Jen příprava projektu již spolkla 25 milionů. Stavba si však vyžádá ještě dalších 80

Ačkoli je v současnosti pohyb stále spíše pozvolný, měly by práce na nové bráně do areálu Svitu brzy nabýt na intenzitě.

Dvě výběrová řízení

Stavba, jejíž start byl ohlašován postupně na jaře, v létě a v září tak má v následujících týdnech a měsících dostat reálný obraz. „Zpoždění způsobilo zejména zrušení jednoho a vypsání druhého výběrového řízení,“ uvedla mluvčí zlínské radnice Marie Masaříková. Podle ní chtělo vedení města zajistit co největší transparentnost, a proto na základě doporučení hodnotící komise více specifikovalo zadání. „Zároveň jsme tímto úkolem pověřili externí firmu, která se specializuje na přípravu podobných výběrových řízení,“ dodala mluvčí.

Náklady stavebních prací se mají pohybovat kolem 40,5 milionů korun. „Jedná se o společnou investici, na které se podílí město Zlín zhruba 20,5 miliony korun, Zlínský kraj dotací ve výši 20 milionů korun. Další prostředky jsou hrazeny ze státního rozpočtu. Třetím investorem je totiž Ředitelství silnic a dálnic“ upřesnila.

Celková částka vynaložená na křižovatku by tak podle Masaříkové měla dosáhnout něco málo přes 80 milionů korun. V sumě je zahrnuto i cca 25 milionů korun za přípravné práce, jako například výkupy pozemků a objektů, demolice některých budov a další, které Zlín zaplatil v minulých letech. „Hlavním dodavatelem stavby je Sdružení Zlín, jehož členy jsou Pražské silniční a vodohospodářské stavby, a.s. a společnost RIS-MONT s.r.o.,“ doplnila Masaříková. Podle jejích informací by měla stavba postupně nabývat na intenzitě, přičemž se dělníci nezastaví v případě nepříznivého počasí ani přes zimu. „Podle vyjádření ředitelství silnic a dálnic by nemělo docházet k výraznějším dopravním omezením, než která jsou již v současné době. Samozřejmě až na konečnou fázi, při níž dojde k položení nového koberce. Nenastanou-li komplikace, měla by být křižovatka dokončena v květnu příštího roku,“ doplnila Masaříková.

Řidiči i cestující si mohli povšimnout, že v současnosti je doprava v místě prací svedena ze čtyř pruhů do tří. „Vždy zůstanou minimálně tři pruhy průjezdné. Mírné zhoustnutí dopravy zde pochopitelně je, avšak výraznější by již být nemělo. Pokud tedy nepočítám všeobecné zhoustnutí provozu například v době předvánočních nákupů,“ uzavřela.

Hlavním úkolem nové křižovatky bude především otevřít areál Svitu a ulehčit dopravě na Baťově třídě. Více možností pochopitelně uvítají jak řidiči, tak autodopravci. „Stavbu pochopitelně vítáme, protože některým našim linkám může usnadnit život. I přesto se však obávám komplikací na jiných místech,“ uvedl Karel Housa mladší ze společnosti Housacar. Jeho obavy jsou pochopitelně reakcí na další stavební práce, které probíhají na trase linkových autobusů, jedoucích směrem na Otrokovice.

Obavy na straně dopravců

Dopravních omezení v souvislosti s křižovatkou se obává také ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň. „Kromě rychlostního omezení budou dle našich zpráv přibývat další. V současnosti nám rekonstrukce notně komplikují život takřka po celém Zlíně a blízkém okolí. Musíme na ně pružně reagovat, ale i tak se případným problémům nevyhneme,“ připustil.Na Třídě Tomáše Bati v současnosti probíhá už jedna velká stavba, která komplikuje dopravu v Malenovicích. Tam pokračuje rozšiřování silnice na 4 pruhy.

Stanislav Janalík