Proto pověřili radu jednatelů Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice (DSZO), kterou města spoluvlastní, aby našla způsob, jak ušetřit.

„V minulosti jsme už i zredukovali počet zaměstnanců. Nevidím možnosti, kde bychom uspořili. Na prvním místě je zdražení jízdného nebo zvýšení dotací od obou měst,“ upozornil předseda rady jednatelů Zdeněk Blažek (ODS).

V podstatě by to znamenalo zdražení u nynější dvacetiminutové jízdenky z devíti na dvanáct korun a u čtyřicetiminutové z dvanácti na patnáct. Zároveň by však došlo k prodloužení jejich platnosti a možnosti přestupu také u levnější jízdenky.

Na změně se musí domluvit zástupci obou měst, což se však zatím nepodařilo. Naposledy v červnu úpravu jízdného navrhly Otrokovice. Jejich záměr spočívající ve zvýšení cen i platnosti jízdenek však Zlín v červenci zamítl.

Přesně před půl rokem to přitom bylo naopak. Už dohodnuté zdražení jízdného kvůli zvýšení nákladů a DPH zablokovaly Otrokovice.

„Hlavním důvodem nezvýšení jízdného je zachování sociální únosnosti cen pro občany,“ tvrdí teď za Zlín 1. náměstek primátorky Martin Janečka (ČSSD).

„Požádali jsme radu jednatelů dopravní společnosti o návrh řešení, které bude eliminovat nárůst provozních nákladů vyplývajících z růstu cen energie, pohonných hmot či mezd,“ doplnil Janečka.

K možnému zdražování se včera otrokovická starostka Radoslava Matuszková (Nestraníci pro Otrokovice) odmítla blíže vyjádřit. „Čekáme na stanovisko rady jednatelů společnosti,“ sdělila pouze.

Ta má podle ředitele a jednoho z devíti jednatelů DSZO Josefa Kocháně zasednout příští týden v pondělí. „Momentálně připravujeme materiály, které budeme projednávat. Potom se uvidí,“ uvedl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.

Předseda jednatelů a zlínský radní Zdeněk Blažek se však domnívá, že navýšení jízdného je nutným krokem. „Očekáváme, že do konce roku bude ztráta ještě výrazně vyšší. Jelikož nevytváříme hospodářský zisk, jsme odkázáni především právě na tržby z jízdného a dotace měst,“ objasnil Blažek.

Protože je změna cen jízdného otázkou dalších jednání mezi představiteli Zlína a Otrokovic a radou jednatelů DSZO, jasné v tuto chvíli není v podstatě nic. Pokud se však mezi sebou zástupci Zlína a Otrokovic nedohodnou na navýšení cen, budou muset podle Blažka svolit k vyšším dotacím dopravci.

„Musí se k tomu nějak postavit, jinak se ztráta bude stále prohlubovat,“ varoval Blažek.