Bronislav Malý.

Ředitelství silnic Zlínského kraje provedlo v roce 2015 rekordní počet staveb. Finanční objem všech investic činil dosud nejvyšší částku v historii ŘSZK. Bylo to přes 660 milionů korun. Vyplývá z toho, že investice v novém roce 2016 budou proti loňsku výrazně nižší?

To jsem si myslel ještě v říjnu loňského roku. Naštěstí je dnešní výhled daleko příznivější. Máme schválenu investiční dotaci od zřizovatele ve výši 125 milionů korun. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury máme přislíbeno přes 108 milionů a věřím, že se toto číslo může ještě do konce pololetí navýšit.

Jste na vyšší investice připraveni?

Musíme být připraveni. Začátkem února předložíme čtyři projektové žádosti pro financování z fondů EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.

Pokud vše proběhne podle nastavených časových harmonogramů, prostavíme letos 277 milionů z evropských dotací. Spolu s vlastními zdroji se přiblížíme částce 480 milionů korun v roce 2016. Takže žádný propad investic oproti loňskému roku by se konat neměl.

Které chystané stavby na krajské silniční síti budou patřit mezi největší a jak se dotknou motoristické veřejnosti?

Mezi nejnákladnější stavební akce budou patřit plánované rekonstrukce nadjezdů ve Vsetíně a ve Zlíně s odhadovanými celkovými náklady blížícími se možná až k 250 milionům korun. Obě stavby z důvodu velkého dopravního zatížení budou probíhat jen za částečných uzavírek. Snížená propustnost těchto důležitých mostů po dobu rekonstrukce může bohužel zkomplikovat celkovou dopravní situaci v obou městech. Nadjezdy však slouží dopravě bez přerušení už několik desítek let a jsou vystaveny všem povětrnostním vlivům. Jejich rekonstrukce už je nezbytná. Na obě akce máme již vydána stavební povolení. Termín zahájení stavebních prací je reálně možný od prvního června 2016. Práce budou probíhat po dvě stavební sezony s termínem dokončení v říjnu 2017. Staveb na krajské silniční síti bude během roku samozřejmě víc.

Bude tedy letos peněz na krajské silnice dost?

Zatím jsme se bavili jen o investicích. Horší situaci vnímám ve finančních možnostech na zajištění provozní činnosti, údržby a opravy silnic a příslušenství. Pro téměř 1800 kilometrů silnic II. a III. třídy je potřeba minimálně 400 milionů korun ročně na udržovací práce. Nejvíce je veřejností asi vnímána zimní údržba, která nás každoročně stojí okolo 100 milionů korun. Docela významně jsme navýšili úseky silnic, které se udržují solením. Jistě to přináší vyšší komfort pro řidiče, ale i vyšší náklady pro správce. Další desítky milionů stojí lokální opravy vozovek, které se provádějí v jarních měsících. Rozpočet nám nedovoluje větší rozsah plošných obnov povrchů vozovek pokládkou nových živičných koberců finišery. Z těchto důvodů jsme se již obrátili na Krajský úřad Zlínského kraje s žádostí o zvýšení příspěvku na opravy a provoz, a to o 50 milionů korun.

Mohlo by silničářům pomoci, jestliže se něco ušetří na zimní údržbě silnic díky mírnějšímu počasí?

Zajíci se počítají až po honu. Na začátku února ještě nelze spekulovat o nízkých nákladech na zimní údržbu, i když první polovina zimy byla z našeho pohledu poměrně příznivá. Ale přitom je nutno upozornit, že v rozpočtu nejsou pro zimní údržbu žádné speciálně vymezené finance. Je pouze uvažováno s objemem ve výši průměru posledních deseti let. Je-li čerpání prostředků na zimní údržbu nižší, je pro mne jeden z nejpříjemnějších úkolů rozepsat je na letní opravy silnic.