VYBERTE SI REGION

Obchvat Zálešné zůstává zatím stále jen na papíře

Zlín - Desítky rodin byly kvůli němu vystěhovány a několik domů zbouráno, přesto obchvat Zálešné zůstává zatím stále jen na papíře a ještě nějakou dobu zůstane. Krajské město jej přitom kvůli vzrůstající dopravě naléhavě potřebuje. Přetíženost tahu městem se projevila i při nedávném uzavření ulice Sokolská. Dokument pro územní řízení ale stále není dopracovaný.

18.3.2016 1
SDÍLEJ:

Kudy povede nový obchvat přes ZálešnouAutor: DENÍK/infografika

Stavbu oddálila nová nařízení EU a nedořešené financování. Podle ředitelství silnic a dálnic projekt zatím „nespěchá"

Skepse i naděje

„Když vidím novou variantu obchvatu přes Zálešnou, cítím určitou směs skepse a naděje," říká Vladimír Ingr, který je majitelem domu, kolem kterého měla dálnice podle jedné z prvních verzí plánu obchvatu vést ve vzdálenosti pouhých desítek metrů.

„Poslední varianta je ve srovnání s tím mírnější. To ale neznamená, že s obchvatem souhlasím! Je jasné, že každá taková stavba nenahraditelně zničí široké pásmo přírody. A tomu bych bránil za každou cenu," říká Ingr. A není sám.

Nelibě nese stavbu také Michal Heger, který bydlí jen několik desítek metrů od plánovaného rychlostního obchvatu.

„Výhody bydlení v této lokalitě určitě poklesnou a s tím i hodnota baťovských domků. Jistěže nebudu nadšený, když budu chtít vzít děti do lesa na Burešov a místo toho narazíme na protihlukovou stěnu. Taky mě mrzí, že hodně domků bylo předčasně a zcela zbytečně zbouráno a lidé vystěhováni. Některé z nich osobně znám a vím, že to těžce nesou. A když vidím, že fakticky se léta nic neděje, naprosto jejich rozhořčení chápu," zdůraznil.

Ovšem i obyvatelé Zálešné vědí, že přetížené dopravě ve Zlíně obchvat velmi prospěje.

„Je mi jasné, že obchvat je potřeba a doufám, že částečně vyřeší dopravní situaci ve Zlíně, která je v současnosti katastrofální. Těžko pak lze namítat, že nám to ublíží, když to dalším lidem naopak pomůže," dodává Michal Heger.

Trasa obchvatu je v plánech vedená koridorem, který prošel schvalovacím procesem EIA v roce 2012. K dnešnímu dni jsou dopracována jednotlivá napojení na obchvat Zálešné, a to s vazbou na dopravní podnik, včetně dopravního řešení areálu DSZO.

Dále Baťovu nemocnici, kde řeší vjezdy, výjezdy a parkování, a sběrný dvůr Zálešná I, kde dojde k zaslepení současného mostu pro automobilovou dopravu (pod Burešovem výjezd na ul. Sokolská, pozn. red.).

„Touto projektovou dokumentací je také řešena výstavba nového mostu mezi KNTB a DSZO. Důvodem je nevyhovující stav mostu, u kterého není dodržen průtok vody Q100. Novým mostem bude podmínka Povodí Moravy splněna," uvedl mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

Při průtocích stoleté vody (Q100) totiž dochází k obtékání stávajícího mostu a následnému vzdouvání hladiny vody nad mostem, to znamená, že dochází ke zhoršování odtokových poměrů a ke zhoršení povodňové situace.

„Most tak tvoří překážku v toku, kterou navíc může zhoršit ještě další zachytávání plavenin, případně ledochodů. Tento stav je dlouhodobý," potvrdila také Jana Kučerová z Povodí Moravy. Vzhledem k tomu, že most je již letitý, nesplňuje přísnější normy.

Se stavbou se zatím nespěchá

Několik domků už bylo před lety zbouráno, další objekty ještě půjdou k zemi.

„V záboru stavby se ještě vyskytují stavební objekty, které je nutno odstranit. Konkrétně přes 90 řadových garáží a 3 objekty v areálu Baťovy nemocnice ve Zlíně," doplnil Zdeněk Dvořák.

U krajské nemocnice vyroste nová křižovatka. Obchvat dále povede za dopravním podnikem, kde se napojí tah do Vizovic.

Bohužel zatím scházejí peníze. Předpokládá se, že k finančnímu krytí z rozpočtu města bude požádáno o dotaci. Zatím je ale financování nejisté. Přesto se předpokládá zahájení stavby obchvatu v roce 2018.

Za zdržením je mimo jiné také změna v legislativě z roku 2015, podle které musí být s vazbou na EIA zpracována „srovnávací dokumentace" této akce.

Stavbu zbrzdil požadavek EU

Právě změny v legislativě zpozdí i další stavby komunikací, u kterých se již předpokládalo dokončení, ale místo toho se musí opakovat posudek na dopad stavby na životní prostředí. Tento opakovaný administrativní krok požaduje Evropská unie.

Oddálilo se tak dokončení obchvatu Otrokovic i stavby dálnice D49 z Hulína do Fryštáku. Silničáři budou tyto komunikace stavět zřejmě v roce 2017, a proto se na „obchvat Zálešné" nespěchá.

„Na dostavbu silnice R49, kde se měl stěhovat chráněný křeček, stále není schváleno povolení a k žádným posunům v budování rychlostní cesty R49 z Hulína do Fryštáku bohužel nedošlo," potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

MARCELA KANIOVÁ

Související: Pro jedny naděje, pro druhé peklo. To je obchvat Zálešné

Autor: Redakce

18.3.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Je to lepší než Vánoce, říkají fandové o noční RZ

Zlín – Vůně pohonných hmot, túrování aut, všude takřka hlava na hlavě, bezpočet štaflí, leckdy ještě špinavých od barev, provizorní pódia, třeba i zřízená na korbách nákladních aut, diváci posedávající na střechách osobáků. Dalším ročníkem Barum Czech Rally Zlín včera až do pozdních nočních hodin žil Zlín. A desetitisíce lidí nezklamal. Největší divácké kouzlo přišlo se setměním: večerní divácká Super RZ Zlín.

AKTUALIZOVÁNO
Barum Czech Rally Zlín - kvalifikace

Kvalifikační zkoušku Barumky ovládl Rus Lukjaňuk

Pohořelice – Rus Elexej Lukjaňuk s Fordem Fiesta R5, druhý muž průběžného pořadí seriálu ME, ovládl kvalifikační zkoušku 46. ročníku Barum Czech Rally Zlín, když necelých pět kilometrů dlouhou trasu z Komárova do Pohořelic zvládl v čase 2:52.1.

Jak vidí Němci Čechy: Čerpají unijní peníze, uprchlíky nechtějí

Češi a jejich země nejsou v německém tisku hojným tématem. Kromě sportovních rubrik Česká republika zaujme německá média výjimečně. O Češích pozorný německý čtenář novin ví jen to, že nechtějí přijímat uprchlíky – v čele s prezidentem Milošem Zemanem. Jejich ministr financí Andrej Babiš je miliardář, který stojí ve střetu zájmů kvůli čerpání dotací pro své firmy, jež by měl zároveň jako ministr kontrolovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies