Kvůli drahému benzinu totiž mnoho autoškol uvažuje o zvýšení cen svých kurzů. Některé k tomuto nepopulárnímu kroku už dokonce sáhly. Týká se to i Zlínského kraje.

Kupříkladu zlínská Autoškola Šimek zvýšení cen prozatím neoznámila, i když po­ dle jejího majitele Františka Šimka o tom už reálně uvažuje. „Současné ceny pohonných hmot jsou na samé hranici únosnosti. Pakliže bude jejich stagnace či dokonce nárůst v dalších týdnech pokračovat, budeme muset zakročit,“ připustil.

Kurz pro skupinu B by tak mohl podražit v řádu několika stokorun. „Momentálně provozuji jednu z nejlevnějších autoškol ve Zlíně,“ zdůraznil Šimek. Ceny u konkurence v krajském městě totiž u stejného typu výcviku v drtivé většině případů převyšují desetitisícovou hranici.

Zvýšení ceny výcviku zvažuje i David Chmela, jehož autoškola sídlí v Otrokovicích. „Zatím jsem se snažil šetřit jinde, ať už to byly platy učitelů nebo třeba nákup levnějšího studijního materiálu. S cenami kurzů jsem nehýbal už tři roky,“ sdělil Chmela.

Sáhnout na ceny může být risk

Také konkurenční boj podle něj má svou váhu. „Sáhnout na ceny a rozkývat současnou rovnováhu by mohl být risk,“ uvědomuje si Chmela. Přesto však připustil, že nárůstu ceny výcviku se nejpozději v létě asi stejně nevyhne. „Zvýšení by ale nemělo překročit pětisetkorunovou hranici,“ přislíbil.

Dále zmínil ještě jedno závažné úskalí provozovatelů autoškol. „Musíme si hlídat laťku zisků, abychom se nestali plátci DPH. Paradoxně tak zvýšení cen našich služeb může vést k nižšímu výdělku,“ nastínil Chmela.

To Miroslav Zlámal provozující autoškolu ve Vsetíně už ke zvýšení cen sáhl. „Bylo to zhruba před třemi měsíci a v dalších měsících nevylučuji další nárůst. Benzin je totiž opravdu drahý,“ objasnil. Výcvik k řízení osobních automobilů, který obsahuje 36 hodin teorie, 28 hodin jízd, 4 hodiny zdravotnické přípravy a 2 hodiny technické přípravy, u něj nyní vyjde na 9200 korun.

Zdražovat se bude nejspíš i v autoškole Zdeňka Jančury v Uherském Hradišti. „Jestli zůstane cenová hladina benzinu ve stejné výši, budu nejspíše muset zdražit. Maximálně ale o 500 korun. Zatím vyčkávám,“ přiznal Jančura. Sám prý nechce ke zvyšování cen přikročit jako první.

„Provozuji malou autoškolu, a nemůžu si tak dovolit být drahý. Je ale pravda, že jakmile někdo z konkurentů ceny zvýší, ostatní se k němu většinou přidají,“ ozřejmil zákony trhu.

Auta na plyn? Zkušenosti nejsou dobré

Jako řešení by se tak mohlo jevit předělání auta na plyn. „Přemýšlel jsem o tom, ale kdyby se náhodou něco pokazilo, importér vozidla by mi pak kvůli tomu neuznal záruku,“ postěžoval si Jančura.

O provozu na plyn nechce slyšet ani majitel největší kroměřížské autoškoly Jaromír Šebek. „Už jsem auta na plyn měl a nemám s nimi dobré zkušenosti. Neustále byla v opravně, každý rok se u nich navíc musí provádět revize plynové bomby a technická a emisní prohlídka. V konečném důsledku tak jejich provoz vyšel prakticky stejně draho jako u normálních vozidel a ještě kolem nich bylo víc práce,“ rozohnil se Šebek.

Ke zdražení kurzů zatím nesáhl. „Může se ale stát, že v příštích měsících k tomu dojde. Zatím věřím, že se situace v severní Africe brzy uklidní a ceny pohonných hmot půjdou dolů,“ věří Šebek.

Všichni oslovení provozovatelé autoškol se shodují na tom, že žádné zásoby paliva si ještě před jejich rapidním zdražením nedělali. „Každý měsíc absolvujeme tolik jízd, že by to ani nebylo možné. Vanu si benzinem nenapustím a jinde ho nemám kde skladovat,“ podotkl s úsměvem i za ostatní zlínský instruktor František Šimek.

Jak vysvětlil analytik společnosti PetrolMedia Michal Roškanin, za prudkým nárůstem cen pohonných hmot před zhruba dvěma měsíci stojí už zmiňovaná napjatá situace v severní Africe. „Zejména události v Libyi, která je významným světovým producentem ropy, jsou klíčové,“ připomněl Roškanin. Proto průměrná cena Naturalu 95 přesahuje v současné chvíli v České republice hranici 35 korun za litr.

„Tento týden očekáváme stagnování cen a i v dalším období bude pravděpodobně panovat setrvalý stav. Ceny by mohly dokonce i mírně klesnout, jak díky posilující koruně, tak i v případě pozitivního vývoje v Libyi,“ potvrdil závěrem Roškanin.