Zlín - Miroslav Adámek, primátor

Trolejbusy ve Zlíně a Otrokovicích v pondělí oslaví 70 let provozu

Jak hodnotíte provoz MHD ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích nad Dřevnicí ve srovnání s ostatními městy?

Myslím, že trolejbusová doprava už ve Zlíně prokázala, že má smysl. Nezanikla, naopak se stále rozvíjí. Sedmdesát let je v dopravě hodně dlouhá doba, jsou města, kde se troleje neudržely.

Co se týká kvality, jsem přesvědčen o tom, že DSZO nabízí velmi dobré služby, a to za dobrou cenu. Srovnání mám k dispozici, MHD ve Zlíně je levnější nebo srovnatelná s velkými městy v ČR.

Jakým směrem by se z vašeho pohledu měl ubírat další rozvoj MHD ve Zlíně?

Samozřejmě, stálým zájmem je zkvalitňovat služby, držet ceny, zvyšovat komfort cestujících. Pokud se ptáte na trendy, tak to jsou elektromobily. To je budoucnost, MHD s co největším podílem vozů poháněných elektřinou je ekologická, šetrná k lidem i přírodě. Ve Zlíně by mohly v budoucnu nahrazovat klasické autobusy s naftovými motory.

Hodně (negativně) se zlínská MHD zmiňuje v souvislosti s nemožností platit za časové jízdenky platebními kartami. Přitom většina dopravních podniků v zemi (srovnatelných s DSZO i menších) tuto možnost cestujícím nabízí. DSZO zatím nechce s odůvodněním, že banka si z platby strhává poplatky. Nebylo by podle vás a vašeho názoru například schůdné jít cestou olomouckého dopravního podniku, který tento poplatek přičte klientovi k ceně jízdenky? Jde řádově o koruny, což může být pro cestujícího výhodnější než třeba výběr z bankomatu…

Je pravdou, že se DSZO možností platit časové jízdenky platebními kartami zabývala, a to už před několika lety. Tahle možnost má své plusy, ale i zápory, takže k rozhodnutí se tehdy nedospělo. Je pravděpodobné, že se o ní bude debatovat znovu.

Další velké téma je služba běžně fungující v dalších městech SMS jízdenky. Ty nejen přinesou jistý komfort cestujícím (i návštěvníkům města), ale také sníží potřebu finančně velmi náročných automatů na jízdenky či dražšího nákupu lístků u řidiče…

Debata o SMS jízdenkách se stále v DSZO vede. Jde o složitější problém, než se možná na první pohled zdá. SMS jízdenky jsou stoprocentně výhodné v městech, kam míří hodně turistů. To Zlín není. Zde má tento nápad i svá rizika. Nicméně, debata se o SMS jízdenkách stále vede a nic není vyloučeno.

Jsou z vašeho pohledu trolejbusy dopravními prostředky pro budoucnost provozů městské hromadné dopravy?

Jednoznačně. Jsou ekologické, pohodlné, splňují požadavky na moderní přepravu osob. Zlín by měl určitě pokračovat dál cestou trolejí, tenhle typ přepravy lidí ve městě se osvědčil. Má u nás svou tradici, tratě i zázemí jsou vybudované. Otázkou zůstává, jaká bude budoucnost klasických autobusů s naftovými motory, které zatěžují své okolí smogem. Zde bych předpokládal jejich postupné nahrazování za autobusy, které jezdí na elektrické baterie, jež se dobíjejí z trolejového vedení.

Otrokovice - Jaroslav Budek, starosta

Trolejbusy ve Zlíně a Otrokovicích v pondělí oslaví 70 let provozu

Jak hodnotíte provoz MHD ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích nad Dřevnicí ve srovnání s ostatními městy?

Dopravní společnost Zlín Otrokovice poskytuje služby na vysoké úrovni a to hned v několika rovinách. Podíváme- -li se na vozový park, je moderní a vyhovuje požadavkům dnešní doby. Nejnovější autobusy jsou vybaveny klimatizací, monitory s ukazatelem zastávek včetně jízdního řádu, kdy jednoduše cestující zjistí, zda jede trolejbus na čas. Ke zkrácení jízdních dob významně přispěl projekt preference a plošné koordinace MHD na světelně řízených křižovatkách. Dle mého je velkou devízou také četnost spojů a rozsah vedení linek. Hojně využívanou novinkou loňského roku bylo zavedení sítě Wi-Fi ve vybraných trolejbusech, což mnoha lidem zpříjemňuje cestu do školy i do práce. Za zmínku určitě stojí také mobilní aplikace pro jízdní řády. A je toho ještě mnohem víc a vše dohromady je pro mě důkazem, že DSZO poskytuje dostatečný komfort pro cestující i samotné řidiče.

Jakým směrem by se z vašeho pohledu měl ubírat další rozvoj MHD v Otrokovicích?

