice mají poprvé v historii v čele města ženu. Marie Semelová (ČSSD) vystřídala ve funkci Františka Hubáčka (ODS), který vedl město osm let.

Řekněte, paní starostko, jaké máte zkušenosti s politikou?

V minulém volebním období jsem působila ve městě jako místostarostka. Před vstupem do politiky jsem pracovala 25 let v sociálních službách, například i jako ředitelka domova pro seniory v Luhačovicích.

Blíží se konec roku a to je čas na sestavování rozpočtu města. Jaký bude ten luhačovický?

Rozhodně budeme chtít, aby byl náš rozpočet vyrovnaný. Chceme však zatím v prosinci schválit rozpočtové provizorium a reálně rozpočet schválit až na zastupitelstvu v březnu, kdy bude k dispozici více dat. Budeme vědět, do jakých projektů se pustíme a rozpočet tak bude moci být mnohem přesnější. Rozpočet sestavený letos by byl přece jen v mnoha položkách nepřesný, je více času na projednání zvláště s ohledem na nově zvolené zastupitele.

S jakým rozpočtem vůbec Luhačovice hospodaří? A když se zeptám úplně laicky: co dluhy, máte?

Ročně můžeme počítat s příjmem, který se pohybuje v rozmezí 100 až 110 milionů korun. Záleží to na vývoji ekonomiky a dalších okolnostech. Město splácí úvěr, který si vzalo na vybudování plovárny. Splacen bude v roce 2019. Úvěr byl poskytnutý ve výši 60 mil. korun a roční splátka je 6 milionů.

Zmínila jste plovárnu. Jak se jí vůbec daří? Tyto provozy většinou nebývají ziskové, jde však o to, aby nebyly příliš ztrátové…

Model hospodaření, který jsme si nastavili, se nám daří dodržovat. Potvrzuje se, že to byla dobrá investice. Plovárna zvýšila turistické vyžití ve městě, hotely ji mají ve své nabídce a je využívaná. Je tam velmi příjemné prostředí i příjemné teplo.

To by mohla být v mírné nadsázce konkurenční výhoda. V některých aquaparcích v okolí si návštěvníci stěžovali na zimu. Na kolik vlastně vytápíte?

Teplota vody bývá nastavená na cca 27, 32 a 33 stupňů podle typu bazénu a vzduchu na 28 stupňů, což přiznávám, už je pomalu jako v sauně. (Smích.)

Prozraďte, jaké má lázeňské městečko nejbližší priority?

Ještě do zahájení hlavní lázeňské sezony plánujeme dokončit rekonstrukci ulice Dr. Veselého. Snad nám bude počasí přát. U takových rekonstrukcí se nikdy neví, jaký se může objevit problém. Například nyní se při výkopech narazilo na bludný balvan. (Jedná se o blok horniny, který byl v době ledové přepraven ledovcem na velkou vzdálenost. Po roztátí ledovce se usadil v geologicky zcela odlišném prostředí, pozn. autora.) Měl na délku čtyři metry. No, a ještě v prosinci bude také dokončena Jurkovičova alej.

A pokud se budeme bavit o delším časovém období, co bude potřeba ještě vyřešit?

Obecně jsou to hlavně komunikace a chodníky v celém městě. To je ovšem problém všech měst i obcí. Musíme také změnit systém parkování, protože sídliště jsou ucpaná auty. Spíš už to připomíná život uprostřed parkoviště. Navíc podélné stání v ulicích často komplikuje vjezd dopravní obsluze, veřejné dopravě. To je třeba příklad ulice Družstevní.

Při současném počtu aut to bude tedy chtít nějakou větší odstavnou plochu. S ní počítáte?

Ano, máme připravenou variantu, kdy ve spodní části města, kde je největší koncentrace panelové zástavby, vybudujeme odstavné parkoviště. Chceme, aby bylo bezpečné, aby se lidé o svá auta nebáli. Uvažujeme tedy o nějaké formě ostrahy. Možnost je závora i online kamera. Lidé by se mohli i z domova podívat, zda se jim u auta někdo nepotuluje.

Hlídaná parkoviště bývají většinou placená. Bylo by i to luhačovické? A o jakou by se mohlo jednat částku? Padesát korun denně za parkování u domu bude ochoten dát málokdo.

Ostraha by náklady značně zvýšila, proto s nějakou formou zpoplatnění počítáme. Musí to být však rozumná částka. Spíše by se jednalo o nějaký roční poplatek, ale je předčasné spekulovat o jeho výši.

Když už jsme u peněz, plánuje radnice pro příští rok navýšit některý z poplatků? Např. za psy, odpad či koeficient k dani z nemovitosti?

Nic takového se neplánuje, ostatně všechny strany to měly před volbami i ve svém programu. Navíc naši obyvatelé patří ke špičce v třídění odpadu, a proto nezvýšení poplatku je i takovou motivační odměnou, aby byli pořád tak zodpovědní. Když lidé třídí, ušetří i město.

Asi se shodneme, že největší problém Luhačovic je hustá doprava. Asi neřešitelný problém.

Bohužel je to tak. Nám by mohla ulevit až silnice R49, ale ta je přislíbená na rok 2030 a to bych ten termín brala ještě s rezervou. Před desítkami let byl plánovaný obchvat po vrstevnici nad Luhačovicemi, ale z toho sešlo. Dnes už jej navíc, při přípravě R49, nikdo neschválí. Rozhodnutí o zákazu průjezdu kamionů by muselo být politické. Jednou už bylo toto rozhodnutí blízko, ale sešlo z něho. Je ovšem smutné, že se u nás léčí dýchací cesty a máme tu tak silný dopravní provoz. Co se týče větší bezpečnosti pro chodce, plánujeme alespoň nasvětlit přechody pro chodce a tím snížit riziko ohrožení chodců na hlavní ulici.

Jednou z dominant města je i zámek. Jaký je jeho osud? Plánuje se například nějaká rekonstrukce?

Zámek je součástí dosud nevyřešené restituce šlechtického rodu Serenyiů, takže větší investice z dotací nebo města není možná. Je ovšem pravda, že tam nyní sídlí naše ZUŠ i dům dětí a i zámecká kaple je hojně využívaná. Z předchozích jednání máme ujištění, že s nynějším využitím budovy souhlasí. O dalších věcech by se muselo dále jednat.

Luhačovice jsou oblíbeným cílem i výletníků a cyklistů z okolí. Obrovským negativem je však chybějící cyklostezka na Uh. Brod, který už je napojený i na další síť cyklostezek. Vím, že zde byly potíže s výkupy některých pozemků. Je v tomto nějaký vývoj?

Skutečně, potíže byly a částečně ještě i jsou kvůli chybějícím souhlasům s využitím pozemků. Něco se však podařilo už vyřešit a máme i zaměření nové trasy, která ty nejproblémovější pozemky obchází. Nejde to však všude, nechceme, aby z této stezky byla horská dráha. Kdy bude cyklostezka LuhačoviceBrod hotová, si tak bohužel netroufnu odhadnout, záleží i na dalších možných zdrojích financování.