„Funguje to na principu klasického akumulátoru a čidla. To se sepne, jakmile člověk šlápne do pedálu, a tím se zapne i motor,“ vysvětlil majitel zlínského cykloservisu Evolution Bike shop a cyklista Tomáš Musil, který je má jako jeden z mála ve Zlíně v nabídce. Navzdory počasí od prosince prodal už čtyři kusy.

Na elektrokole však nestačí jen jednou zabrat a spoléhat se na motor. Ten se totiž vypíná. „Stále je to kolo. Není to skútr ani babeta, takže se na něm prostě musí šlapat, i když stačí jen protáčet pedály. Zbytek je setrvačnost,“ do­dal.

Na elektrokole lze prý nenáročnou jízdou najet při váze sedmdesát kilogramů vzdálenost i šedesát kilometrů. Pak dojdou baterie.

„Nabíjení je stejné, jako je na mobilní telefon. Baterie se vytáhne z kola, zastrčí se kabel do normální zásuvky a nabíjí se přibližně šest hodin,“ řekl. Podle něj je možné z něj na lehkých úsecích udělat zase normální kolo, stačí jen otočit klíček. „Tohle doporučuji lidem, kteří třeba popojíždějí po městě od banky k poště a do obchodu. Na toto to není potřeba. Zbytečně se vyčerpává baterka,“ poznamenal.

Její výkon je samozřejmě závislý na váze daného člověka, která však nesmí přesáhnout sto dvacet kilo. Pak už stačí jen hrábnout do pedálů a v pohodě si projet své okolí rychlostí až 25 km za hodinu. „Výkon motoru může být jen 250 wattů. Kvůli českému zákonu to je nejvíce, co jde. Na vyšší už by člověk musel mít papíry,“ informoval Tom Musil.

Podle něj přijdou občas i lidé, kteří chtějí motor koupit samostatně s tím, že si ho doma namontují na vlastní kolo. „Ale to je nesmysl. Sám o sobě stojí tak dvacet tisíc. Elektrokolo celé vyjde u mě v průměru na patnáct,“ vyčíslil jeho hodnotu.

Dodal také, že je možné zvolit si barvu celého vynálezu. Je to však finančně nevýhodné. „Kdyby stál někdo o jinou barvu, než je ta standardní stříbrná, tak bych musel kolo rozebrat, odlakovat a nalakovat na požadovanou. To je jedna možnost,“ zareagoval.

Druhá možnost je vybrat si nové běžné kolo v libovolné barvě s tím, že celý motor se na něj dodá. To prý funguje tak, že se vyplete zadní kolo, na něj se dá zařízení a na nosič baterie. Takový nápad by mohl vyjít i na třicet pět tisíc, jen kvůli barvě.

Větší zájem o elektrokola prý přijde v nejbližších dnech. Zatím si je chválí i ti, kteří už na nich pár kilometrů najeli. „Na Vánoce ho kupoval pán manželce a přišel asi koncem ledna a říkal, že je na nic. Vyjel si prý s ní a přijel zmordovaný, zpocený a ona s úsměvem. Jezdila pořád před ním a on ji jen dojížděl. Z toho jsem měl opravdu radost,“ uzavřel s úsměvem Tomáš Musil.

Veronika Vágnerová