VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel, či přetížená I/49? Zlín řeší územní plán

Zlín - Buď se vybuduje ve Zlíně pravobřežní komunikace ve směru od Otrokovic jen po křižovatku Gahurova pod Jižními Svahy, a odtáhne tak z města tranzitní dopravu, nebo se trasa prodlouží tunelem na Podvesnou a obchvatem nad nemocnicí, která kamiony do města spíše přiláká.

7.5.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Pro jednu z variant připravovaného územního plánu města se mají do konce června rozhodnout zlínští zastupitelé.

Současný územní plán Zlína je platný od roku 1997. Právě plánované dopravní stavby jako pravobřežní komunikace, která má odlehčit vytížení I/49 ze Zlína do Otrokovic, křižovatka v ulici Antonínova s napojením do svitovského areálu nebo dopravní řešení východní části města jsou zásadními podněty, kvůli kterým začala radnice vypracovávat územní plán nový. Ten by mohl začít platit už od poloviny příštího roku.

Vloni vytvořil magistrát koncept ve dvou variantách. Po dobu patnácti dnů po veřejném projednání je mohli připomínkovat zlínští občané. Vyjadřovali se k nim také ministerstva, kraj, sousední obce i orgány životního prostředí. Podnětů od samotných občanů přišlo na radnici přes čtyři tisíce.

„Útvar hlavního architekta magistrátu společně s dotčenými orgány již všechny připomínky vyhodnotil. Ještě do prázdnin se chystám tento materiál předložit ostatním radním a poté zastupitelům, kteří vyberou na dopracování jednu z variant,“ přiblížil náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.

Základní rozdíl v konceptu varianty A a B je v řešení silniční sítě ve Zlíně směrem na východ od centra. Liší se především tím, zda do města kamiony přiláká, nebo ne.

Varianta A navazuje na stávající územní plán. Silniční síť doplňuje o vybudování křižovatky v ulici Antonínova a zlepšuje napojení Bartošovy čtvrti a obytné části Příluku na hlavní tah I/49.

V tomto případě se počítá, že auta na východě Zlína budou využívat stávající komunikace a tranzitní doprava se odkloní na rychlostní silnici R49 mezi Fryštákem, Slušovicemi a Lípou.

Varianta naopak B nově předpokládá vybudování tunelu pod Jižními Svahy od Čepkova směrem na Vršavu a dále pak velkého obchvatu ve svahu nad Zálešnou a Baťovou nemocnicí směrem k části Příluky.

Nová trasa by se potom měla napojit na komunikaci I/49 u Želechovic nad Dřevnicí. V tomto případě lze očekávat, že by cestu ve značné míře využívali k průjezdu přes Zlín i šoféři odjinud.

Součástí obou variant je potom již plánovaný obchvat Zálešné a vytvoření nového příjezdu do průmyslové zóny Příluky.

Obě možnosti mají podle náměstka Šenkýře svá pro a proti. „Do komunikací město investovat musí. Ať už se jedná o rozšiřování stávajících, nebo budování nových. Současná síť byla postavena většinou do první poloviny minulého století a počet vozidel od té doby mnohokrát vzrostl. Pokud se komunikace nepostaví, město bude časem stále víc ucpané automobily,“ míní Šenkýř.

Drtivá většina připomínek občanů se týkala právě dopravního řešení. K vybudování tunelu vznesla připomínku například i Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Má totiž s místem nad jeho zamýšlenou trasou své plány.

„V lokalitě nad Stráněmi chceme postavit Vědeckotechnický park a další sportoviště. Už pracujeme na projektové dokumentaci,“ objasnil kvestor Alexander Černý.

Zda vysoká škola se svou připomínkou podobně jako ostatní oponenti tunelu uspěje, však zatím jisté není. Námitky týkající se dopravy, která je v územním plánu tak klíčová, jsou totiž stále otevřené.

Oddechnout si ale s jistotou mohou například ti, kteří nesouhlasili s vyčleněním pozemku pro heliport na letišti ve Štípě. Jejich námitky totiž radnice přijala a pro přistávací plochu hledá lokalitu jinou. Stejně tak magistrát potěší občana ze zlínské Klečůvky, který žádal o změnu územního plánu pro vybudování vlastní malé vodní elektrárny.

Útvar hlavního architekta naopak nepřijal řadu připomínek, které se týkaly změny území pro bydlení v místech, kde je nyní zeleň či zemědělská půda.

Zpracovatel územního plánu Zlína, kterým je Urbanistické středisko v Brně, dostane o letních prázdninách za úkol vypracovat návrh územního plánu z varianty A nebo z varianty B pravděpodobně s určitými připomínkami.

Jakmile projektant požadavky zapracuje, zveřejní návrh radnice na úřední desce ve Zlíně. Znovu jej bude muset také veřejně projednat, což může trvat přibližně rok. Občané jej budou moci poté i znovu připomínkovat. Teprve potom se dostane znovu k radním a zastupitelům na případné schválení.

Autor: Marie Šidlová

7.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Egon Smékal

Léta na špici? Z toho mám největší radost, přiznal Egon Smékal

Autogramiáda jezdců Barum Czech Rally Zlín 2017 v obchodním centu Zlaté jablko ve Zlíně.

Na Barum Rally dorazilo 135 posádek, 16 se omluvilo

Trať městské erzety Barumky si lidé mohou v pátek večer projet na kole

Na trať městské rychlostní zkoušky Barum Czech Rally Zlín se letos nevydají pouze závodní automobily. Možnost projet si dráhu městské erzety budou mít také cyklisté z řad široké veřejnosti, a to už v pátek na akci Zlínská kola.

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

První se opět prezentovali Turci. Itinerář zatím převzalo 132 pilotů

Stejně jako loni i v úterý se jako první v sekretariátě Barum Czech Rally Zlín prezentovala organizátorům 47. ročníku turecká posádka Murat Bostanci – Onur Vatansever.

Startovní listina Barum Rally zdarma ve čtvrtečním Deníku

Deník vám ve svém zítřejším TIŠTENÉM vydání přinese zdarma startovní listinu nadcházejícího víkendového 47. ročníku Barum Czech Rally Zlín. Kromě seznamu pilotů soudobých vozů zde najdete i účastníků 10. ročníku Star Rally. (spo)

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení