VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na bezplatné MHD ve Zlíně zapomeňte

Zlínský kraj - Nejsou peníze. To je hlavní důvod, proč se občané v krajském městě nemají možnost projet se městskou hromadnou dopravou zadarmo ani jednou za rok. Zatímco jiná města v kraji hledají způsoby, jak lidi do MHD nalákat, Zlín řeší spíše to, jak zajistit její financování.

9.8.2009 11
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Neobvyklým způsobem občanům vyšli vstříc například ve Valašské Meziříčí, kde dokonce uvažují, že budou lidé jezdit bezplatně autobusy po městě celý rok. „Chci přesvědčit zastupitele, abychom do rozpočtu na příští rok začlenili částku, která by tyto náklady pokryla,“ sdělil starosta města Jiří Částečka.

Město na přelomu června a července totiž umožnilo svým občanům měsíční bezplatné cestování autobusem na všech šesti linkách. Této jedinečné nabídky využilo přes třiaosmdesát tisíc lidí, což je oproti témuž období loňského roku o čtvrtinu procent více.

Zdarma se budou v měsíci září vozit i školáci a studenti v Kroměříži. Zdejší radnice společně s Kroměřížskými technickými službami, které MHD provozují, připravila akci, jejímž cílem je nabídnout žákům a studentům možnost využívat po celý měsíc zdarma všech přepravních linek.

Jiná města v regionu se na výhody hromadné dopravy snaží poukázat alespoň v rámci Evropského týdne mobility, kdy svým občanům zajistí dopravu po městech zdarma alespoň na jeden den v roce.

Příkladem mohou být města Vsetín nebo Brno. „Cílem je propagovat veřejnou dopravu jako dostupný, příjemný a v neposlední řadě též ekologicky šetrnější způsob cestování ve městě,“ vysvětlila Ivana Draholová, vedoucí Kanceláře Brno-Zdravé město.

Možnost vyzkoušet si cestování bez lístku alespoň jednou za rok však zatím nemají občané ve Zlíně. A ani dlouho mít nebudou.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO), která městskou hromadnou dopravu v krajském městě a sousedních Otrokovicích zajišťuje, podobnou iniciativu rozhodně neplánuje. Navíc podle jejího ředitele Josefa Kocháně by musel impuls vzejít ze strany obou měst, která jsou vlastníky společnosti. „Aby mohla být MHD zdarma, musela by města pokrýt potřebné náklady,“ sdělil Kocháň.

Zlín společně s Otrokovicemi investují ročně do DZSO více než 90 milionů korun. Aby se občané mohli vozit zadarmo, musela by města uhradit dalších více než 115 milionů. Jeden den v MHD zdarma by tak vyšel města asi na 315 tisíc korun.

Podle oslovených radnic však podpora MHD formou volných jízd v nejbližší době určitě nepřijde.

„O podobných projektech, které probíhají v okolních městech, určitě neuvažujeme. Peníze nazbyt momentálně nemáme. Menší města nemají na hřbetě financování zoologické zahrady, filharmonie nebo například dvě stě kilometrů chodníků, o které se musí někdo postarat,“ vysvětlila primátorka Zlína Irena Ondrová.

Stejný názor zazněl také z Otrokovic, které vlastní třináct procent podílu DSZO. „Na programu jsou jiné věci, například to, jaké kroky podniknout, aby společnost byla vůbec životaschopná,“ vyjádřil se mluvčí Milan Plesar.

DSZO totiž vykázala v loňském roce přibližně šestnáctimilionovou ztrátu, kterou města jako vlastníci musejí uhradit. „V budoucnosti však tyto akce nevylučujeme,“ připustil Plesar.

Podle zlínského ekologa Michala Davidova by se ale ve Zlíně pravidelně zdarma jezdit mohlo. „Jde jen o to, aby to někdo pořádně spočítal a vymyslel. Město v tom však svou prioritu nevidí, proto na věc netlačí. Daleko důležitější je pro Zlín rozšiřování cest a výstavba parkovacích míst,“ komentoval Davidov.

Dodal, že podobná akce by ale měla smysl pouze tehdy, pokud by byla součástí propracované koncepce, která by řešila zmírnění dopravní situaci ve Zlíně z dlouhodobého hlediska.

Alespoň na několik dnů v roce by rozhodně podle Zlíňana Miroslava Žabky trolejbusy a autobusy zdarma přístupné mohly být. „Mělo by se zkusit cokoliv, Zlín je totiž přímo zahlcený auty,“ dodal.

Podle Anny Kolajové by se však podobné akce asi minuly účinkem. „Myslím si, že i kdyby byla veřejná doprava zdarma, lidé, kteří jsou zvyklí na auto, by do trolejbusu nesedli,“ řekla.

Hana Trčková

9.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Lukáškovi zjistili leukémii v pěti letech.
2

Lukášek z Uherského Hradiště bojuje s leukemií. Kostní dření můžete pomoct i vy

Kriminálka muže dopadla až v Thajsku

FOTOGALERIE / Vsetínští kriminalisté se podíleli na vypátrání muže, který se před vězením ukrýval osm let. Dvaačtyřicetiletého podvodníka zadrželi v Thajsku.

Kopeckého určitě nepotrápím, je skromný Kresta

ROZHOVOR/ - Je hvězdou rallyového sportu a o velké zpestření se postaral také na včerejší tiskové konferenci před 47. ročníkem zlínské Barumky. Luhačovický Roman Kresta ji pojede po třech letech, když se na začátku července rozhodl k návratu na tratě. „Chtěl jsem si na chvíli udělat čas sám pro sebe a také jsem cítil motivaci svézt se,“ vysvětlil 41letý řidič Škody Fabia R5.

Zastávka Školní zůstane další týdny v provizorních podmínkách

Náhradní stanoviště zastávky MHD Školní ve Štefánikově ulici ve Zlíně před budovou Kongresového centra budou muset cestující využívat nějakou dobu ještě i po skončení prázdnin, jakkoli se s tím nepočítalo. Investorovi se původní termín rekonstrukce této zastávky nepodaří dodržet.

V areálu kovošrotu v Tlumačově hořela vyřazená cisterna

Požár staré nádrže cisterny v areálu kovošrotu řešili ve středu hasiči v Tlumačově. „Podle oznamovatele došlo při rozřezávání nádrže ke vznícení zbytků asfaltu,“ popsal mluvčí krajských hasičů Libor Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení