Oslovení krajští volební lídři politických stran do Poslanecké sněmovny slibují, že doprava v regionu pro ně bude v případě úspěchu tématem číslo jedna. Ujišťují, že za peníze budou lobbovat. Spojení totiž výrazně ovlivňuje ekonomiku regionu.

Za zcela prioritní považuje Petr Nečas z ODS dokončení dálnice D1. „Už dotažení dálnice do Kroměříže byl úžasný krok. U Hulína však končí. Nutným předpokladem dalšího rozvoje je dostavět ji minimálně směrem ke Zlínu a k Uherskému Hradišti. Každý dnes vidí, jak je Hulín ucpaný, jak úpí,“ poukazuje Nečas.

Dalšími preferovanými trasami jsou R55, tedy druhá část obchvatu Otrokovic ve směru na Spytihněv, a R49 z Hulína do Fryštáku a poté na Slovensko.

Sociální demokrat Zdeněk Škromach je přesvědčen, že na potřebě dostavby D1 a zahájení výstavby R55 a R49 se shodnou všichni zástupci napříč politickým spektrem. „Výstavba je o penězích. Bylo by ale vhodné dotáhnout ji do konce v následujícím volebním období,“ míní.

Michaela Šojdrová za KDU-ČSL však upozorňuje, že stavba komunikace R55 se zpozdila kvůli výskytu ptačí zóny. „Konečně však existuje dohoda mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem životního prostředí. Ještě je potřeba, aby ji uznala Evropská komise. Tam by mohli poslanci svým lobbingem pomoci,“ míní lidovkyně.

Rovněž klade důraz na dostavbu trasy I/57 mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím. Petr Nečas také připomíná potřebu silnice z Valašského Meziříčí směrem na Palačov, která se má napojit na dálniční síť.

Pro všechny oslovené politiky je doprava prioritou proto, že ovlivňuje podnikání v kraji, zaměstnanost i příchod nových investorů. „Dálnice a rychlostní silnice mají přímý vliv na podnikatelské prostředí. Holešovská zóna je prázdná. Možná se po dostavbě tahů tato situace zlepší,“ uvažuje Petr Gazdík z TOP 09. Martin Vacek z Věcí veřejných se domnívá, že až na dálnici není v tuto chvíli potřeba některou ze zmíněných rychlostních komunikací výsostně upřednostňovat.

„Bylo by spíše potřeba zanalyzovat, zda se pracuje na obnově dopravní infrastruktury koncepčně. Příkladem je plánované rozšíření I/49 ze Zlína do Otrokovic, které jenom současný dopravní špunt o něco posune,“ poznamenal Vacek.

Problém Česka dále podle komunisty Vladimíra Koníčka je, že staví komunikace předražené. Poukazuje na sousední Německo, kde stát vykupuje pozemky pro stavbu za cenu polí. U nás ale za cenu stavebního pozemku. „To je potom i řádový rozdíl v nákladech, které musíme z fondu Státní dopravní infrastruktury vynaložit,“ zdůraznil Koníček.

Nijak extra to není ve Zlínském kraji ani s autobusovou dopravou. Z některých míst se lidé dostanou do krajského města jednou či dvakrát denně. Martin Vacek proto navrhuje audit dopravy v rámci kraje. Vladimír Koníček by zase uvítal koordinaci autobusových spojů s vlakovými. Zdeněk Škromach říká, že kam jede vlak, nemusí autobus a naopak. Apeluje také na provázanost hromadné dopravy mezi sousedními kraji.

Petr Gazdík jako krajský zastupitel ujišťuje, že kraj pracuje na systému koordinace spojů. Osobně by ale rád věděl, kam přesně směřují příspěvky 70 korun na občana, které musí platit na dopravní obslužnost za své občany každá obec v kraji.

A byli by politici pro prodloužení železniční trasy z Vizovic do Valašské Polanky? Komunista Koníček i Petr Gazdík ano. Zdeněk Škromach a Michaela Šojdrová se k možnosti staví skepticky – z důvodu peněz i nutnosti. Petr Nečas by nechal posouzení perspektivy na odbornících a Martin Vacek není principiálně proti, ale prodiskutoval by záměr s občany.