VYBERTE SI REGION

Nová poradna obrany spotřebitelů ve Zlíně se setkává i s kuriózními případy

Zlín - Místo luxusního parfému jen flakon s pitnou vodou, auta bez airbagů, na což se přišlo až při nárazu, a řada dalších nedostatků. Až sto padesát stěžovatelů za měsíc se vystřídá v nedávno otevřené pobočce Sdružení obrany spotřebitelů Asociace (SOSA) ve Zlíně. Právě zde mohou oklamaní zákazníci z krajského města, ale i okolí „na místě" řešit své stížnosti, náměty a připomínky.

5.2.2016
SDÍLEJ:

Sdružení obrany spotřebitelů-Asociace, ZlínAutor: DENÍK/repro

A za více než pět měsíců, co je pobočka otevřená, klientů stále prudce přibývá.

„Před zřízením zlínské pobočky většinou naštvaní zákazníci ze Zlína a okolí museli volat na naši centrálu do Brna, kde telefonicky řešili své spotřebitelské problémy a zároveň se ptali, zda zřídíme pobočku i v Baťově městě a kdy. Proto jsme jejich přání vyslyšeli a pobočku otevřeli," vysvětlila za SOSA její předsedkyně Gerta Mazalová.

Zlínskou pobočku od jejího otevření vede Halina Bílková, která se denně snaží pomoci nespokojeným zákazníkům, ale i třeba jen vyslechne seniory s jejich trablemi.

„Řešíme tady reklamace všeho druhu, ať jde o odběry energií, kabelové televize, mobilní operátory, různé smlouvy o dílo, koupě elektroniky, oděvů, obuvi, a další stížnosti. V poslední době bylo naše poradenství rozšířeno i o další obory. Novinkou je například oblast zdravotnictví.

„Přijímáme časté dotazy i v oblasti reklamací zdravotních pomůcek," konkretizovala Halina Bílková.

„Nejvíce stížností ale máme od zákazníků v případě změn smluv dodavatelů energií. Lidi nalákají obchodní zástupci různých společností s tím, že ušetříí, nakonec jim však zbudou jen oči pro pláč," komentovala Halina Bílková.

Dalším ožehavým a bohužel stále aktuálním problémem spotřebitelů ve Zlíně jsou podle ní takzvaní „šmejdi

„Je neuvěřitelné, kam až dokážou zajít. Řešili jsme i případ starších seniorů nalákali je na schůzku s tím, že vyhráli nějakou cenu. Tam jim dali podepsat smlouvu na obyčejné kastroly za čtyřicet tisíc. Ty však měly hodnotu tak maximálně pěti set korun. A ještě s nimi jeli k nim domů pro peníze.

Smlouva byla sice vypověditelná a my jsme seniorům poradili, aby v zákonné čtrnáctidenní lhůtě poslali balíkem hrnce zpět a oni to udělali, jenže se jim vrátily," uvedla jeden z čerstvých případů pracovnice zlínské poradny SOSA.

Příběh šťastný konec ale neměl senioři se nechtěli soudit, báli se a předražené a nekvalitní hrnce si raději nechali.

Jak Halina Bílková zdůraznila, vždy radí napáleným zákazníkům, aby se s prodejcem dohodli. Sdružení podle ní doporučuje klientům pokusit se řešit problémy i mimosoudní cestou.

Ve zlínské pobočce SOSA jsou připraveni řešit s klienty i složitější případy. K dispozici mají klienti i bezplatnou právní poradnu, a pokud je potřeba, doporučí spotřebiteli i služby soudního znalce.

„Jeho expertizu si ale musí klient zaplatit. Pokud výsledek znaleckého zkoumání bude ve prospěch spotřebitele, a i přesto nebude chtít prodejce uznat reklamaci, může s tímto sporem jít zákazník k soudu. Pokud soud jeho nárok uzná, tento posudek mu uhradí prodejce," vysvětlila Halina Bílková.

Doplnila, že seznam soudních znalců mají lidé k dispozici na webovém portálu www.justice.cz.

Nedávno se na zlínskou pobočku Sdružení obrany spotřebitelů obrátil podvedený zákazník, který si koupil za 400 tisíc ojeté auto v autobazaru na Zlínsku. Jenže tento autobazar figuroval v prodeji pouze jako prostředník.

„Sice podepsali smlouvu o koupi, jenže do ní nezahrnuli určité věci, které ve vozidle chyběly a za které zákazník zaplatil. Vrcholem pak bylo, když syn klienta s tímto vozem naboural a vyšlo najevo, že v něm nejsou airbagy," doplnila Halina Bílková s tím, že lidé by si měli dávat pozor na koupě přes prostředníky, může se jim pak stát, že se nedomohou ničeho.

Nedávno také v pobočce SOSA poradili podvedeným zákazníkům, aby podali podnět k trestnímu stíhání na nepoctivé prodejce prostřednictvím internetu.

„Pán chtěl udělat radost ženě, objednal jí a zaplatil parfém. Ten přišel, jenže ve flakonu byla místo něj voda," uvedla Halina Bílková. Ona sama prý nákup přes internet právě z takovýchto důvodů nepreferuje.

„Raději si osobně věci prověřím a vyzkouším," říká s tím, že to samé by měli dělat i zákazníci.

Autor: Jana Zavadilová

5.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

V Lužkovicích se řeka rozlévá na hřiště. Kvůli živočichům

Zlín-Lužkovice - Obyvatelé zlínských Lužkovic by rádi zabránili rozlévání řeky na hřiště a podemílání břehů na jeho okraji. S úpravami koryta se ale nepočítá. V minulosti se totiž ochránci přírody zasadili o záchranu vzácných živočichů, kteří žijí u řeky Dřevnice v Lužkovicích. Jejich prosby byly vyslyšeny a část řeky se ponechala bez umělé regulace. Místním to ale vadí.

Festival zpestří i jídla z baťovské éry

Zlín – Zlínský zámek a přilehlý park provoní nejrůznější lahůdky a speciality. Na prvním ročníku festivalu nebude nikdo trpět hlady. „Na akci bude přibližně 55 prodejců jídla, většina z východní Moravy," přiblížil za organizátory Garden Food Festivalu Pavel Vysloužil. Účast přislíbily rozmanité restaurace regionu, které nabídnou nejen klasická jídla, ale také vybrané delikatesy.

Kádr je silnější, pronesl Páník

Zlín – Bojovný duch vyzařoval na včerejší tiskové konferenci z trenéra zlínských fotbalistů Bohumila Páníka. Ambice před novou sezonou? Slovo záchrana nepadlo. „V české lize máme špičku, kde mají týmy mnohem kvalitnější kádry než ostatní. Od pátého místa jsou ovšem rozdíly minimální. Tam se budeme prát o co nejvyšší příčku," pronesl 59letý kouč.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.