Potenciál vidím v dalších rekonstrukcích zastávek. Stále ještě jsou na mnoha místech staré plechové, které by mohly být nahrazeny skleněnými. Stejně tak by se dalo pracovat na vybavení nájezdových ploch tzv. kaselákovými obrubníky, které umožní lepší přistavení autobusu pro osoby se sníženou schopností pohybu i cestující s kočárky. Pak už by šlo spíše jen o technologie, jako je rozšíření spojů s klimatizací, WiFi, led monitory atd. Ale to až v návaznosti na finanční možnosti. Je také dobré si uvědomit, že naše MHD je stále jednou z nejlevnějších v republice a všechna zlepšení jsou realizována s ohledem a snahou nezdražovat jízdné.

Jak se díváte na skutečnost, že jízdenky DSZO (časové) není možné platit kartou? A jak se vám zamlouvá řešení, které v této problematice zvolil olomoucký dopravní podnik, tedy přenesení poplatku za transakce na cestujícího?

Platba kartami je dnes již běžná a umožňují ji i menší obchodníci. Myslím, že by to mohla být služba, kterou by zákazníci ocenili, přesto je rozhodnutí zcela na DSZO. Jít po vzoru olomouckého dopravního podniku by pro mě bylo přijatelné.

A jak se stavíte k problematice SMS jízdenek, o kterých se v provozu MHD ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích nad Dřevnicí zatím stále jen vedou debaty?

Systém SMS jízdenek se již připravuje, do budoucna tedy bude možné cestovat „pouze s mobilním telefonem". Přesto dle mého SMS jízdenky nemohou nahradit ty klasické. Jedná se o službu pro omezený segment cestujících.

Jsou z vašeho pohledu trolejbusy dopravními prostředky pro budoucnost provozu městské hromadné dopravy?

Trolejbusy jsou, jako dopravní prostředky, ekologické i ekonomické, proto je vidím jako vhodné do sítí MHD. Zejména u nás (Zlín Otrokovice), kde je již vybudována síť vedení.

Želechovice - Michal Špendlík, starosta

Trolejbusy ve Zlíně a Otrokovicích v pondělí oslaví 70 let provozu

Jak hodnotíte provoz MHD ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích nad Dřevnicí ve srovnání s ostatními městy?

DSZO v posledních deseti letech udělala velký pokrok v kvalitě a dostupnosti MHD i díky nasazování hybridních vozů. Modernizuje se navazující infrastruktura, jako jsou zastávky, silniční povrchy, chybí mi ale více jízdenkových automatů a možnost platit jízdné prostřednictvím SMS. Rezerva je taky v propojení s ostatními druhy veřejné dopravy. Ceny, ve srovnání s ostatními městy, považuji spíše za příznivé.

Jakým směrem by se z vašeho pohledu měl ubírat další rozvoj MHD v Želechovicích?

Se současným stavem jsme spokojeni, rádi bychom v rámci revitalizace veřejných prostranství ještě vylepšili zastávková místa. Co se týče rozšíření dopravní obslužnosti Želechovických pasek, narážíme na požadavek dopravců vybudovat novou točnu, což představuje velmi nákladnou investici. V současnosti zkoumáme možnost zajištění dopravy, zejména pro seniory a matky s dětmi, v této části obce dodávkovým vozidlem. Vhodné by bylo zapojení okrajových částí Zlína do společného projektu z důvodu vyšší efektivity. Veřejné dopravě a dopravní dostupnosti se věnuji prakticky každé zastupitelstvo v rámci projednávání konkrétních bodů nebo v diskusi. V provozu dopravy jsme dosáhli několika změn, tou největší je zavedení školního autobusu pro děti z Lužkovic a Želechovic a posunutí školního spoje z Provodova. Rovněž se nám podařilo dohodnout s DSZO na prodloužení několika spojů až na točnu k základní škole, což je dobré pro obyvatele východní části obce.

Jak se díváte na skutečnost, že jízdenky DSZO (časové) není možné platit kartou? A jak se vám zamlouvá řešení, které v této problematice zvolil olomoucký dopravní podnik, tedy přenesení poplatku za transakce na cestujícího?

Domnívám se, že se jedná o chybný přístup. Marže banky se dá vyjednáváním stlačit a hlavně se tímto způsobem dají ušetřit režie spojené s převozem hotovosti, s tím souvisejícího pojištění, provozu mincových automatů a tzv. „kamenných prodejen předplatného" či zdržování řidiče prodejem jízdenky ve voze. Stejný je i můj názor na SMS jízdenky. V této oblasti podle mého názoru nelze jít proti trendu.

Jsou z vašeho pohledu trolejbusy dopravními prostředky pro budoucnost provozu městské hromadné dopravy?

Trolejbusy představují univerzální způsob městské hromadné dopravy, navíc v kombinaci s dieslovým agregátem získaly větší akční rádius a jistou nezávislost na trolejích. Rozvoji do příměstských oblastí dle mého názoru brání legislativa, trolejbusy jsou vnímány jako drážní doprava a je snaha omezovat jejich působnost pouze na hranice města. Negativní roli rovněž hraje zcela nekonkurenční prostředí ve veřejné dopravě, kde jsou poskytovány štědré dotace z veřejných prostředků bez ohledu na efektivitu a bez veřejné soutěže. (thy)