„Reakce klientů jsou pochopitelně jiné v ordinaci a jiné na chodbě lékařského zařízení. Nestalo se však zatím, že by někdo zaplatit odmítl,“ poznamenala sestra Jaroslava Hottmarová. Samotná administrativa však ubírá personálu čas, který potřebují věnovat pacientovi.

První problémy se nečekaně objevily úplně z jiné strany. „Někteří naši klienti byli v nemocnici přes Nový rok a stalo se, že u sebe neměli dost peněz, a tak jsme museli poplatky za ně nejdříve uhradit my, prostřednictvím faktury,“ popsala události prvních dnů roku vrchní sestra Ludmila Hájková.

Další komplikace, se kterou se museli v buchlovickém domově vypořádat, byla ta, zda zavolat pohotovost i přes nesouhlas klienta. Stalo se například, že nemocný senior prohlásil, že radši umře, než aby zaplatil devadesát korun. Navíc deset procent obyvatel trpí větší či menší mírou stařecké demence. „Abychom předešli problémům, museli jsme pro tuto situaci přijmout novou směrnici,“ dodala Hájková.

Zaměstnanci domova, včetně ředitele Antonína Gajdoše, kritizují malou informovanost jak pacientů, tak samotného zdravotnického personálu. „Jistě by bylo zajímavé zjistit, jaké mají s poplatky zkušenosti na Slovensku, kde je již zrušili,“ poznamenal Gajdoš.

Někteří senioři však ani dnes netuší, co pro ně zavedení poplatků ve zdravotnictví znamená. „Zatím vlastně ani nevím za co všechno, a kolik zaplatím. V březnu mám jít do nemocnice na kontrolu, tak snad si do té doby všechno zjistím,“ poznamenal klient buchlovického domova Zdeněk Nevařil.Vedle finanční zátěže je pro starší lidi nelehké se takovým změnám přizpůsobit. „Velký problém pro ně bude naučit se odkládat peníze tak, aby měli na neplánovaný poplatek i den dva před výplatou důchodu,“ dodala vrchní sestra.

Přečtěte si také:

Bez léků by nepřežila, poplatkům se nevyhne

Poplatky v nemocnicích služby navíc neovlivní