Ředitelství silnic Zlínského kraje už sahá do rezerv. Zima však rozhodně nekončí

„Fakturace bude k dispozici až začátkem února,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý s tím, že očekávali rozhodně nižší náklady a v zimní údržbě už rozpustili i rezervní fond.

Rozmary počasí podle meteorologů ještě nekončí. „Až do příští středy bude v regionu polojasno a srážky budou spíše ojedinělé. Řidičům však budou komplikovat život mrznoucí mlhy,“ přiblížila Dagmar Honsová z Meteopressu. Mimo to kraj opět čeká mrazivé počasí. „Noční teploty poklesnou až na minus deset stupňů Celsia, denní se pak budou pohybovat kolem minus tří stupňů Celsia,“ osvětlila s tím, že do minimálně poloviny února Zlínský kraj rozhodně žádné oteplení nečeká.

Silničáři na Zlínsku, kteří spravují asi 530 kilometrů vozovek, zatím nespatřují v letošním počasí výraznější problém. Případně chybějící sůl totiž pravidelně dokupují.

„Zásoby posypových materiálů jsme měli nakoupeny již v létě. Bylo to nějakých 3000 tun. Zima udeřila koncem listopadu a v půlce prosince jsme již začali dokupovat,“ přiblížil ředitel Správy a údržby silnic Zlínska Jaroslav Horáček.

Smluv je hned několik typů

Se svými dodavateli mají jak dlouhodobou smlouvu, tak smlouvy krátkodobé, které uzavírají v případě další potřeby posypových materiálů. Průměrné množství soli na jeden denní zásah se při opravdu zimních podmínkách podle Horáčka pohybuje od 60 do 70 tun. „Předpovědi počasí máme v horizontu deseti dní, takže jsme schopni se v předstihu připravit,“ podotkl. Problémové bývají pro zlínské cestáře úseky v kopcích, například Syrákov či zádveřický kopec.

Jednatel kroměřížských silničářů Emil Vraník uvedl, že před zimou měla společnost k dispozici zhruba 2500 tun soli. Mluvit o nějakých komplikovaných úsecích je podle něj složité. „Samozřejmě že se vyskytují také u nás, avšak zprůjezdnit je je naše práce. Medializované Bořenovice pochopitelně nejsou jediným místem,“ narážel na kauzu obce zafoukané v prosinci sněhem.

Od konce listopadu až do poloviny prosince se pracovníci společnosti takřka nezastavili. „Teď v lednu samozřejmě registrujeme mírný spad sněhu. Ale i tak mohou být silnice kluzké, protože jejich nebezpečnost samozřejmě nespočívá jen v množství sněhu,“ poodhalil.

Celkem na Kroměřížsku pečují o zhruba 550 kilometrů komunikací. „Sůl máme ve skladech hlavního dodavatele, který je každý rok vybírán ve výběrovém řízení. Řidiči se rozhodně nemusejí bát, že by jí bylo nedostatek,“ ubezpečil Vraník.

Také na Valašsku se silničáři snažili před zimou vydatně zásobit. „Měli jsme zhruba 2000 tun, více se do našich skladů bohužel nevejde,“ zalitoval jednatel vsetínských silničářů Jaromír Kořistka. Dodávky ale samozřejmě fungují i nadále. „Nejproblematič­tější je kolísání teplot, které není příliš šetrné k povrchu vozovky,“ poznamenal s tím, že je lepší, když trvale mrzne.

Definovat problematické úseky je také podle něj komplikované. „Situace je vždy složitá ve vyšších polohách, ale i malé kopečky dokážou své. Stačí kamion s letními pneumatikami a může dojít i k ucpání silnice, která jindy problematická nebývá,“ zamyslel se Kořistka. Své zásoby posypového materiálu také na Valašsku průběžně doplňují. V současnosti spravují tamní cestáři 505 kilometrů.

Silničáři na Uherskohradišťsku, starající se o asi 539 kilometrů cest, budou muset spotřebu soli hlídat více. „Začátek zimy nám dal zabrat. Sice jsme měli zhruba 2500 tun posypové soli, ale jen za prosinec jsme spotřebovali kolem 700 tun,“ připustil jednatel Správy a údržby silnic Slovácka Rostislav Buchtík. První spady sněhu podle něj nejvíce zasáhly města, kde byla v dopravní špičce údržba problematická. Komplikovaných úseků je však více. „Pořádně zabrat nám dává nově otevřený úsek Bánov, kde bývá silnice zafoukaná. Zatímco dříve to bylo jen na třech stovkách metrů, nyní se tak děje na úseku dvou kilometrů,“ konkretizoval.

Také silničáři na Slovácku věnují pozornost výtlukům. Nejvíce je ale trápí spotřeba soli. „V současnosti máme kolem 1000 tun soli, což je alarmující, a budeme muset hlídat spotřebu,“ zděsil se Buchtík.