VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová poradna obrany spotřebitelů ve Zlíně se setkává i s kuriózními případy

Zlín - Místo luxusního parfému jen flakon s pitnou vodou, auta bez airbagů, na což se přišlo až při nárazu, a řada dalších nedostatků. Až sto padesát stěžovatelů za měsíc se vystřídá v nedávno otevřené pobočce Sdružení obrany spotřebitelů Asociace (SOSA) ve Zlíně. Právě zde mohou oklamaní zákazníci z krajského města, ale i okolí „na místě" řešit své stížnosti, náměty a připomínky.

5.2.2016
SDÍLEJ:

Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, ZlínFoto: DENÍK/repro

A za více než pět měsíců, co je pobočka otevřená, klientů stále prudce přibývá.

„Před zřízením zlínské pobočky většinou naštvaní zákazníci ze Zlína a okolí museli volat na naši centrálu do Brna, kde telefonicky řešili své spotřebitelské problémy a zároveň se ptali, zda zřídíme pobočku i v Baťově městě a kdy. Proto jsme jejich přání vyslyšeli a pobočku otevřeli," vysvětlila za SOSA její předsedkyně Gerta Mazalová.

Zlínskou pobočku od jejího otevření vede Halina Bílková, která se denně snaží pomoci nespokojeným zákazníkům, ale i třeba jen vyslechne seniory s jejich trablemi.

„Řešíme tady reklamace všeho druhu, ať jde o odběry energií, kabelové televize, mobilní operátory, různé smlouvy o dílo, koupě elektroniky, oděvů, obuvi, a další stížnosti. V poslední době bylo naše poradenství rozšířeno i o další obory. Novinkou je například oblast zdravotnictví.

„Přijímáme časté dotazy i v oblasti reklamací zdravotních pomůcek," konkretizovala Halina Bílková.

„Nejvíce stížností ale máme od zákazníků v případě změn smluv dodavatelů energií. Lidi nalákají obchodní zástupci různých společností s tím, že ušetříí, nakonec jim však zbudou jen oči pro pláč," komentovala Halina Bílková.

Dalším ožehavým a bohužel stále aktuálním problémem spotřebitelů ve Zlíně jsou podle ní takzvaní „šmejdi

„Je neuvěřitelné, kam až dokážou zajít. Řešili jsme i případ starších seniorů nalákali je na schůzku s tím, že vyhráli nějakou cenu. Tam jim dali podepsat smlouvu na obyčejné kastroly za čtyřicet tisíc. Ty však měly hodnotu tak maximálně pěti set korun. A ještě s nimi jeli k nim domů pro peníze.

Smlouva byla sice vypověditelná a my jsme seniorům poradili, aby v zákonné čtrnáctidenní lhůtě poslali balíkem hrnce zpět a oni to udělali, jenže se jim vrátily," uvedla jeden z čerstvých případů pracovnice zlínské poradny SOSA.

Příběh šťastný konec ale neměl senioři se nechtěli soudit, báli se a předražené a nekvalitní hrnce si raději nechali.

Jak Halina Bílková zdůraznila, vždy radí napáleným zákazníkům, aby se s prodejcem dohodli. Sdružení podle ní doporučuje klientům pokusit se řešit problémy i mimosoudní cestou.

Ve zlínské pobočce SOSA jsou připraveni řešit s klienty i složitější případy. K dispozici mají klienti i bezplatnou právní poradnu, a pokud je potřeba, doporučí spotřebiteli i služby soudního znalce.

„Jeho expertizu si ale musí klient zaplatit. Pokud výsledek znaleckého zkoumání bude ve prospěch spotřebitele, a i přesto nebude chtít prodejce uznat reklamaci, může s tímto sporem jít zákazník k soudu. Pokud soud jeho nárok uzná, tento posudek mu uhradí prodejce," vysvětlila Halina Bílková.

Doplnila, že seznam soudních znalců mají lidé k dispozici na webovém portálu www.justice.cz.

Nedávno se na zlínskou pobočku Sdružení obrany spotřebitelů obrátil podvedený zákazník, který si koupil za 400 tisíc ojeté auto v autobazaru na Zlínsku. Jenže tento autobazar figuroval v prodeji pouze jako prostředník.

„Sice podepsali smlouvu o koupi, jenže do ní nezahrnuli určité věci, které ve vozidle chyběly a za které zákazník zaplatil. Vrcholem pak bylo, když syn klienta s tímto vozem naboural a vyšlo najevo, že v něm nejsou airbagy," doplnila Halina Bílková s tím, že lidé by si měli dávat pozor na koupě přes prostředníky, může se jim pak stát, že se nedomohou ničeho.

Nedávno také v pobočce SOSA poradili podvedeným zákazníkům, aby podali podnět k trestnímu stíhání na nepoctivé prodejce prostřednictvím internetu.

„Pán chtěl udělat radost ženě, objednal jí a zaplatil parfém. Ten přišel, jenže ve flakonu byla místo něj voda," uvedla Halina Bílková. Ona sama prý nákup přes internet právě z takovýchto důvodů nepreferuje.

„Raději si osobně věci prověřím a vyzkouším," říká s tím, že to samé by měli dělat i zákazníci.

Autor: Jana Zavadilová

5.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdeněk Sedlák
2

Střelec od Severního pólu, co nemusí bránit. Sedlák útočí

Tomáš Navrátil na MČR v půlmaratonu v Pardubicích 2017
4

Zápisník Lubomíra Hotaře

Tarabus dojel na Šumavě šestý, vyhrál opět Kopecký

Zlínská posádka Jaromír Tarabus a Petr Machů obsadila na víkendovém klání Rallye Šumava Klatovy šesté místo.

Házenkářky Zlína v derby Veselí nepřibrzdily

Přestože na závěr základní části interligy derby s Veselím nad Moravou prohrály, díky podzimní desetigólové domácí výhře půjdou do play-out s tříbodovou bonifikací.

VIDEO: Zlín vzpomínal na legendární jízdu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 70. výročí startu slavné cestovatelské výpravy proběhly v centru Zlína. Krátce po 18. hodině přijela kolona historických Tater.

AKTUALIZOVÁNO

Fotbalisté Zlína prolomili jarní krizi! Výhru vezou z Bohemky

Dva zlínští odchovanci, kterým je shodně 23 let a nebývají členy základní sestavy, ukončili bídu mužstva v jarní části fotbalové ligy. Miloš Kopečný vstřelil vedoucí gól ve 13. minutě, Robert Bartolomeu přidal v nastaveném čase pojistku a ševci vyhráli na Bohemians 2:0.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies