VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéfkonstruktér: Nový letoun se L-410 nepodobá

Kunovice – Nový devítimístný letoun EV-55 Outback někteří srovnávají s L-410 kunovické společnosti LET. To ale šéfkonstruktér a zástupce ředitele společnosti Evektor Petr Štěrba odmítá.

31.3.2010 1
SDÍLEJ:

Na letišti v Kunovicích představila společnost Evektor nový model malého letounu EV-55 Outback. (na snímcích Petr Štěrba, šéfkonstruktér letadla)Foto: DENÍK/Matej Slávik

„Veškerá podobnost začíná a končí u koncepce letadla, tedy dvoumotorového hornoplošníku s motory na křídlech a podvozkem zatahovaným do gondol. Jinak je to samozřejmě letadlo konstruované od nuly,“ vysvětluje Štěrba.

EV-55 vznikal podle něj zcela unikátním způsobem. „Nejdříve jsme konstruovali digitální prototyp, kdy je celý letoun postupně kompletován v počítačích, a to včetně systémů, kabeláže, interiéru a podobně. Tímto způsobem se odstraní většina kolizí ještě před tím, než se začne s výrobou. Při vývoji letadel ještě v nedávné minulosti se tyto kolize a problémy řešily až při montáži prototypů,“ popisuje vývoj letadla Štěrba.

Ale ani vývoj EV-55 se neobešel bez problémů. „Po více než roce vývoje jsme byli nuceni změnit typ a dodavatele motoru, což je velice podstatný zásah do konstrukce celého letounu,“ říká Štěrba.

Nový letoun je specifický tím, že jako devítimístný stroj uveze překvapivě velký náklad. „Takzvané platící zatížení je přes 1800 kilogramů, což je větší hodnota, než u devatenáctimístné L-410,“ poznamenává Štěrba.

Dalším specifikem je to, že motory dokáží držet plný výkon do vysokých teplot a ve velkých výškách. „Výsledkem je to, že na horských letištích, kde ostatní typy musí omezovat hmotnost nákladu nebo počet cestujících, jsme schopni vzlétat na maximální hmotnosti. EV-55 má také největší vnitřní prostor ve své kategorii a při plném obsazení pasažéry může vézt až 350 kilogramů zavazadel,“ doplnil Štěrba.

Největším konkurentem nového letounu je Cessna Caravan. „Cenu stroje chceme držet na jejich úrovni, momentálně je to něco pod dva miliony dolarů,“ prozrazuje Štěrba.

S nápadem vyvinout letadlo, které by dalo práci podnikům sdruženým v Asociaci leteckých výrobců, přišlo její představenstvo v roce 2003. „Nebylo jasné, jaké letadlo by bylo nejvhodnější, proto jsme vypracovali rozsáhlou marketingovou studii, která identifikovala neobsazený segment trhu a definovala požadované parametry letadla. Nešlo tedy o žádný geniální nápad, ale pragmatické vyplnění potřeb trhu,“ přiznává Štěrba.

Členy vývojového konsorcia, které na letounu pracovalo, byly mimo jiné firmy Evektor, AERO Vodochody nebo Mesit. „V prvním půlroce měl můj tým v Evektoru osm členů, postupně se počet zvýšil až na sedmdesát pracovníků. Teď se velikost týmu pohybuje mezi třiceti a padesáti vývojáři,“ říká Štěrba.

Jitka Cilečková

Čtěte také:

Fotogalerie: Vývoj nového letounu stál kunovický Evektor miliardu

názor šéfredaktora Deníků střední a východní Moravy Martina Nevyjela

31.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
40

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.
19

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? Nejen na to se můžete ptát vedoucí fyzioterapeutky Kroměřížské nemocnice Pavly Zemanové. 

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Hostákovi se nelíbilo zahřívání gum. Jinak jej svezení v závodničce nadchlo

Rozhodně si necvrnkl do kalhot. Naopak. Plnými doušky si v těchto dnech užívá krásy a tradice pro něj zcela nového zlínského regionu nový generální manažer hokejových Beranů Martin Hosták. Bývalý úspěšný hokejista a expert v úterý rád přijal pozvání a možnost svézt se na testovací zkoušce blížící se Barumky ve špičkovém závodním voze Škoda Fabia R5 pilotovaném Antonínem Tlusťákem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení