Aby mohlo začít s přípravnými pracemi pro rozšíření silnice I/69, musí být schválen územní plán obce Jasenná pro tuto stavbu. A na rozhodnutí tamních zastupitelů ŘSD stále čeká.

Starosta Jasenné na Zlínsku Pavel Machovský je názoru, že stoupací pruh o šířce zhruba pět metrů obci nijak neuleví. Proti plánům ŘSD rozšířit trasu směrem na Liptál na Vsetínsku proto podal Zlínskému kraji několik připomínek.

„Vedení kraje je však nevzalo v úvahu. Musíme tedy schválit územní plán v souladu se zásadami území rozvoje Zlínského kraje. Nyní na něm pracujeme a předpokládám, že bychom jej mohli schválit na podzim letošního roku,“ přiblížil starosta Machovský.

Právě na tento okamžik podle ředitele zlínské správy Karla Chudárka ŘSD čeká, aby mohlo začít s přípravnými pracemi. „Kdybychom se do projektu pustili dříve, mohli bychom zbytečně promrhat miliony. Jakmile bude územní plán schválen, můžeme začít s výkupy pozemků a následně územním a stavebním řízením,“ vysvětlil Chudárek.

Zdůraznil však, že přípravné práce trvají i několik let. „Stačí, aby nechtěl prodat dotčený pozemek o velikosti metr čtvereční jeden člověk, a může se stavba natáhnout klidně o rok a půl,“ podotkl ředitel s tím, že rozšíření trasy I/69 by mělo vyjít na přibližně dvě stě milionů korun.

Jasennský starosta Machovský by byl však radši, kdyby se co nejdříve postavily komunikace I/57 ze Vsetína do Pozděchova a R49 z Fryštáku směrem na Slovensko. „Ty by ulevily stávající dopravě v obcích,“ poznamenal.

„Na ty si však bude muset Zlínský kraj počkat ještě mnohem déle než na rozšíření kopce přes Syrákov,“ doplnil ředitel Chudárek.

„Co se týče silnice R49, potýkáme se s ekologickými sdruženími, takže nám byl vrácen posudek stavby na životní prostředí. Ani v oblasti financí nejsem v tomto směru optimistou. Přestože budeme o stavbu bojovat, dokončení silnice je otázkou i desíti let,“ objasnil.

Dokonce několik desetiletí si pak možná počkají občané na komunikaci I/57. „Část území, přes nějž má silnice vést, byla označena jako Natura 2000. To znamená, že v něm není možné stavět. Takže buď se budeme snažit označení zrušit, nebo trasa povede jinudy,“ uzavřel ředitel Chudárek.

Osmatřicetiletý Jan Frýdl z Jasenné se domnívá, že vzhledem k plánovaným rychlostním komunikacím je rozšiřování I/69 zbytečnou investicí. „Teď by nám to pomohlo, kamiony jezdí obcí pořád. Ale až se postaví R49, bude asi nutné zavést přes Syrákov mýtné. Jinak se jich nezbavíme,“ uvedl občan.

Podle dvaatřicetiletého Martina Bezděka ze Zlína si však kopec Syrákov zaslouží rozšíření silnice tak či tak. „Obzvláště v zimě to všichni řidiči uvítají. Je škoda, že je lepší jízda v dohlednu až za několik let,“ míní řidič.