Tyto subjekty přípravy nejen sledují, ale mají v projektu i své zájmy. Aby nedošlo ke zbytečným konfliktům, je potřeba dosáhnout mezi jednotlivými subjekty strategické dohody. V roli koordinátora těchto jednání bude vystupovat Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě.

Chtějí spojit síly

„Ve spojení sil samospráv, hospodářského sektoru a investora vidíme možnost, jak společným úsilím podpořit veřejný zájem a přispět ke zlepšení dopravních podmínek občanů, návštěvníků města i podnikatelů, kteří v areálu působí," prozradil hejtman Stanislav Mišák, v čem vidí efekt společného jednání.

O zdvojkolejnění trati, elektrizaci či o výstavbě nového nádraží ve Zlíně se mluví už dlouho. Poslední vyřčený termín, kdy by se mělo začít stavět, je rok 2019. V současné době je vyhlášená veřejná soutěž na zpracování záměru projektu a studií EIA.

Trať Otrokovice–Zlín –Vizovice slouží svému účelu a občanům zhruba 120 let. A poslední větší rekonstrukce proběhla v roce 1963. Trať je hodně zastaralá a neodpovídá současným standardům. O změnách, opravě a modernizaci se začalo mluvit v roce 2007.

Vize a plány se měnily v čase

Uběhlo tedy osm let plánování, jednání, prověřování a odpovídání na otázky, které směřovaly k prosazení projektu.

Prvotní plány z roku 2008 představovaly výjev nejmodernějších nadčasových měst, kdy měla trať vést několik metrů nad zemí. Tehdy se mluvilo o roku 2010 jako termínu, kdy se s obnovou začne. Také se debatovalo o situování části trasy do podzemí. Od tohoto návrhu se však také ustoupilo.

Jako další rok, kdy se mělo s realizací začít, se uváděl rok 2011. Ani do té doby se věci nepohnuly a pevný termín se neustále oddaloval.

Nová budova, zdvojkolejnění i elektrifikace

Až letos získal plán modernizace jasnější obrysy a nyní se ví, že zdvojkolejnění bude na trase Otrokovice – Zlín střed. Elektrizace se pak dočká celá trať od Otrokovic až do Vizovic.

Zlíňané se také mohou těšit i na nové nádraží včetně výpravní budovy. Nové nádraží by se mělo podle plánů posunout východním směrem, tedy blíže k centru města.

„Přestože příprava projektu a financování z evropských fondů jsou plně v kompetenci SŽDC a Ministerstva dopravy ČR, Zlínský kraj inicioval řadu jednání a tento záměr dlouhodobě prosazuje jako prioritu v oblasti regionální železniční infrastruktury," řekl Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje.

Podle plánu se předpokládá, že bude cesta vlakem z Vizovic do Otrokovic trvat půl hodiny. Dopravní expert magistrátu Karel Říha předpokládá, že obecně dojde ke zvýšení komfortu cestujících.

„Mělo by dojít k navýšení počtu cestujících a k úbytku lidí v individuální automobilové dopravě. To s sebou přinese méně hluku, exhalací a obecně lepšího ovzduší," nechal se již dříve slyšet.

Cílem projektu je i urychlit spojení Otrokovic a Zlína. To by si vyžádalo zrušení některých stávajících zastávek. Vize je taková, že vlak bude sloužit pro rychlý přesun. Jiné potřeby by měly obsloužit trolejbusy.

SPURNÁ DENISA