Ulevit obyvatelům obce, kteří žijí při hlavním silničním tahu, by mohla dlouho diskutovaná rychlostní komunikace. Letité domlouvání mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a obcí Spytihněv však nebere konce. Chybějící úsek R55 Napajedla Babice se ale už ukazuje jako nutnost.

„Bylo by vhodné, aby se začala rychlostní komunikace stavět. Moc by se nám tady díky ní ulevilo," říká Krejčeřík, jehož rodina dům ve Spytihněvi nekoupila, nýbrž dostala.

Vyjednávání o chybějícím úseku rychlostní silnice možná už ale letos skončí. „ Pevně věřím, že do konce roku to už rozetneme a bude jednoznačně řečeno, kudy R55 povede," je přesvědčen za zlínskou správu Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

„Voda je vysoko"

Co zahájení stavby brzdí? Dohoda obce a Ředitelství silnic a dálnic. Obě strany mají totiž odlišnou představu: střetem zájmu bylo, jak vyřešit výstavbu silnice v místě železničního koridoru ve Spytihněvi. Zatímco obec brojí za podjezd, ředitelství zase za most.

„Hodně dlouho už se o tom dohadujeme. Varianta, na které trvá obec, je velmi technicky náročná. Obnáší to zakopání tunelu do země, přičemž poblíž je řeka Morava. Voda je vysoko, můžeme narušit pitnou vodu ve studních, cesta může být často zaplavována," jmenuje problémy, které by obnášel podjezd, Chudárek.

Je to ale názor proti názoru, obec preferuje zkrátka podjezd. „Realizace stavby tak, jak ji požadujeme, je nejspíše technicky náročnější, ale není neuskutečnitelná. A ani podle provedených studií nevychází výrazně dráž. Je to druhá nejlevnější varianta, která přicházela v úvahu," říká starosta Spytihněvi Vít Tomaštík. Pokud podle něj bude R55 postavena na estakádě, bude to velký zásah do krajiny. „Lidé budou nadměrně zatěžováni emisemi," dodává starosta.

Rychlostní silnice by ale každopádně výrazně ulevila obci: odvedla by z ní totiž část dopravy. Toho jsou si vědomi i místní obyvatelé. „Určitě by bylo dobré, kdyby cesta byla už hotová. Oproti ostatním přilehlým vesnicím je u nás frekvence aut poměrně dost vysoká," říká například Kamila Adámková.

Stejný názor zastává také Jiří Čepela ze Zlína. „Výstavba chybějícího úseku R55 představuje vysvobození pro Zlínský kraj. Doprava by byla plynulejší. Nemusel bych zastavovat v každé obci," míní.

„Silniční tah je přetížený. Při přecházení jde o život"

Jaromír HúsekNadjezd, nebo podjezd? Uvažuje nad tím nejen spytinovský starosta a šéf ŘSD Karel Chudárek, ale také obyvatelé Spytihněvi. Mnohým z nich totiž není jedno, že úsek rychlostní silnice R55 Napajedla-Babice se ještě nestaví.

„Už je opravdu potřeba, protože hlavní silniční tah přes obec je hodně přetížen. Ani děti nemohou pomalu chodit do školy. Při přecházení cesty jde snad i o život. Navíc řidiči ani nechtějí chodcům zastavovat. Je to tady špatně řešené," stýská si za obyvatele obce například čtyřicetiletý Jaromír Húsek.

Jako nejlepší se mu pak jeví při výstavbě rychlostní silnice udělat v místě železničního koridoru spíše podjezd. „Z pohledu laika by to asi bylo lepší. Myslím si, že by tak hluk vznikal minimální. Nejsem ale kompetentní to hodnotit. Nemám žádné zkušenosti, co působí větší hluk, zda nadjezd, či podjezd," říká Húsek.

Každopádně by už ale uvítal co nejrychlejší vyřešení dopravní situace v obci. „Čím dříve, tím lépe, ale už teď je pozdě. Já využívám hodně dálnici Otrokovice- -Kroměříž-Brno. Jezdí se tam nádherně. Byl bych spokojený, kdyby se takto plynule dalo jezdit také tady," dodává Húsek. (jk)