VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pomalá hudba prý dokáže otevírat peněženky

Zlínský kraj – Nákupní střediska i drobné obchůdky se v tomto předvánéčním čase stále více plní lidmi. Kromě výzdoby v obchodech na lidi působí různorodá hudba. Momentálně dominují vánoční melodie, které připomínají stále více se blížící Štědrý den. Také tato atmosféra však něco stojí.

20.12.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kosík

Vánoční melodie lákají zákazníky, ale často iritují prodávající. Ti musejí zatnout zuby

„Každý provozovatel obchodu, který hraje autorsky chráněnou hudbu je povinen platit za ni poplatky,“ podotkl předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA) Roman Strejček.

Poplatky tak musejí platit jak malé provozovny tak nadnárodní supermarkety.„Obchodní řetězce s námi mají uzavřenou smlouvu na celý rok. Výše poplatků se liší a je dána celkovým počtem provozoven a reproduktorů,“ odhalil Strejček. U malých provozoven je situace mnohdy individuálnější.

Zvuková kulisa obecně patří k prvkům, které ovlivňují chování zákazníků. „Snahou obchodníků často je udržet nakupujícího v obchodní jednotce co nejdéle, přesně v duchu pravidla – čím více času u nás stráví, tím více toho koupí,“ uvedl odborný asistent Marek Záboj z Ústavu marketingu a obchodu Mendelovy univerzity v Brně.

Právě vhodně zvolená hudba má podle něj obrovský vliv. „U nás je tento trik spíše opomíjený, ale v západní Evropě či ve Spojených státech jsou podobné praktiky prodávajících naprosto běžné,“ poznamenal s tím, že ideální tempo hudby je spíše pomalejší než svižné.Hudba se navíc zpravidla liší také podle cílového zákazníka. Zatímco v obchodech pro mladé zaznívají modernější aranžmá vánočních písní, v obchodech pro starší klientelu jsou věrni spíše klasice.

Opakující se vánoční písně a melodie však mohou působit rušivě na prodávající, kteří jsou jim často vystaven po celou pracovní dobu. „V zahraničí byl například zaznamenán případ, kdy zaměstnanci podali stížnost na špatné pracovní podmínky způsobené stále se opakujícím repertoárem, který se neblaze odrazil na jejich zdraví. Výsledek stížnosti nebyl zveřejněn, i když se do něj tehdy vložily odbory,“ uzavřel s tím, že zaměstnanci často ve strachu o práci podobné podmínky raději vydrží.

Jeho slova potvrdil také Vratislav Kozák z Ústavu marketingu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. „Psychologové říkají, že obsluha, která je často celé dny vystavena určité opakující se hudební smyčce by měla dostávat příplatky, protože to na ni může mít negativní vliv,“ doplnil.

Mnohdy podle něj hudba navíc nakupující spíše obtěžuje. Spíše než hudbu však označil za hlavní hybný princip nakupujících ve vánočním období stres. „Kupní chování zákazníka se dá přirovnat k chování stáda. Lidé nakupují impulsivně to, co vidí, že kupují i další. Právě v čase Vánoc se to projevuje ještě výrazněji,“ poznamenal.

Zatímco lidé si znějící melodie pochvalují, zaměstnanci obchodů často musí zatnout zuby.„Pouští u nás koledy. Občas jich sice máme plné zuby, ale když už je ten čas vánoční, tak to nějak vydržíme,“ uvedla jedna z prodavaček supermarketu Albert v Kroměříži, která odmítla uvést své jméno z obavy o ztrátu zaměstnání.

Také ve zlínském Tescu tradičně vítají zákazníky vánoční melodie. „Samozřejmě, že u nás hraje hudba, jak vánoční tak normální. Žádní zaměstnanci ani nakupující si však zatím nestěžovali a tak by mělo být vše v pořádku,“ uvedl jeden ze zaměstnanců. Jméno bohužel také odmítl sdělit.Další zaměstnankyně supermarketu ve Vsetíně, přímo konstatovala, že hudební doprovod jejího zaměstnavatele je takřka hrůzostrašný. Také ona si přála zůstat z obavy o zaměstnání v anonymitě.

V oslovených menších obchůdcích se pak zaměstnanci či majitelé odkazovali na nedostatek času na adekvátní odpověď.

Autor: Stanislav Janalík

20.12.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Aukro Berani Zlín (v modrém) v nedělním 13. kole doma vyzvali plzeňské indiány.

V neděli na hokejové Berany v 15 hodin, pak na Fastav. A za polovinu!

Divoké prase - ilustrační foto.

Policejní odstřelovači v akci

Kdo bude stotisícím divákem Městského divadla ve Zlíně?

Stotisícího diváka 72. sezony očekává v pátek Městské divadlo Zlín.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

AKTUALIZUJEME

OBRAZEM: Hubertova jízda

Svátek svatého Huberta připadá na 3. listopadu, v různých jezdeckých stájích se ale konají Hubertovy jízdy jako připomínka parforsních honů často již od konce září.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení