VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Občas jsou spoje přeplněné k prasknutí

Zlínský kraj – Obyvatelé Zlínského kraje jsou takřka denně nuceni dojíždět za prací, vzděláním či dalšími službami. Ti, kteří nejezdí osobními automobily, využívají služeb dopravních společností, jež se zaměřují na osobní přepravu.

2.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Kultura cestování v kraji se sice postupně zlepšuje, ale cestující se občas nevyhnou situacím nasvědčujícím spíše opaku

Vlaky sice postupně mění tvář, ale i tak se lze stále setkat s takřka starodávnými vlakovými soupravami či mašinami. Do očí bijící kontrast mezi interiérem nových souprav a těch starých u řady cestujících ještě dnes vyvolá krom úsměvu i náznak zděšení. Nezapomenutelným zážitkem bývá především pobyt na toaletách, které jsou pro mnoho z nich noční můrou.

„Existují plány na obměnu vlakového parku. Ať už se jedná o nákup úplně nových vlaků, revitalizaci rychlíkových souprav či nasazení jednotek Regionova pro regionální dopravu. Vše se pochopitelně odvíjí od finančních prostředků,“ uvedla mluvčí Českých drah (ČD) Kateřina Šubová.

Zároveň se vyjádřila k často kritizovanému stavu toalet ve vlacích. „Modernizace a revitalizace se dotkne i toalet, které jsou za léta provozu pochopitelně opotřebované. Mimo to si myslím, že ČD vynakládají na úklid souprav včetně toalet nemalé prostředky,“ dodala. Právě podobné snahy podle ní mohou zkvalitnit jak vozový park, tak kulturu cestování.

Jízdní řády sestavuje člověk i počítač

Kromě vzhledu však lidé nejčastěji zmiňují problémy s návazností spojů, zpožděními či přeplněností vagonů. „Každý rok v prosinci se mění jízdní řád v celé Evropě. Jeho sestavování je velmi náročná práce, která řeší křižování vlaků, návaznost i další záležitosti,“ poodhalila Šubová.

Navíc poznamenala, že jej sestavuje sám vlastník železniční infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, nikoli České dráhy, jak si mnozí myslí. „Vše probíhá pomocí počítače, který generuje údaje. Podklady a parametry však zadává člověk,“ doplnila. Problematice vytíženosti některých spojů podle ní věnují ČD pozornost minimálně čtyřikrát ročně, kdy se konají pravidelná sčítání cestujících. „Na jejich základě s objednavatelem při sestavování jízdních řádů dojednáváme časy odjezdů i zastavení vlaků či sestavení celých souprav a kapacitu,“ upřesnila Šubová.

Zpoždění podle ní může způsobit řada faktorů. Kromě možných technických problémů to je prý nejčastěji počasí. „Zimní období je s ohledem na častější kalamitu složitější, a tak se může čekání na spoj bohužel protáhnout,“ uzavřela.

Autobusová doprava hraje ve Zlínském kraji nezastupitelnou roli. Četnost spojů z jednotlivých obcí a měst do spádových míst je například podle ředitele ČSAD Vsetín Oldřicha Holubáře poměrně velká. „Je to určitý kompromis mezi možností financovat dopravu jak z tržeb cestujících, tak z veřejných rozpočtů,“ řekl Holubář. Mimo to zmínil projekt KORIS, který připravuje Zlínský kraj ve spolupráci s Koordinátorem veřejné dopravy Zlínského kraje, který by měl v budoucnu zajistit veřejnosti komfortnější informace o veřejné dopravě či sloužit jako moderní odbavovací systém a propojit jednotlivé dopravce.

„V rámci KORIS by měl fungovat celokrajský dispečink, který bude dohlížet na dodržování návaznosti jednotlivých spojů v autobusové dopravě, a také mezi železniční a autobusovou dopravou v kraji,“ upřesnil Holubář.

V letošním roce jeho společnost uvedla do provozu šest nových autobusů a v současnosti počítají s ještě dalšími čtyřmi. „Vozový park stárne kontinuálně, a proto je nutné jej pravidelně obnovovat,“ poznamenal. Samozřejmě by si dokázali i oni představit jeho větší obnovu, avšak i zde se podle něj jedná o kompromis vycházející z finančních možností.

Také některé jejich linky se občas potýkají s větším objemem přepravených pasažérů, avšak i oni jsou připraveni problém řešit. „Pokud se vyskytuje pravidelně přeplněný autobus, můžeme na základě posbíraných statistických údajů rozhodnout i o pořízení nového autobusu s větší kapacitou. Takový autobus je však dražší, proto musíme toto rozhodnutí ekonomicky odůvodnit,“ dodal.

V souvislosti se zpožděním nejčastěji zmiňuje zásah takzvané vyšší moci. „Jedná se však o velmi nízké procento,“ podotkl Holubář.

Autor: Stanislav Janalík

2.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
O svátcích vyrazí do ulic Zlína a Otrokovic historické vozy MHD. Na snímku trolejbus Tr9.

O svátečních dnech vyjedou do ulic Zlína a Otrokovic historická vozidla DSZO

Ilustrační foto

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Zloděj se vloupal na benzinku v Lutonině. Policie žádá svědky o pomoc

Škodu za 140 tisíc korun způsobil zloděj, který se v pondělí vloupal na benzinku v Lutonině. Ukradl téměř 73 tisíc korun v hotovosti a poškozením zařízení čerpací stanice způsobil škodu minimálně 66 tisíc korun. Lapkovi hrozí až pět let za mřížemi.

Nebuďte na demenci sami! Naděje otevřela poradenské centrum ve Zlíně

Přibývá dlouhověkých seniorů a bohužel přibývá také lidí s Alzheimerovou nemocí. Její průběh může být nečekaně rychlý. „Naše babička se jednoho dne rozčílila a najednou se něco stalo – začala zapomínat a změnila se jí povaha," popsala svou zkušenost Pavlína Odvárková.

V kraji žije druhý nejnižší počet lidí s exekucí

Téměř nejmenší podíl obyvatel v exekuci má v rámci celé republiky Zlínský kraj a také samotný okres Zlín. Tyto údaje ukázala unikátní webová aplikace, která zpřístupňuje údaje o počtu exekucí po jednotlivých krajích, okresech i obcích. Před několika dny ji na webu mapaexekuci.cz zveřejnily nevládní organizace Otevřená společnost a Ekumenická akademie.

Nové sportoviště vyroste v Brumově-Bylnici

Nudit se v Brumově-Bylnici nikdo nemusí. Zejména ne sportovci. „V Brumově již využívají víceúčelové hřiště a nyní chceme podobné vybudovat v areálu současného zastaralého sportoviště v Bylnici," vysvětlilo vedení města. Podklady jsou již připraveny.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies