Denně se však na ní musí otočit kolem stovky autobusů plných cestujících, kteří kvůli výmolům zažívají v sedadle nepříjemné drkotání. Spousta z nich ho podstupuje i dvakrát denně pětkrát v týdnu, protože se právě autobusem dopravují do zaměstnání.

Autobusy skáčou

„Je to strašné, jak tam s námi autobus skáče. Někdy mám až strach, že si kvůli tomu vyrazím zuby," svěřila se jedna z tamních obyvatelek Marie. Mnoho let pracovala pro obec například na úpravách zeleně, a tak se jí točna nelíbí ani z estetického hlediska. „Autobusy se snaží vyhýbat dírám, a tak často zajedou i na travnatou plochu uprostřed a rozjezdí ji. Celkový vzhled je prostě špatný," míní.

Nejhorší je to prý po zimě, během které sem vozidla z hlavní komunikace navezou na pneumatikách posypovou sůl. Obyvatelům však vadí i prach a řidiči autobusů se zase bojí o svůj vůz.

„Na nekvalitní hrbolaté vozovce autobus určitě trpí, hlavně tlumiče, pérování a podvozek. Vozidlo se tak opotřebovává rychleji, takže opravu jistě uvítáme," řekl za dopravce Karel Housa ml.

Točna na svém místě stojí už od osmdesátých let. „Od té doby se do ní pořádně neinvestovalo, udržovala ji obec jen ze svých prostředků. Když se objevily díry, tak jsme je zalepili," popsal starosta Jaroslav Masař, který si je bolavého místa v jeho obci dobře vědom.

I v těchto dnech leží u zastávek hromada drti, kterou se díry zasypávají, aby se přes ně vůbec dalo projet. „To ale není řešení, jen údržba," připustil starosta. Na kompletní obnovu malého autobusového nádraží však obec peníze nemá. Dle projektu, který si nechala vypracovat, by rekonstrukce stála kolem pěti milionů korun.

„Kdybychom ho měli opravovat z vlastního rozpočtu, byla by to práce na několik let. Obrátili jsme se proto na kraj, aby nám situaci pomohl řešit," řekl. Na schůzku pozvali zástupce krajského úřadu, Ředitelství silnic Zlínského kraje a dopravních společností Housacar a ČSAD Vsetín. Uskutečnit by se měla pravděpodobně v září. V případě, že se na financování nedohodnou, rozhodlo zastupitelstvo Dolní Lhoty už v březnu, že své autobusové nádraží uzavře. Chce tak předejít ještě větší devastaci a tím pádem i vyšším investicím do opravy než současných předpokládaných pět milionů korun.

Zpoplatní vjezd

Ve hře je i další varianta. „Můžeme to udělat i tak, že za vjezd budou soukromí dopravci platit a my z těchto poplatků pak v budoucnu můžeme uhradit například úvěr. Pokud to takto funguje jinde, tak proč ne u nás," uvažuje starosta.

Na peníze by podle něj obec měla mít nárok, i když točna leží na místní komunikaci. „Zastávkové zálivy v okolních vesnicích patří pod ředitelství silnic, spadají tedy pod kraj. A točna je vlastně vnější zastávkový záliv," vysvětluje svůj pohled.

„Když berou soukromí dopravci dotace na to, aby pokryli ztrátové spoje, proč bychom nechtěli dotace i my, když jim poskytujeme službu a umožňujeme jim sem vjezd," myslí si.

Autor: Michaela Bartošová