VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Občas jsou spoje přeplněné k prasknutí

Zlínský kraj – Obyvatelé Zlínského kraje jsou takřka denně nuceni dojíždět za prací, vzděláním či dalšími službami. Ti, kteří nejezdí osobními automobily, využívají služeb dopravních společností, jež se zaměřují na osobní přepravu.

2.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Kultura cestování v kraji se sice postupně zlepšuje, ale cestující se občas nevyhnou situacím nasvědčujícím spíše opaku

Vlaky sice postupně mění tvář, ale i tak se lze stále setkat s takřka starodávnými vlakovými soupravami či mašinami. Do očí bijící kontrast mezi interiérem nových souprav a těch starých u řady cestujících ještě dnes vyvolá krom úsměvu i náznak zděšení. Nezapomenutelným zážitkem bývá především pobyt na toaletách, které jsou pro mnoho z nich noční můrou.

„Existují plány na obměnu vlakového parku. Ať už se jedná o nákup úplně nových vlaků, revitalizaci rychlíkových souprav či nasazení jednotek Regionova pro regionální dopravu. Vše se pochopitelně odvíjí od finančních prostředků,“ uvedla mluvčí Českých drah (ČD) Kateřina Šubová.

Zároveň se vyjádřila k často kritizovanému stavu toalet ve vlacích. „Modernizace a revitalizace se dotkne i toalet, které jsou za léta provozu pochopitelně opotřebované. Mimo to si myslím, že ČD vynakládají na úklid souprav včetně toalet nemalé prostředky,“ dodala. Právě podobné snahy podle ní mohou zkvalitnit jak vozový park, tak kulturu cestování.

Jízdní řády sestavuje člověk i počítač

Kromě vzhledu však lidé nejčastěji zmiňují problémy s návazností spojů, zpožděními či přeplněností vagonů. „Každý rok v prosinci se mění jízdní řád v celé Evropě. Jeho sestavování je velmi náročná práce, která řeší křižování vlaků, návaznost i další záležitosti,“ poodhalila Šubová.

Navíc poznamenala, že jej sestavuje sám vlastník železniční infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, nikoli České dráhy, jak si mnozí myslí. „Vše probíhá pomocí počítače, který generuje údaje. Podklady a parametry však zadává člověk,“ doplnila. Problematice vytíženosti některých spojů podle ní věnují ČD pozornost minimálně čtyřikrát ročně, kdy se konají pravidelná sčítání cestujících. „Na jejich základě s objednavatelem při sestavování jízdních řádů dojednáváme časy odjezdů i zastavení vlaků či sestavení celých souprav a kapacitu,“ upřesnila Šubová.

Zpoždění podle ní může způsobit řada faktorů. Kromě možných technických problémů to je prý nejčastěji počasí. „Zimní období je s ohledem na častější kalamitu složitější, a tak se může čekání na spoj bohužel protáhnout,“ uzavřela.

Autobusová doprava hraje ve Zlínském kraji nezastupitelnou roli. Četnost spojů z jednotlivých obcí a měst do spádových míst je například podle ředitele ČSAD Vsetín Oldřicha Holubáře poměrně velká. „Je to určitý kompromis mezi možností financovat dopravu jak z tržeb cestujících, tak z veřejných rozpočtů,“ řekl Holubář. Mimo to zmínil projekt KORIS, který připravuje Zlínský kraj ve spolupráci s Koordinátorem veřejné dopravy Zlínského kraje, který by měl v budoucnu zajistit veřejnosti komfortnější informace o veřejné dopravě či sloužit jako moderní odbavovací systém a propojit jednotlivé dopravce.

„V rámci KORIS by měl fungovat celokrajský dispečink, který bude dohlížet na dodržování návaznosti jednotlivých spojů v autobusové dopravě, a také mezi železniční a autobusovou dopravou v kraji,“ upřesnil Holubář.

V letošním roce jeho společnost uvedla do provozu šest nových autobusů a v současnosti počítají s ještě dalšími čtyřmi. „Vozový park stárne kontinuálně, a proto je nutné jej pravidelně obnovovat,“ poznamenal. Samozřejmě by si dokázali i oni představit jeho větší obnovu, avšak i zde se podle něj jedná o kompromis vycházející z finančních možností.

Také některé jejich linky se občas potýkají s větším objemem přepravených pasažérů, avšak i oni jsou připraveni problém řešit. „Pokud se vyskytuje pravidelně přeplněný autobus, můžeme na základě posbíraných statistických údajů rozhodnout i o pořízení nového autobusu s větší kapacitou. Takový autobus je však dražší, proto musíme toto rozhodnutí ekonomicky odůvodnit,“ dodal.

V souvislosti se zpožděním nejčastěji zmiňuje zásah takzvané vyšší moci. „Jedná se však o velmi nízké procento,“ podotkl Holubář.

Autor: Stanislav Janalík

2.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Na nádraží ve Valašských Kloboukách připomněli členové klubů vojenské historie stovkám diváků dobu 1. světové války.
40

VIDEO: Přepadení vlaku přilákalo davy lidí

Velitel 2. armádního sboru se sídlem v Olomouci a šéf ozbrojených složek v krizovém štábu Ústřední povodňové komise Petr Voznica.

Povodně změnily vnímání armády, míní generál Voznica

Fotbalisté Zlína remizovali i v generálce na ligu

Jako remízový tým vstoupí fotbalisté Zlína do ligového ročníku. V Opavě v sobotu remizovali 1:1, což znamenalo jejich čtvrtý nerozhodný výsledek v řadě. Ševci vedli po brance Diopa v 53. minutě, Slezané vyrovnali v závěru zásluhou Smoly. První ligový duel odehrají svěřenci trenéra Bohumila Páníka v neděli 30. července v Liberci.

Bludiště v kukuřici: ztratit se lze v Otrokovicích i v Kroměříži

Je větší než fotbalové hřiště a ztratit se v něm není nijak složité. Stihnete ho projít za třicet až padesát minut a ujdete přitom necelé tři kilometry.

Myslivci rozmisťovali pachové ohradníky. Ty mají zabránit migraci divočáků

VIDEO / Tisíce kelímků s pěnou a koncentrátem, stovky myslivců, desítky kilometrů. Tak v sobotu vypadala hranice Zlínského okresu od brzkých ranních hodin.

Svatební šaty. I od Baťů. Podívejte se

Desítky svatebních oděvů a doplňků z let 1800–2000, včetně dokonale věrné repliky šatů, které měla ve svůj svatební den budoucí manželka Tomáše Bati, mohou návštěvníci vidět na výstavě Zlínské nevěsty v Muzeu jihovýchodní Moravy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení