Díky lávce měla podle svých slov všechno na dosah ruky. Chodívala přes ni dennodenně. „Nejhorší byla doba, než si člověk zvykl, že je zavřená. Několikrát jsem si to k ní namířila z města a až u ní si uvědomila: Aha, tudy ne, musím zpátky," popisuje Zlíňanka.

Fakt, že lávka potřebuje rekonstrukci, chápe. Ale nejvíce jí vadí, že dělníci u jejího domu nepracují každý den. Například v úterý zhruba o půl druhé odpoledne byla lávka úplně prázdná. Pracovníci firmy rekonstruovali jen zbylé dvě betonové lávky přes Dřevnici u restaurace U Máců a u prodejny potravin na Benešově nábřeží.

„Pak to budou dodělávat, až bude mrznout, bude jim praskat beton a bůh ví co ještě. Zase to bude k ničemu a bude se to muset opravovat znovu. A přitom bylo v poslední době tak pěkné počasí. Lávka mohla být dávno opravená," zlobí se Maximiliánová.

Výtky na pomalý průběh prací se objevily i v diskusním fóru na webových stránkách města Zlína. Obyvatel Vladimír Usnul se zajímal o most poblíž ulice U Splavu, který u prodejny potravin spojuje Fügnerovo a Benešovo nábřeží. „Je rozkopaný a práce na něm stále stojí. Stejný problém je i s rekonstrukcí pěší lávky na Cigánově," napsal Usnul.

Mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák vysvětlil, že se na betonových lávkách pracuje postupně, a proto to někdy vypadá, že se nic neděje. „Je ale pravda, že město se snaží dohodnout s realizátorem oprav na tom, aby počet dělníků určených k opravám lávek posílil," podotkl Dvořák.

Trojitá oprava stojí méně, tvrdí město

Termín dokončení rekonstrukce se neoddaluje, ale nebude pravděpodobně ani dříve, než město avizovalo. Po betonových lávkách se lidé znovu projdou až v půli prosince.

Na opravu všech tří mostů poputují z kasy Zlína dohromady tři miliony korun. Řada Zlíňanů přitom míní, že ani jedno betonové přemostění rekonstrukci nepotřebovalo. Zástupci radnice ale upozorňují, že statika lávek byla vážně narušena, ačkoli to běžný chodec nepoznal. S opravami už tedy nebylo možné otálet. To je podle mluvčího Dvořáka také důvod, proč se rekonstruují všechny tři lávky najednou. „Navíc opravit všechny naráz je výhodné i z hlediska nákladů," dodal.

Město tedy ušetří. Zato podnikatelé, kteří sídlí na té či oné straně řeky u uzavřených lávek, přicházejí o tržby. „V prodejně to cítíme hodně, je tu prázdno," posteskl si Pavel Klajbl z firmy Emseko bike, která na Tyršově nábřeží prodává jízdní kola či zahradní techniku.

Této i dalším společnostem na Tyršově nábřeží navíc ublížilo i nedávné uzavření tamní silnice kvůli prasklému parovodu. „V té době se k nám lidé nedostali ani autem ani pěšky. Teď už je cesta otevřená, ale lávka ani jedna. Každému by přitom přišlo logičtější, kdyby opravili nejdřív jednu a pak druhou. V úseku půl kilometru se tu nedá přejít," kroutí hlavou Klajbl.

O tržby přichází i prodejna potravin na Benešově nábřeží, která sídlí přímo naproti další uzavřené betonové lávce. „Ubylo nám zákazníků. Všichni, co bydlí na druhé straně řeky, se k nám nedostanou," konstatovala prodavačka Eva Buroňová.

Chodci musejí jít oklikou

Denně navíc podle svých slov slýchá stížnosti od nakupujících. Například jedna matka se zlobila, že ráno musí děti vodit do školy. Kvůli uzavřené lávce totiž žáci do základních škol Komenského I a II na Havlíčkově nábřeží musejí chodit oklikou přes silniční most u Podvesné VI.

„Ono se to nezdá, ale je to celkem kus. Ta maminka má tím pádem strach děti pustit samotné. No už aby to bylo hotové, všem se nám uleví," říká Buroňová.

Dřevěné lávky opraví napřesrok

Namísto betonových lávek by si podle mnohých Zlíňanů zasloužily pořádnou rekonstrukci spíš ty dřevěné. Drobné opravy na nich radnice nechala udělat už loni, ty ale chodcům, kteří je využívají, nestačí. Město pro ně má ale dobrou zprávu.

„Kompletní opravy dvou nejvíce využívaných dřevěných lávek u pizzerie U Čápa a u nemocnice připravujeme na příští rok," přislíbil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.