Obce v okolí budované dálnice si oddechnou od hluku stavebních strojů i od zvýšené dopravní zátěže. A jako bonus dostanou téměř šest kilometrů zpevněných cest, které sloužily stavbařům jako obslužné.

„Ty nyní bezplatně přejdou do majetku té obce, na jejímž katastru leží,“ vysvětlil Martin Fischer, projektový manažer společnosti Skanska, která dálnici buduje.

Dálnice D1 bude nyní delší o šest kilometrů a šest set metrů, což převedeno na peníze znamená dvě miliardy a dvě stě milionů korun. Za ně se mimo vozovky s cementobetonovým povrchem postavilo i čtrnáct mostů, jedno mimoúrovňové křížení či nové biokoridory.

„Ihned po uvedení do provozu bude úsek zpoplatněn, jízda na něm tedy bude možná jen s dálniční známkou,“ upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Nový úsek Mořice - Kojetín bude mít i jedno odpočívadlo v každém směru, jen několik kilometrů za Kroměříží. To však zatím řidičům sloužit nebude. Má zde totiž stát i čerpací stanice, a to ještě nějakou dobu potrvá.

„Zatím nejsou ukončena výběrová řízení na dodavatele, Ředitelství silnic a dálnic však tento problém velmi intenzivně řeší,“ dodala Vápeníková.

V době uvedení úseku do provozu tedy budou řidiči projíždět kolem odstavných ploch, vjezdu na ně ale budou bránit betonová svodidla a uzamykatelná závora.

Ani po zprovoznění navíc odpočívadlo svými rozměry trn z paty řidičům kamionů zřejmě nevytrhne.

Ti motoristé, pro které platí víkendový zákaz jízdy, totiž často kritizují české dálnice za to, že nemají dostatečně rozlehlé parkovací plochy. U zbrusu nového úseku dálnice D1 jich ale také zatím mnoho nebude.