Nejspokojenější byli s prostředím ve valašskomeziříčské nemocnici provozované společností Agel. Nejhůře dopadla nemocnice v Kroměříži, která patří Zlínskému kraji.

Respondenti podrobného dotazníkového průzkumu hodnotili v šesti nemocnicích v kraji například stravu, přístup personálu či pověst zdravotnické instituce.

„Vybrali jsme z každé nemocnice dvě stě pacientů, kteří zde byli hospitalizování v posledních dvanácti měsících. Zpravidla šlo o dlouhodobější hospitalizace,“ upřesnil Ondrej Gažík z agentury Respond&Co, která výzkum realizovala.

Pacienti hodnotili své dojmy například z čistoty zařízení, profesionality sester, intimity při informování rodiny nebo odbornosti lékaře.

„Dotazovali jsme se jich osobně v domácím prostředí po skončení hospitalizace. Nebyli tak pod emocionálním tlakem jako v prostředí nemocnice,“ doplnil Gažík. Na každou z 28 otázek odpovídali pacienti bodovým ohodnocením od 0 do 100 bodů.

Nejvyššího průměrného výsledku dosáhla nemocnice ve Valašském Meziříčí, která získala 96,3 bodů.

„Prvenstvím jsme příjemně překvapeni. Je to ocenění práce všech zaměstnanců nemocnice, kteří se snaží vytvořit v nemocnici rodinnou atmosféru,“ okomentoval úspěch její ředitel Milan Leckéši.

Podle průzkumu ocenili pacienti na Valaškomeziříčské nemocnici skutečně zejména přístup lékařů a zdravotnického personálu. Na vysoké úrovni jsou tam podle nich i služby při hospitalizaci a dodržování intimity.

Druhé místo z pohledu pacientů patří Vsetínské nemocnici s více než 95 body.

„Tady sehrálo roli například množství zavedených inovací. Mezi nimi například aromaterapie,“ vysvětlil Ondrej Gažík. Třetí v pořadí skončila zlínská nemocnice Atlas.

Čtvrtá byla Krajská nemocnice T. Bati. „Obě zlínské instituce dosáhly na průměrnou metu zhruba devadesáti bodů,“ vyčíslil Gažík.

Vedení největšího hospitalizačního zařízení v kraji, zlínské Baťovy nemocnice, zatím výsledky průzkumu nekomentovalo.

„Bohužel jsem je ještě neviděl. Po jejich prostudování zhodnotíme, zda-li jsou pro nás dostatečně validní, pak bychom teprve mohli uvažovat o jejich dalším použití,“ sdělil ředitel nemocnice Petr Pšikal s tím, že názor veřejnosti je pro něj ale rozhodně směrodatný.

Předposlední v žebříčku spokojenosti pacientů se umístila uherskohradišťská nemocnice a na úplném chvostu zůstala nemocnice v Kroměříži.

„Nejhůře hodnocená nemocnice ztratila zejména na jménu a pověsti, horší měla také služby při hospitalizaci a přístup lékařů. V Uherském Hradišti byly slabinou opět služby při hospitalizaci a dodržování intimity,“ konkretizoval Ga­žík.

Nadšení z prostředí v Kroměřížské nemocnici nepanuje například mezi obyvateli tamního Domova pro seniory U Moravy. „Konkrétní být nechtěli, ale své dojmy shrnuli pocitem, že se vždy těší zpátky k nám,“ prozradil ředitel domova Radovan Ředina.

Management kroměřížské nemocnice se výsledkům průzkumu rovněž nevyjádřil, neboť je žádný jeho člen doposud neviděl.

„V prestižní anketě Nemocnice ČR 2009 jsme v kraji obsadili pohledem pacientů 3. místo,“ uvedla mluvčí zařízení Veronika Klímová.

Agentura Respond&Co nabídne podrobné výsledky průzkumu vedením nemocnic. „Managementy zdravotnických institucí z nich mohou získat řadu praktických informací,“ poznamenal Ondrej Gažík.

Kompletní data o každé nemocnici by měly vyjít zhruba na pětadvacet tisíc korun.

Zájem o podrobný náhled do kvality péče a úrovně přístupu ve svých zdravotnických zařízeních má i Zlínský kraj.

„Výsledky se shodují s obecným povědomím, které jsme více méně tušili. Nasvědčovaly mu i naše dosavadní dílčí průzkumy, které ale nezacházely tolik do hloubky věci,“ sdělila radní Hana Příleská.

Sama je si prý velmi dobře vědoma například problému se stravováním v nejhůře hodnocené kroměřížské nemocnici.

„Vím o dlouhodobé nespokojenosti pacientů, způsobené i tím, že se sem jídlo dováží,“ řekla. Kraj bude podle ní vážně uvažovat o tom, zda výsledky výzkumu neodkoupí.