VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přechod je pryč. Lidé tam ale stále hazardují se životem

Zlín - Je čtvrtek dopoledne a ve zlínské ulici Dlouhá v centru města po malých kouskách mizí poslední dobou tak vášnivě diskutovaný přechod pro chodce.

17.12.2011 5
SDÍLEJ:

Frekventovaný přechod ve zlínské Dlouhé ulici by už brzy měl zmizet. Magistrát města jej chce zrušit kvůli častým nehodám aut s chodci.Foto: DENÍK/Matej Slávik

Na místě se samozřejmě každou chvíli zastavují zvědavci, pozorují situaci a někteří se pouští do debat. Jak se teď Zlíňané vypořádají s tím, že jim zmizí jeden z nejfrekventovanějších, ale zároveň jeden z nejnebezpečnějších přechodů ve městě?

„Je to o zvyku, ostatně tak jako všechno. Lidé budou chvíli nadávat, ale pak jim stejně nezbude nic jiného než přejít cestu jinudy,“ myslí si například přihlížející Martin Hanák.

Podobně se na to dívá Jarmila Konečná stojící poblíž. „Bydlím hned za rohem v ulici Zarámí, takže se mě to dost dotýká. Musím se přiznat, že když jsem se to dozvěděla, byla jsem proti zrušení. Ale postupně jsem změnila názor, protože tento přechod je opravdu hodně nebezpečný. Sama jsem kolikrát měla namále,“ svěřila se žena s tím, že přechod využívala, hlavně když měla naspěch.

Opačného názoru je však například Josef Bureš. „Vůbec nechápu, co budou dělat důchodci, nemocní a hendikepovaní lidé, kteří nemohou na nohy. Pro takové je cesta k dalšímu přechodu nebo nedej bože podchodem po schodech peklem. To si ale město zřejmě neuvědomuje. Důchodců je přitom ve městě většina,“ zlobí se Bureš.

I když by přechody měly chodce chránit a dávat jim pocit, že tady mohou bezpečně přejít, je tomu spíše naopak. Proč? Někteří totiž mají pocit, že všichni řidiči se o bezpečí chodců postarají a dají si pozor. Stejně to ale vnímá i většina motoristů, kteří od chodců očekávají ukázněnost na přechodech. Třicetiletý Vladimír Kruliš bydlí v ulici Zarámí a výhled na pomalu mizející zebru má přímo ze svého okna.

„Přechod je nebezpečný i tím, že je dlouhý. Řidiči už se vždy vidí dole u semaforu, který chtějí stihnout, jsou rozjetí a nedívají se. Navíc vaši pozornost strhnou auta, která vyjíždějí z Kvítkové,“ reagoval Kruliš s tím, že podle něj je kritický zejména směr shora od třídy T. Bati.

„Myslím si, že většina nehod se vždy stala z vrchní strany, protože tam je hodně špatně vidět,“ míní Kruliš.

Problém spatřuje zejména v rychlosti, kterou podle něj řidiči většinou nedodržují. „Mám ulici Dlouhou u okna, kde bydlím, a říkám na rovinu: často tam lidé jezdí stovkou i víc,“ poukázal Kruliš, který si ale myslí, že dobrou alternativou ke zrušení přechodu se mohl stát malý retardér.

„Osobně bych se jako řidič retardéru nebránil. Donutil by auta zbrzdit třeba na čtyřicet. Buď je tam kolona, nebo tam není důvod jezdit rychle, v obou případech by to nevadilo,“ přemýšlí Kruliš a dodává, že by tím pádem byla i větší šance vidět chodce.

I když situaci vnímá hlavně pohledem řidiče, i on přiznal, že měl v minulosti s nebezpečnou křižovatkou problémy jako chodec.

„S odstraněním přechodu souhlasím i jako chodec, protože už mě tam auto také málem srazilo. Sice si teď prodloužím cestu, když budu chtít přejít, ale na tom místě se přecházet opravdu bojím,“ prozradil své zkušenosti Kruliš.

Podobně reagovali i ostatní řidiči, kteří se z odstranění spíše radují.

„Jako řidič jsem nadšený, křižovatka je extrémně nepřehledná. Hlavně teď v poslední době, kdy je každý den od 15 skoro do 17 hodin zácpa,“ svěřil se Petr Matuška, který naopak cítí, že zrušení přechodu bude znamenat potíže hlavně na straně chodců.

„Myslím, že to bude začátek velkého problému. Chodec může přecházet cestu ve vzdálenosti padesát a více metrů bez pokutovaní, takže se tam bude chodit pořád. Stačí se podívat o pár metrů výš na zastávky u Zlatého jablka, tam se chodí a chodit bude pořád,“ upozornil Matuška a měl pravdu.

Jen během hodiny, kdy Deník zjišťoval reakce veřejnosti přímo na místě činu, když docházelo k odstraňování přechodu, stačilo frekventovanou silnici přeběhnout několik lidí. Někteří doslova hazardovali se životem a zastavovali se uprostřed plné cesty, kde vyčkávali, než přejedou auta, aby se rychle mohli dostat na druhou stranu.

Otázka tedy zní: Bude mít zmizení přechodu vůbec nějaký efekt? Nebo chodci budou mít stále pocit, že zvládnou i nemožné, což sem tam povede k adrenalinovým zážitkům, které jednoho dne skončí i smrtí?

Autor: Zuzana Molková

17.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
40

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.
19

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Hostákovi se nelíbilo zahřívání gum. Jinak jej svezení v závodničce nadchlo

Rozhodně si necvrnkl do kalhot. Naopak. Plnými doušky si v těchto dnech užívá krásy a tradice pro něj zcela nového zlínského regionu nový generální manažer hokejových Beranů Martin Hosták. Bývalý úspěšný hokejista a expert v úterý rád přijal pozvání a možnost svézt se na testovací zkoušce blížící se Barumky ve špičkovém závodním voze Škoda Fabia R5 pilotovaném Antonínem Tlusťákem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení